شناسهٔ خبر: 50079039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

انواع آجر نسوز و کاربرد آنها

صاحب‌خبر -

یکی از مصالح اصلی و بسیار کاربردی که در بنای هر ساختمانی به کار می‌رود، آجر است، که انواع و کاربردهای مختلفی دارد. با پیشرفت علم و صنعت، انواع و اقسام آجرها به بازار راه پیدا کرده‌اند، و هر کدام، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

معمولا معماران برای ساخت سازه های زیبا و مقاومی‌ که نیاز به مقاومت گرمایی بالایی دارند، یا خرید آجر ده سوراخ آجر نسوز را پیشنهاد می‌کنند. پس از استعلام قیمت آجر نسوز و آجر های دیگر، متوجه تفاوت قیمت آجر‌ها خواهید شد. آیا می‌دانید دلیل این تفاوت قیمت در چیست؟

تفاوت قیمت آجر های مختلف، به دلیل مواد بکار رفته، مراحل ساخت، ابعاد و کاربرد آن‌ها می‌باشد.

در این صفحه، قصد داریم شما را با ویژگی های آجر نسوز، کاربردهای آن و انواع مختلفش آشنا کنیم. با ما همراه باشید...

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز یکی از انواع آجر هایی است که به دلیل ویژگی ظاهری زیبا و مقاومت بالایی که دارد، مورد توجه مردم و معماران زیادی قرار گرفته و هم در نمای داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان، استفاده می‌شود. زیبایی، کارایی و تنوع رنگ این نوع آجرها، سبب شده که از آجرهای دیگر مانند آجر لفتون، متمایز باشند.

آجر نسوز از مواد نسوزی تشکیل شده است که در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارد و در واقع نوعی عایق در مقابل گرما، یخ زدگی، رسوبات، فرسایش و خوردگی توسط مواد قلیایی، به شمار می‌رود. همچنین، این آجر در برابر ضربات سنگین نیز مقاوم است.

آجر نسوز ساختار خاصی دارد و از خاک چینی در ترکیبات آن استفاده می‌شود. این خاک به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی اش، در مقابل حرارت مقاوم است.

از آجر نسوز فقط در ساختمان استفاده نمی‌شود، بلکه در بسیاری از صنایع مانند ساخت فولاد، سیمان، سرب، روی، شیشه و ...به کار می‌رود. این نوع آجر، تنوع رنگ بالایی دارد؛ ولی معمولاً در رنگ های قرمز و قهوه‌ای دیده می‌شود. قیمت آجر معمولی نسبت به آجر نسوز پایین‌تر است که آن هم به دلیل بالا بودن  قیمت خاک نسوز می‌باشد. سخت بودن و پرهزینه بود تولید خاک آجر نسوز، باعث افزایش قیمت آجر می‌شود.

 

انواع آجر نسوز

785

 با توجه به متریالی که در ساخت آجر نسوز به کار می‌رود، انواع مختلفی از آن تولید می‌شود. به طور کلی، آجر نسوز به چهار دسته تقسیم می‌شود:

1.    آجر نسوز آلومینیومی‌

2.    آجر نسوز سیلیسی

3.     آجر نسوز قلیایی

4.     آجر نسوز ویژه 

در تقسیم بندی دیگری از آجر نسوز، این آجر به سه نوع آجر نسوز صنعتی، آجر نسوز سنتی و آجر نسوز دستی، تفکیک می‌شود.

آجر نسوز آلومینیومی

به طور عمده، مواد به کار رفته در آجر نسوز آلومینیومی‌،  اکسید آلومینیوم (Al2O3) می‌باشد و در دمای بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. این روش پخت، باعث می‌شود تا آجر در برابر حرارت و خوردگی در اثر مواد قلیایی، مقاومت بالایی داشته باشد. این نوع آجر، علاوه بر اینکه در زیباسازی فضای بیرونی ساختمان کاربرد دارد، به دلیل مقاومت زیادی که در برابر حرارت و خوردگی دارد، در پوشش داخلی کوره های سیمان و شیشه استفاده می‌شود.

آجر نسوز سیلیسی

همانطور که از اسمش پیداست، آجر نسوز سیلیسی از خاک سیلیس تولید شده است و به دلیل اینکه از کوارتز تشکیل شده، به آن کوارتزیت هم می‌گویند. آجر نسوز سیلیسی به علت ویژگی نفوذ ناپذیری گازها و مقاومت بالا در برابر حرارت، برای پوشاندن کوره های گازسوز تولید کک، کوره های فولادسازی، کوره های سرامیک سازی و کارخانه های تولید شیشه به کار می‌رود.

آجر نسوز قلیایی

برای ساخت این نوع آجر نسوز، اکسید منیزیم و سیلیسیم دی اکسید  به کار می‌رود. اما می‌توان برای بالا بردن توان حرارتی آن، از مقدار کمی‌اکسید آهن و اکسید کروم استفاده کرد. آجر نسوز قلیایی در برابر فرسایش مقاوم است و استحکام زیادی دارد و به همین دلیل، در پوشش درونی کوره های باز فولاد سازی، کوره های دوار سیمان سازی، قسمت بالایی کوره های ذوب شیشه و همچنین تهیه صنایع فلزات غیر آهنی استفاده می‌شود. همچنین، در ساختمان خانه‌ها، بیشتر در قسمت هایی مانند اجاق گاز، کباب پز و شومینه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل شکل و فرم خاص و زیبایی که دارد، بعضی از معماران از آن برای زیبا سازی نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می‌کنند.

آجر نسوز ویژه

این نوع آجر نسوز از انواع مختلفی از فلزات تشکیل شده است و به همین دلیل، به آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم، آجر نسوز زیرکونیوم و آجر نسوز اکسید کروم تقسیم بندی می‌شود. آجر نسوز ویژه استحکام و مقاومت بالایی دارد.

برای نوع اکسید کروندوم 5 تا 10 درصد اکسید کروم I و II و 90 تا 95 اکسید آلومینیوم (Al2O3) به کار می‌رود که آن را در مقابل مواد قلیایی مقاوم می‌سازد. این نوع آجر، برای ساختن بخش درونی کوره بلند ذوب آهن استفاده می‌شود.

نوع زیرکونیم آن از سولفات زیرکونیوم طبیعی با افزودن مقدار کمی‌آلومین به کوارتز ساخته می‌شود. آجر نسوز زیرکونیوم در ساخت کوره ذوب آلومینیوم، کوره مخزن شیشه مذاب و کوره‌های دارای با درجات حرارت بالا به کار می‌رود.

نوع اکسید کروم حاوی 95 درصد Cr2O3 می‌باشد و در ساخت کوره ذوب خمیر شیشه در صنعت شیشه‌سازی استفاده می‌شود.

آجر نسوز صنعتی

آجر های نسوز صنعتی، آجر هایی هستند که در "ابعاد و شکل خاص" و یا "ابعاد و شکل استاندارد" تولید شده و در صنایع استفاده می‌شوند. به دلیل ماهیت استفاده آن‌ها، معمولا با نام "آجر کوره" شناخته می‌شوند.

آجر نسوز سنتی

این نوع آجر های نسوز، تنها در نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها در صنایع استفاده کرد. با این حال، مانند تمام آجر های نسوز دیگر، از مقاومت بالایی برخوردارند.

آجر نسوز دستی

این نوع آجر‌ها همانند آجر های سنتی، در نمای ساختمان به کار می‌روند. ویژگی اصلی آن‌ها شوره نزدن، مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و ... است.

کاربرد های آجر نسوز

شسبسی

از آجرهای معمولی نمی‌توان در کنار منبع گرمایی استفاده کرد، چرا که مقاومت گرمایی بالایی ندارند و دچار ترک خوردگی می‌شوند. آجر نسوز، نوعی عایق حرارتی محسوب شده و به دلیل مقاومت حرارتی بالایی که دارد، به راحتی می‌توان از آن در هر جایی استفاده کرد. همین مقاومت بالا باعث می‌شود در کوره های حرارتی به کار برده شود. آجر نسوز این قابلیت را دارد که دوباره استفاده شود. از آنجایی که آجر نسوز اتلاف انرژی را کم می‌کند، می‌تواند به کاهش مصرف سوخت های فسیلی کمک کند. برخی از کاربردهای دیگر آجر نسوز عبارتند از:

·        استفاده به عنوان نما (به دلیل طرح و رنگ های متنوع)؛

·        استفاده به عنوان کفپوش و دیوارپوش؛

·        تزیین شومینه، اجاق گاز، دیوار آشپزخانه و...؛

 

سخن پایانی

آجرهای نسوز توسط تولید کنندگان، در انواع و اقسام مختلفی تهیه و توزیع می‌شوند. خرید آجر نسوز، با اینکه هزینه نسبتا زیادی در مقابل خرید آجر های معمولی دارد، اما یک سرمایه گذاری طولانی مدت به شمار می‌رود.

بیشتر کردن طول عمر ساختمان، کم کردن هزینه انرژی، محافظت از ساختمان در برابر آسیب‌ها و حوادث و ... فقط بخش کوچکی از کاربرد های آجر نسوز است.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر، با تولید و عرضه انواع آجر در سراسر کشور، در خدمت شما عزیزان می‌باشد. جهت استعلام قیمت آجر و اطلاع از خدمات ما، از شما دعوت می‌کنیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

 

نظر شما