شناسهٔ خبر: 50069721 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آخرین خبرها از وضعیت واکسن های ایرانی

سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک اعلام کرد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده و اوایل هفته آینده همین میزان واکسن یادآور در اختیار این وزارت قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

در کنار واردات بیش از ۸۰ میلیون دُز واکسن، واکسن‌های ایرانی نیز یکی پس از دیگری وارد روند واکسیناسیون می‌شوند. بر همین اساس و برای بررسی وضعیت واکسن‌های کرونای ایرانی، احسان مصطفوی - سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک در ارتباط تصویری با گفتگوی ۱۸:۳۰ دقیقه شبکه خبر درباره میزان اثر بخشی واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: اثربخشی واکسن پاستور در پیشگیری از بستری ۹۲ درصد به دست آمد و این واکسن در پیشگیری از فرم‌های شدید بیماری کارایی مطلوبی دارد، به طوری که در پیشگیری از فرم‌های شدید ابتلا به کرونا ۸۴ درصد اثربخش بوده است.

وی افزود: در بیش از ۹۰ درصد افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و یک ماه از زمان آن گذشته است پاسخ ایمنی و هومورال ایجاد شد.

<div id="video-display-embed-code_431554" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/827903/431554?width=400&height=300"></script></div>

مصطفوی درباره میزان واکسن‌های آماده تزریق پاستور گفت: تاکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن به وزارت بهداشت تحویل دادیم و اوایل هفته آینده همین میزان واکسن یادآور (پاستوکووک پلاس) در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

<div id="video-display-embed-code_431556" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/827903/431556?width=400&height=300"></script></div>

اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن سرم‌سازی رازی دیگر میهمان اینترنتی این گفتگو بود که درباره وضعیت واکسن کوو پارس گفت: تاکنون ۱۴ هزار نفر برای فاز سوم کارآزمایی بالینی کووپارس رازی ثبت نام کرده اند که بر اساس نتایج آزمایشات مرحله دوم کار آزمایی، واکسن کووپارس رازی ۸۰ درصد ایمنی زایی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: درصورتی که هم اکنون مجوز داشته باشیم، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم.

<div id="video-display-embed-code_431555" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/827903/431555?width=400&height=300"></script></div>

بابک عشرتی - متخصص اپیدمیولوژی با حضور در این گفتگو درباره تزریق واکسن به اطفال گفت: برخی باور‌های غلط درباره واکسیناسیون کودکان و نوجوانان وجود دارد. برخی فکر میکنند،واکسن تک دُز، به معنای یک نوبت واکسن زدن است که این موضوع غلط جا افتاده است. بلکه به معنی این است که یک "ویال واکسن" برای یک فرد است  و در ۲ نوبت زده می‌شود.

وی درباره تصور غلط درباره اثر بخشی واکسن‌ها نیز گفت: تاثیر واکسن برای افراد فرقی نمی‌کند، بلکه برای سیاست گذار متفاوت است. برای مثال پوششی که واکسنی با تاثیر ۹۰ درصد در جامعه ایجاد می‌کند، بیشتر از واکسنی با ۷۰ درصد اثر گذاری است.

<div id="video-display-embed-code_431557" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/827903/431557?width=400&height=300"></script></div>

 

نظر شما