به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
∎
دکتر محمدعلی زلفیگل در نشست رؤسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که امروز (یکشنبه) با محوریت «تبیین سیاستهای آموزش عالی در دوره جدید» به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت خانه برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، به خانوادههایی که عزیزانشان را به واسطه بیماری کرونا از دست دادهاند تسلیت و به پرسنل خدوم حوزه سلامت خدا قوت و دست مریزاد گفت.
وی با اشاره به چالشهای پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند. دانشگاهها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.
وی به تأسیس اتاقهای فکر متنوع و متعدد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در حال تأسیس اتاقهای فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیمسازی حکیمانه، مدبرانه و دانش بنیان شود.
وزیر علوم تصریح کرد: یکی از این اتاقهای فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که بر اساس آن برای اعضای هیئت علمی و یاوران علمی شرایطی فراهم شود که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصههای علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهرهمند شوند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاهها درخواست کرد بحث آموزش را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند چرا که اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آن را در سالهای بعد خواهیم دید.
دکتر زلفیگل در پایان پس از جمعبندی نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاهها، گفت: بر این اساس به منظور وحدتبخشی و همافزایی از شورای مدیریت استانی دانشگاهها میخواهیم که تشکیل جلسه داده و گزارش آن را به ستاد وزارت ارسال کنند. همچنین برقراری آموزشهای حضوری به صورت تدریجی و با اولویتبندی باشد.
وی به وحدت بینبخشی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیأت علمی به صورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانونهای صنفی، انجمنهای علمی، تشکلهای بسیجی و فرهنگی استفاده شود و بحث اصلی آموزشهای حضوری بر مبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیشبینی باشد. همچنین تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.
دکتر زلفیگل با اشاره به لزوم برنامهریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی میشود، گفت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاریهای دانشگاههای بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرحها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به تجارب ارزشمند بدست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزشهای الکترونیک، گفت: برنامهریزی برای آموزش ترکیبی و بهرهمندی از تجربه بدستآمده موجب خواهد شد، آموزشهای حضوری با بستههای آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.
وی با اشاره به چالشهای پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاسهای درس فعالیت داشته باشند. دانشگاهها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.
وی به تأسیس اتاقهای فکر متنوع و متعدد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در حال تأسیس اتاقهای فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیمسازی حکیمانه، مدبرانه و دانش بنیان شود.
وزیر علوم تصریح کرد: یکی از این اتاقهای فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که بر اساس آن برای اعضای هیئت علمی و یاوران علمی شرایطی فراهم شود که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصههای علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهرهمند شوند.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاهها درخواست کرد بحث آموزش را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند چرا که اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آن را در سالهای بعد خواهیم دید.
دکتر زلفیگل در پایان پس از جمعبندی نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاهها، گفت: بر این اساس به منظور وحدتبخشی و همافزایی از شورای مدیریت استانی دانشگاهها میخواهیم که تشکیل جلسه داده و گزارش آن را به ستاد وزارت ارسال کنند. همچنین برقراری آموزشهای حضوری به صورت تدریجی و با اولویتبندی باشد.
وی به وحدت بینبخشی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیأت علمی به صورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانونهای صنفی، انجمنهای علمی، تشکلهای بسیجی و فرهنگی استفاده شود و بحث اصلی آموزشهای حضوری بر مبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیشبینی باشد. همچنین تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.
دکتر زلفیگل با اشاره به لزوم برنامهریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرحهای بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی میشود، گفت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاریهای دانشگاههای بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرحها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به تجارب ارزشمند بدست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزشهای الکترونیک، گفت: برنامهریزی برای آموزش ترکیبی و بهرهمندی از تجربه بدستآمده موجب خواهد شد، آموزشهای حضوری با بستههای آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.
نظر شما