شناسهٔ خبر: 50059890 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کهگیلویه و بویراحمد؛

جنگل کاری در هزار و ۳۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی

خبرگزاری صداوسیما

هزار و ۳۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد جنگل کاری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، رئیس جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان گفت: هر ساله بخشی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد به دلایلی مانند آتش سوزی دچار آسیب شده که با غرس نهال ترمیم می‌شود.
جواد رحیمیان افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده عملیات جنگل کاری با نهال و بذر در هزار و ۳۵۰ هکتار از جنگل‌های استان اجرا می‌شود.
رحیمیان با بیان اینکه امسال نقشه عملیات پیشنهادی جنگل کاری در هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی این استان تهیه شده است اضافه کرد: تاکنون ۳۵ هزار هکتار جنگل به صورت دست کاشت در کهگیلویه و بویراحمدایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های پی در پی و نفوذ ریزگرد‌ها و شیوع آفت دچار خشکیدگی شده است ادامه داد: در سال گذشته برای حفاظت از جنگل‌ها عملیات اصلاحی در ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های استان انجام شد.
رئیس جنگل داری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از تولید ۲۲۰ هزار اصله نهال جنگلی در این استان خبر داد و گفت: این تعداد نهال شامل گونه‌های بلوط، صنوبر، زبان گنجشک، کهور و اکالیپتوس در نهالستان‌های کهگیلویه و بویراحمد برای غرس در جنگل‌ها و زراعت چوب تولید شده است.
رحیمیان با بیان اینکه جنگل‌های دست کاشت به صورت نهالکاری و بذرپاشی اجرا می‌شود افزود: برای جنگل کاری در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از گونه‌های کنار، کهور و اکالیپتوس و بادام و در مناطق سردسیری استان بیشتر از گونه‌های بلوط، بنه و زبان گنجشک استفاده می‌شود.
وی نبود پراکنش مناسب بارندگی در فصل رویش، وضعیت توپوگرافی کوهستانی استان، نداشتن نیروی انسانی کافی، معارضات اجتماعی و عدم استقبال مردم در سامان‌های عرفی، کوتاه بودن فصل اجرای عملیات جنگل کاری و ابلاغ دیر هنگام اعتبارات لازم را از مهمترین مشکلات بخش جنگل کاری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

نظر شما