شناسهٔ خبر: 50057630 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

عزت‌الله مهرآوران، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درگذشت

وداع با هنرمند مهربان

عزت‌الله مهرآوران که پس از ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان آتیه در تهران بستری شده بود، پس از چند روزی که در کما به سر می‌برد به‌دلیل سکته قلبی ناشی از کرونا در بیمارستان آتیه در ایوانک تهران درگذشت. مرحوم مهرآوران دارای نشان درجه۱ هنری از سوی وزارت علوم و وزارت ارشاد اسلامی بود.

صاحب‌خبر -

فرزند عزت‌الله مهرآوران اعلام کرد که مراسم تشییع پیکر پدرش روز دوشنبه ۱۹مهر برگزار می‌شود. هژیر مهرآوران در گفت‌وگو با «مهر» درباره تشییع پیکر زنده‌یاد عزت‌الله مهرآوران بیان کرد: تشییع پیکر زنده‌یاد مهرآوران روز دوشنبه ۱۹مهرماه ساعت ۱۱ در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) انجام خواهد شد. وی درباره علت فوت عزت‌الله مهرآوران نیز اظهار کرد: پدر به‌دلیل ایست قلبی و عفونت ریه ناشی از ویروس کرونا درگذشته است. عزت‌الله مهرآوران در سریال‌های مختلفی در فضای کمدی و ملودرام به ایفای نقش پرداخته و نقش‌های به‌یادماندنی از خود به‌جای گذاشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سریال «لیسانسه‌ها»، «دزد و پلیس»، «وضعیت سفید» و… اشاره کرد. مهرآوران در سریال‌های خانگی همچون «هیولا» و «می‌خواهم زنده بمانم» نیز به نقش‌آفرینی پرداخته بود و «ساخت ایران ۳» از آخرین پروژه‌های سریالی او بود.
عزت‌الله مهرآوران با آثارش در چندین دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته که از این میان می‌توان به جشنواره فجر سال۱۳۷۰ اشاره کرد. مهرآوران در این دوره مال‌کنون را به‌صورت مشترک با مریم معترف و در کنار آثاری نظیر سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعه‌خوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی به روی صحنه برد. مهرآوران فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را با فیلم می‌فروش سال۱۳۵۳ به کارگردانی ولی محمدی آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند آژانس شیشه‌ای ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، مرد عوضی ساخته محمدرضا هنرمند و خوابم می‌آد ساخته رضا عطاران، بازی کرد.
 در برزخ بازیگری‌ام
چندی پیش «تسنیم» با مرحوم مهرآوران گفت‌وگویی انجام داده بود. این رسانه با یادآوری آن مصاحبه نوشت: وقتی از او سوال کردیم بازیگران کاربلدی مثل شما در کارهای ضعیفی حضور پیدا می‌کنند بسیاری برای‌شان سوال به‌وجود می‌آید، همچون سریال «پدرپسری» که البته موقعیت‌های خوبی هم داشت نتوانست مخاطب جلب کند، چرا در این نوع کارها حضور پیدا می‌کنید که برخی می‌گویند شأن بازیگرانی مثل شما نیست؟- لب به گلایه گشود: من شخصا برای هیچ کاری شأنی ندارم به‌جز هنر؛ من نمی‌توانم انتخاب کنم، به‌خاطر اینکه من در برزخ بازیگری‌ام؛ نه پیرم و نه جوان، بنابراین انتخاب می‌شوم، وقتی که انتخاب می‌شوم اولین چیزی که به ذهنم می‌آید که آن نقش هنوز می‌تواند لبخندی به روی لب‌های تماشاگر بیاورد یا نه. دوم برایم دستمزد اهمیت دارد چون خانه ندارم. کرایه‌خانه برایم سخت است؛ بازنشسته‌ام و در این سن‌وسال باید کار کنم تا بتوانم زندگی‌ام را پیش ببرم. اگر خانه داشتم کارهایم را می‌نوشتم چون من خودم را هنرپیشه نمی‌دانم.
اما عزت‌الله کدام‌یک از آثارش را بیش از همه دوست داشت؟ بارها در لابه‌لای این گفت‌وگو تاکید کرد: «وضعیت سفید». من بعد از 55سال کار کردن باید اعلام کنم که «وضعیت سفید» برایم دانشگاه است. به‌خاطر اینکه حتی اجسام بسیار کوچک، حیات خودشان را از دست می‌دهند و حیات دیگری پیدا می‌کنند. جالب است در سریال می‌بینید ما انسان‌ها و فامیل دعوا می‌کنیم و حیوانی در آن انتهای باغ رفتار معمولی خودش را دارد، خودی که نه دعوا دارد و نه قهر می‌کند. بسیاری از جاندارانی که در اطراف این کار بودند هویت و معنای تازه‌ای پیدا کردند، حتی یک نعلبکی فقط برای اینکه چایی را سرد کند از آن استفاده نشد، حیات دیگری پیدا کرد به‌عنوان نمونه باارزش سنتی چای خوردن.
 
واکنش هنرمندان به درگذشت مهرآوران
تعدادی از بازیگران و عوامل تئاتر، سینما و تلویزیون نسبت‌به درگذشت عزت‌الله مهرآوران واکنش نشان دادند. پرویز پرستویی که در دو فیلم آژانس شیشه‌ای و مرد عوضی با مرحوم مهرآوران همبازی بوده، در سوگ رفتن این بازیگر نوشت: عزت‌الله مهرآوران هم رفت. عزت‌الله مهرآوران از همکاران خوبم در اداره تئاتر بود. چه روزهای خوبی را در اداره تئاتر و سر صحنه‌های فیلم‌ها داشتیم! انسانی شریف، بی‌حاشیه، باسواد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر، بازیگر خوب تئاتر و تلویزیون و سینما، روشنفکر، ساده، صمیمی، طناز، شوخ‌طبع و ... همیشه از بازیگری‌اش لذت می‌بردم. حتما عزیزانی که با ایشان کار کردند می‌دانند، حضورش در یک گروه باعث آرامش بود و لذت‌بخش. روحش شاد و یادش گرامی. تسلیت به خانواده محترمش.
هوتن شکیبا، بازیگر سینما و تلویزیون که در سریال لیسانسه‌ها ساخته سروش صحت نقش حبیب پسر عباس (با بازی عزت‌الله مهرآوران) را بازی می‌کرد، ناراحتی‌اش را این‌گونه بیان کرد: عمو عزت، بابای حبیب، محبوب همه،
بخواب قربون اون شکلت، راحت بخواب دورت بگردم من عزیزم، شما در حافظه دل من موندین تا ابد، من خیلی شما رو دوست داشتم و دارم، یه روزی باز می‌بینمتون و مثل همیشه سفت بغل‌تون می‌کنم و قربون‌تون می‌رم. باز با هم شوخی می‌کنیم آواز می‌خونیم و حال‌مون خوب می‌شه، الانم اگه اشکم بند نمی‌آد به‌خاطر خودمه. دلم خیلی تنگه… رفتن‌تون دلم رو کند.

نظر شما