شناسهٔ خبر: 50049046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تنور داغ رقابت بین دو حزب اقلیم کردستان عراق در انتخابات

بغداد – ایرنا – اتحادیه میهنی کردستان عراق معروف به «یکتی» با وجود همه اختلافات داخلی همچنان می کوشد از حزب دمکرات کردستان عراق معروف به «پارتی» در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۲۰۲۱ پیشی بگیرد اما حزب دمکرات اصرار دارد جلوداری خود را در این دوره همانند سابق حفظ کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صاحب نظران معتقدند که رقابت سیاسی دو حزب عمده حاکم در کردستان عراق همچنان مهمترین عامل در ترسیم شاکله روند قدرت در شمال عراق است که از سه استان سلیمانیه، اربیل و دهوک شکل گرفته است.

کرکوک و مناطق شمالی استان دیاله مانند «خانقین» که کردهای فیلی (شیعه) در آن سکونت دارند به علاوه بخش هایی از استان نینوا از دیگر مناطق نفوذ دو حزب عمده کرد عراق هستند که آرای انتخابی در این مناطق به اعتقاد ناظران، بر روند قدرت در داخل اقلیم کردستان عراق اثرگذار است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق با وجود اختلافاتی که از ژولای گذشته (۱۷ تیرماه ۱۴۰۰) بین دو پسر عمو «بافل طالبانی» و «لاهور شیخ جنگی» بر سر ریاست این حزب ایجاد شد، همچنان از این اختلافات داخلی رنج می برد و این امر برنامه تبلیغاتی این حزب را در انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق تحت الشعاع قرار داده است.

«دارا عبدالله» روزنامه نگار کرد عراق در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد که اتحادیه میهنی همچنان از اختلافات داخلی بین بافل و لاهور رنج می برد و این امر بر طرفداران حزب یکتی اثر منفی گذاشته است.

لاهور شیخ جنگی تاکنون اعلام رسمی و آشکاری در حمایت از نامزدهای حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در انتخابات پارلمانی نکرده و تنها از «آلاء طالبانی» دختر عمه خود در کرکوک حمایت کرده است.

دارا عبدالله معتقد است که برخی از نامزدهای اتحادیه میهنی کردستان عراق از جمله «آلاء طالبانی» از حمایت لاهور شیخ جنگی برخوردار هستند، هرچند لاهور تاکنون به طور آشکاری در برنامه تبلیغات انتخاباتی یکتی شرکت نکرده است.

به گفته وی، ائتلاف انتخاباتی ایجاد شده بین اتحادیه میهنی کردستان عراق و «جنبش تغییر» تحت عنوان «همپیمانی کردستان» در این دوره از انتخابات در همین راستا ایجاد شده تا این دو گروه سیاسی کرد بتوانند از رقیب سرسخت خود یعنی حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) پیشی بگیرند.

گزارش ها حاکی است که جنبش تغییر نیز با توجه به احساس ریزش بخشی از آرای خود، تن به این ائتلاف سیاسی داده تا دو حزب سیاسی بتوانند، آرای لازم را در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۲۰۲۱ به دست آورند.

عبدالله می گوید که طرح ائتلاف انتخاباتی بین یکتی و تغییر، ایده لاهور شیخ جنگی بوده است و قبل از تشدید اختلافات بین او و بافل، شخصا برای آن تلاش کرد.

حزب دمکرات کردستان عراق در انتخابات ۲۰۱۸ توانست با ۲۶ کرسی، بیشترین کرسی ها را در بین احزاب کرد شمال عراق به دست آورد و اتحادیه میهنی با ۱۸ کرسی در جایگاه دوم و تغییر با ۵ کرسی در رتبه بعدی قرار داشت.

اعضای ائتلاف همپیمانی کردستان عراق پیش بینی کرده اند که در این دوره از انتخابات، آرائی فراتر از حزب دمکرات کردستان عراق به دست بیاورند.

در مقابل پارتی (حزب دمکرات کردستان عراق) - به اعتقاد دارا عبدالله - وضعیت به نسبت با ثبات تری از حیث سیاسی نسبت به ائتلاف یکتی و تغییر دارد.

او می گوید که اعضای حزب دمکرات پیش بینی کرده اند که تا ۳۰ کرسی در این دوره از انتخابات به دست بیاورند اما تجارب گذشته نشان داده که احتمالا این حزب همان تعداد کرسی ثابت خود را (حدود ۲۵ تا ۲۷ کرسی) به دست آورد.

این روزنامه نگار کرد عراقی تصریح کرده است که احتمالا جنبش «نسل نو» به رهبری «شاسوار عبدالله» یکی از شگفتی های بزرگ این دوره از انتخابات باشد.

وی ادامه داد که جنبش نسل نو توانسته است که در اربیل و سلیمانیه طرفداران زیادی را جذب کند که عموما از نسل جوان هستند.

جنبش نسل نو توانست در انتخابات ۲۰۱۸ نیز شگفتی بیافریند و چهار کرسی به دست آورد.

این تشکل سیاسی به دلیل انتقاد شدید از دو حزب حاکم کرد در شمال عراق و در نتیجه بازداشت چند باره رییس آن (شاسوار عبدالواحد) و به زندان افتادن او، محبوبیت اجتماعی بالایی به ویژه در بین نسل جوان کرد، پیدا کند.

برخی گزارش ها حاکی است که انزجار عمومی از حاکمیت خانواده بارزانی و اتهامات در خصوص پرونده های فساد علیه این خانواده، یکی از چالش های بزرگ پیش روی این حزب در انتخابات زودهنگام پارلمانی است.

نظر سنجی های اخیر از جمله مرکز پژوهش های «رواق» عراق حاکی است که احتمالا استان اربیل با کمترین مشارکت مردمی در انتخابات مواجه شود؛ امری که به اعتقاد ناظران، انزجار عمومی از سیاست های حزب پارتی را به نمایش می گذارد.

با وجود همه اینها، گزارش ها از انتخابات خاص روز جمعه نشان می دهد که نیروهای پیشمرگ کرد وابسته به دو حزب اتحادیه و دمکرات، مشارکت بالایی در انتخابات داشته اند.

دارا عبدالله که روز جمعه از تعدادی از مراکز رای گیری خاص در شمال عراق بازدید کرد، می گوید علاوه بر نیروهای پیشمرگ کرد، آوارگان اقلیت دینی «ایزدی» نیز مشارکت خوبی از خود نشان داده اند.

میزان مشارکت در انتخابات خاص همواره در عراق بالا بوده است؛ به طور مثال با وجود مشارکت بالا در انتخابات خاص ۲۰۱۸ سطح مشارکت عمومی در انتخابات پایین بود.

از این رو، انتخابات خاص از حیث سمت و سوی آرای نیروهای مسلح به فهرست های انتخاباتی حایز اهمیت است اما میزان مشارکت کمتر به عنوان مبنایی برای ارزیابی مشارکت عمومی در انتخابات در نظر گرفته شده است.

انتخابات خاص همواره در عراق دو روز قبل از انتخابات عمومی برگزار می شود و معمولا نیروهای مسلح، زندانیان و آوارگان موجود در اردوگاه های شمال و جنوب عراق را در برمی گیرد.

کردها در انتخابات ۲۰۱۸ توانستند در مجموع ۵۸ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان به دست بیاورند که پارتی ۲۶ کرسی، یکتی ۱۸ کرسی، تغییر ۵ کرسی، نسل نو ۴ کرسی، اتحاد برای دمکراسی (برهم صالح) دو کرسی، اتحادیه اسلامی ۲ کرسی و جماعت عدل (جماعت اسلامی سابق) یک کرسی به دست آوردند.

برچسب‌ها:

نظر شما