سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان رضایت دانشجویان از آموزشهای مجازی اظهار کرد: به ناچار آموزشهای مجازی را برای سلامت دانشجویان محقق کردیم و در این زمینه نظر سنجی نداشتیم و گفتنی است که بحث رضایت هم مدنظر ما نبوده است.
او افزود: در برخی از فضاها شاهد نظرسنجیهایی در زمینه رضایت دانشجویان از فضای مجازی بوده ایم، اما بسیار محدود بوده اند و ابعاد آموزش الکترونیکی را خوب باز نکرده اند.
خرسندی تصریح کرد: از فضای مجازی در طول این مدت صرفا برای ارائه محتوی استفاده شده است، برای مثال کلاس برگزار شده یا فایل بارگذاری شده است که از این نظر عملکرد خوبی داشته است، یعنی آموزش صرفا ارائه محتوا نیست، بلکه بخش عمدهای از آموزش ارتباط استاد با دانشجوست که این ارتباط در فضای حضوری در قالب جلسات و مراجعه به استاد شکل میگیرد و در فضای مجازی هم باید از امکانات الکترونیکی به خوبی استفاده شود که در حال حاضر نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ایجاد گروههای بحث و گفتگو زیاد در آموزشهای مجازی فعال نیست، بنابراین دانشجویان امکان پرسش سوال از استاد را خیلی کم دارند و این موارد در برنامهها گذاشته نشده اند و امکاناتشان هم فراهم نشده اند و اینها ضعفهایی هستند که در آموزشهای الکترونیکی به چشم میآیند و حتی آنها را به معاونت آموزشی گوشزد کرده ایم، ولی بلوغ آموزش مجازی هنوز اتفاق نیفتاده است.
خرسندی گفت: احساس میکنم مسئولان آموزشهای دانشگاهی توجه جدی به آموزشهای مجازی ندارند و شاید هم برگزاری کلاسها تا حدودی رضایت آنها را جلب کرده است، به نظرم باید جدیتر به استفاده از فناوریها و تکنولوژی آموزشی در دانشگاهها توجه شود.
گفتنی است؛ آموزشهای مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها بهصورت ناخواسته و اجباری بیش از ۹۰ درصد آموزشهای کشور را در برمیگیرد. دانشآموزان، دانشجویان، مراکز علمی و فرهنگی خصوصی و دولتی همهوهمه چارهای جز بهرهمندی از این فضا برای آموزش ندارند.
درواقع باید گفت اگر فضای مجازی نبود باید همه مدارس و دانشگاهها تعطیل میشد و عملاً تحصیل و علم نه در ایران بلکه در کل دنیا به علت شیوع این ویروس تعطیل میشد که نشاندهنده اهمیت فضای مجازی در توسعه، پیشرفت و آبادانی کشورها است.
البته فضای مجازی در خریدها، سفارش محصولات، انجام امور بانکی و ... هم به داد مردم رسیده و صرفهجوییهای زیادی را نیز برای مردم داشته است.
در این میان عدم آشنایی مردم و به عبارت بهتر عدم داشتن سواد رسانهای و مجازی موجب شده است که استفاده از این ابزار مشکلاتی را برای کاربران داشته باشد.
بههرحال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا یک فرصتی را ایجاد کرده است تا دولت هم در زمینهٔ توسعه زیرساختهای آموزش مجازی و برطرف مشکلات دیگر این حوزه اقدامات اساسی را انجام دهد اما در خصوص مزایا و مشکلات آموزش مجازی نظرات مختلفی وجود دارد.
بیشتر بخوانید
- دروس عملی دانشگاه امیرکبیر حضوری برگزار میشوند/ احتمال حضوری شدن امتحانات پایان ترم
- واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد
- آمادگی دانشگاه فنی و حرفهای برای بازگشایی خوابگاهها در سطح کشور
- ظرفیت خوابگاههای دانشگاه خواجه نصیر در دوران کرونا اعلام شد
- دانشجویان، برای اطلاع از نوع آموزش در ایام کرونا با دانشگاه خود تماس بگیرند
انتهای پیام/
نظر شما