شناسهٔ خبر: 50037214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تشدید تنش‌ها بین روسیه و ناتو؛ اخراج دیپلمات‌ها

مسکو - ایرنا - تنش ها بین روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که از سال ۲۰۱۴ پس از حوادث اوکراین و روی کار آمدن دولت غرب گرا در این کشور آغاز شده بود و در سالهای اخیر تداوم داشت با اخراج هشت نفر از کارکنان مقر نمایندگی روسیه در ناتو در بروکسل وارد مرحله جدیدی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، مقام های روسیه اعلام کرده اند که به اقدام ناتو مبنی بر اخراج کارکنان مقر نمایندگی این کشور در بروکسل پاسخ مناسب خواهند داد که در صورت تحقق آن، موج جدید تنش ها بین روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی بوجود خواهد آمد.   

سازمان ناتو روز چهارشنبه هشت نفر از نمایندگان روسیه در این اتحاد نظامی را اخراج و اعلام کرد که آنها مخفیانه به عنوان افسران اطلاعاتی در بروکسل فعالیت می‌کردند.

مسکو از سال ۲۰۱۴ تاکنون شاهد تداوم استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در لهستان و رومانی در شرق اروپا و همچنین حضور موقت یا دائمی نظامیان ناتو در کشورهای بالتیکی استونی و لتونی هم مرز روسیه و لیتوانی همراه با مولداوی و گرجستان پنج جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی است.

می توان گفت این روزها روابط ناتو و روسیه اگر در بدترین شرایط قرار ندارد اما با سرعتی چشمگیر در مسیری حرکت می کند که خیلی ها از بابت آن ابراز نگرانی می کنند.

روسیه و ناتو برای قدرت نمایی در برابر یکدیگر رزمایش های زمینی، هوایی و دریایی در مناطق حائل شامل غرب و شمال غرب روسیه و جمهوری های بالتیک، اوکراین، گرجستان و لهستان و نیز دریای بالتیک و دریای سیاه برگزار می کنند که در آن از پیشرفته ترین تسلیحات استفاده می شود.   

بسیاری از صاحبنظران انتظار دارند رویارویی سیاسی و تنش ها بین روسیه و بروکسل ادامه یابد و کانون این تنش ها نیز دریای سیاه باشد چرا که روس ها در حال تقویت ناوگان خود در این منطقه هستند و خبر می رسد که دو اسکادران از بمب افکن ها و نیز پیشرفته ترین تسلیحات موشکی ازجمله موشک های ساحل به دریای باستیون و موشک های پانتسیر-اس و مجموعه های پدافند موشکی اس-۴۰۰ در کریمه مستقر شده اند تا این نقطه از جهان را به دژی مستحکم در برابر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تبدیل کند.

 تشدید تنش‌ها بین روسیه و ناتو؛ اخراج دیپلمات‌ها

کاخ کرملین: روسیه به اقدام ناتو پاسخ می دهد 

«دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه درپی اعلام تصمیم ناتو برای اخراج کارکنان نمایندگی روسیه در ناتو درخصوص تشدید تنش دیپلماتیک از سوی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد.

سخنگوی کاخ کرملین در جمع رسانه ها تصریح کرد: اقدام ناتو درخصوص اخراج بخشی از کارکنان مأموریت روسیه در مقر ناتو در بروکسل، امید برای عادی شدن روابط و تداوم گفت‌وگوها میان مسکو و اعضای این سازمان نظامی را کم‌رنگ می‌کند.

به گفته وی این حرکت نشانگر تناقض بین بیانیه‌های نمایندگان ناتو درباره تمایل به عادی‌سازی روابط با روسیه و اقدامات واقعی آنها است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: اقدامات ناتو حاکی از امکان عادی‌سازی روابط و تداوم گفت‌وگوها نیست و در واقع چنین چشم‌اندازهایی کاملاً مبهم شده‌اند. روسیه تدابیری را برای پاسخ به اقدام ناتو اتخاذ می کند.  

اقدام ناتو بی تمایلی برای همکاری با روسیه را نشان داد 

 الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به اخراج هشت دیپلمات روسی از مقر پیمان ناتو در بروکسل اعلام کرد که این واقعیت بی تمایلی پیمان آتلانتیک شمالی برای همکاری با روسیه را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، گروشکو در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت خاطرنشان کرد که اخراج هشت دیپلمات دفتر نمایندگی روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی با بیانیه های قبلی این سازمان مطابقت نمی کند.   

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سران ناتو تا دیروز از اهمیت کاهش تنش ها با روسیه سخن می گفتند و دعوت به ازسرگیری مذاکرات در چارچوب شورای روسیه و ناتو می کردند و از مسکو خواستار اعزام سفیر خود به بروکسل (مقر ناتو) شدند.

گروشکو گفت: اگر کسی صداقت این بیانیه ها را باور می کرد اما امروز دیگر چنین باوری ندارد. هدف واقعی آنها برای همه معلوم است.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، پس از پایان دوره حضور ناتو در افغانستان، این پیمان نمی تواند بدون ادعای تهدید روسیه امورات خود را پیش ببرد.  

ناتو تکلیف روابط با روسیه را تعیین کند 

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اقدام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو برای اخراج هشت دیپلمات روسی؛ از این سازمان خواست که تکلیف روابط خود با روسیه را تعیین کند.

به گزارش ایرنا، زاخارووا  در شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» خطاب به ناتو اظهار داشت: باید جواب دهید که مفهوم واقعی شما از ایجاد روابط چیست؟ دقیقا چه می خواهید؟ به نظر من، زمان تصمیم گیری فرا رسیده است، پس از چنین اقداماتی لازم است که تصمیم بگیریم، از جمله در سطح عمومی، دقیقاً چه می خواهید.   

زاخارووا  با بیان اینکه تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس از مقر این پیمان برای مسکو غیرمنتظره بود،  خاطرنشان کرد که این اقدام ناتو بی اساس و عوام فریبانه است و مسکو به آن پاسخ می دهد.  

 تشدید تنش‌ها بین روسیه و ناتو؛ اخراج دیپلمات‌ها

ادعای ناتو علیه روسیه بی اساس است 

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با انتقاد از تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس، آن را ادعای بی اساس خواند که هیچ گونه مدارکی برای اثبات آن ارائه شده است.  

مقام روس در بیانیه ای که دفتر مطبوعاتی وی منتشر کرد اظهار داشت: غرب به رویکرد رویارویی دیپلماتیک با روسیه ادامه می دهد. اخراج هشت تن از کارکنان دفتر نمایندگی روسیه در ناتو سطح همکاریها را بیش از پیش کاهش خواهد داد.  

وی ادامه داد: روسیه تدابیری برای پاسخ به این اقدام ناتو اتخاذ می کند اما این تدابیر به صورت برابر با آنچه که انجام گرفته است،  نخواهد بود.  

روزنامه کامرسانت چاپ مسکو نیز به نقل از منابع آگاه و بدون اشاره به مقام آنها نوشت: مسکو تدابیری را برای پاسخ به اقدام ناتو اتخاذ می کند.  

به گفته این منابع روسی، این تدابیر در زمان حاضر در فرمت بین سازمان های روسیه مورد توافق قرار می گیرد.

روزنامه روسی خاطرنشان کرد که این تدابیر در مورد دفتر پیمان آتلانتیک شمالی در مسکو خواهد بود که تحت نظارت سفارت بلژیک در مسکو فعالیت می کند.  

دبیرکل ناتو سفارش برای تشدید تنش ها با روسیه دریافت کرد 

میخاییل شینکمان تحلیلگر سیاسی رادیو اسپوتنیک معتقد است که تصمیم برای اخراج کارکنان دفتر نمایندگی روسیه از ناتو در بروکسل بدون هر گونه پایه و اساس و شواهدی گرفته شده است.  

وی خاطرنشان کرد که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو سفارش برای تشدید تنش ها با روسیه را دریافت کرده است و سعی دارد در مدت زمان کوتاه و فشرده به این هدف دست بیابد.  

تحلیلگر سیاسی روس گفت که مقامهای غربی بدون هر گونه تحقیق روسها را متهم به جاسوسی می کنند و این به پاسخی کلیشه ای تبدیل شده است که غربی ها در هر موردی در باره روسها بیان می کنند.  

به گفته شینکمان، اقدام ناتو همان گونه که از اظهارات استولتنبرگ می توان برداشت کرد به هیچ واقعه ای مربوط نمی شود و در واقع فقط سران ناتو از خود هشیاری نشان داده اند.  

ناتو که از سال ۲۰۱۴ فعالیت شورای همکاری با روسیه را تقریبا متوقف کرده است، با وجود هشدارهای مکرر مسکو حاضر نشده از ادامه راهبرد گسترش نفوذ نظامی خود نزدیک روسیه و حتی هم مرز این کشور عقب نشینی کند.

نظر شما