شناسهٔ خبر: 50031432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهرآوران از تئاتر آمده بود و دغدغه حضور مستمر در تئاتر داشت

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام به مناسبت درگذشت عزت الله مهرآوران نوشت: مهرآوران از تئاتر آمده بود و دغدغه حضور مستمر در تئاتر داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری در این پیام نوشته است: عزت الله مهرآوران، نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از وقتی برای نخستین بار با عشق و علاقه روی صحنه تئاتر رفت بیش از ۵۰ سال با نوشته ها، اجراها و نقش آفرینی خود در عرصه هنر فعالیت کرد. مهرآوران از تئاتر آمده بود و دغدغه حضور مستمر در تئاتر داشت، در این سال ها همچنان مشتاق بود نمایش هایی را کارگردانی کند اما دریغ و افسوس که این هنرمند پیشکسوت دیگر بین ما نیست. بین ما عزت الله مهرآوران با آثار و خاطراتی که در تئاتر، سینما و تلویزیون و با اخلاق و منش خود به یادگار گذاشته است، در یادها و دل ها و تاریخ تئاتر و سینما حضور دارد.

در ادامه پیام شالویی آمده است: درگذشت زنده یاد مهرآوران را صمیمانه به خانواده عزیزش و جامعه فرهنگ و هنر تسلیت می گویم و برای این هنرمند از درگاه خداوند متعال رحمت و مغفرت مسئلت می کنم.

نام نیکو گر بماند ز آدمی/ بِه کزو ماند سرای ماندگار

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی درگذشت عزت‌الله مهرآوران هنرمند پیشکسوت نمایشی را تسلیت گفت و نوشت: در ناگهانی از بُهت، باخبر شدیم هنرمند پیشکسوت و صاحب‌نام کشورمان جناب آقای «عزت‌الله مهرآوران» به دیار باقی شتافتند. 

سال‌های سال با خاطرۀ لبخند و نقش‌آفرینی‌های ماندگارش در عرصۀ هنرهای نمایشی حظ کردیم. نویسنده، بازیگر و کارگردانی لُرتبار که هیچ‌گاه اصالت ذاتی‌اش را از یاد نبُرد و در تعدادی از آثارش مثل مال‌کَنون، دالُو و عاشق‌کُشون به فرهنگ ایلیاتی‌اش اشاراتی داشت. هنرمندی که نگاه نافذ، چهرۀ معصومانه، تُن صدای خاص و بازی‌های درخشانش، دل از مخاطب عاشق می‌ربود و آنی را میزبان هنرمندی این مهربانِ مهرآور بود.

هنوز هم باورش سخت است نوشتن از غم در فراق دوست دیرینه‌مان؛ هنرمند اردیبهشت‌زادی که در سپیدۀ مهرماه رخت سفر بست. به قول سهراب سپهری: «مرگ پایان کبوتر نیست»، اگرچه کرونا – این بیماری مهلک قرن- در کمال ناباوری هرازگاهی گلی از گلستان هنر این مرزو بوم را می‌چیند اما یاد و خاطرۀ بزرگ‌منشی و اصالت و توانمندی مهرآوران و مهرآوران‌ها از ذهن و ضمیر مردم هنردوست و وفادار ایران اسلامی محو نخواهد شد.

در انتهای این پیام آمده است: ضمن ابراز تألم و تأثر عمیق نسبت به این واقعۀ تلخ و جانسوز، از طرف خودم و همۀ همکارانم در مؤسسۀ هنرمندان پیشکسوت، درگذشت این هنرمند مهربانِ هم‌تبار را به خانوادۀ داغدار ایشان، هنرمندان و هنردوستان و تمامی کسانی که با هنر این مردِ بزرگ روزگار گذرانده‌اند، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم. امید که به یُمن این ماه و روزهای عزیز، روح والای عزت‌الله مهرآوران با نیکان محشور شود.

مرکز سیمافیلم نیز در پیامی درگذشت این هنرمند «باسابقه، گرانقدر و باارزش» تسلیت گفت. در این پیام آمده است: خبر درگذشت عزت‌الله مهرآوران هنرمند پیشکسوت عرصه تلویزیون، تئاتر و سینما کشورمان که حضور پررنگی در آثار تلویزیونی داشت تاثر خانواده هنر و مردم عزیز را برانگیخت. وی در سریال‌هایی با فضای کمدی و ملودرام به ایفای نقش پرداخت ودر آثاری چون وضعیت سفید، لیسانسه‌ها، پیامک از دیار باقی، فوق لیسانسه‌ها و... خوش درخشید. 
در این پیام آمده است: او علاوه بر بازی در حوزه نگارش نمایشنامه نیز فعال بود که متاسفانه براثر ویروس کرونا درگذشت و امروز به سوگ او نشستیم. خبر درگذشت این هنرمند  موجب اندوه و تاثر خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان شد.

پیام تسلیت مدیر کل هنرهای نمایشی

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود نوشت: خوشا آنانکه با عزّت زگیتی/ بساط خویش برچیدند و رفتند. نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر توانا و نام‌آشنای همروزگارمان، عزت الله مهرآوران،  به صحن آرامش ابدی پیوست.

 زندگی سراسر مهرورزی او،  با آزادگی و عزتمندی سپری شد و اجابت فروتنانه دعوت حق، به نقش آفرینی‌های او در این خاک گوهر خیز، پایان بخشید.

آشنا در ادامه این پیام آورده است: هنرمندی که  پیش از آنکه «مرگ یزدگرد» را از پس «شاهنامه خوانی‌ها» روایت کند؛ در روش و منش، مرگ آگاه بود و از «حال کنون» تا «واقعه خوانی» و دیگر آثار ارجمند خود، به کوچ و هوا واهیِ «دلدار» و درستکاری در روی صحنه و درست اندیشیدن در پشت صحنه، می‌اندیشید و اینک که در دیار رحمت حق، به آرامش رسیده است؛ ایمان بی پیرایه او، یقیناً روشن تر از پیش،  به  ما می گوید که «غربت، وطن من نیست».

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیت این پیام آورده است: روح بلندش با خوبان، محشور باد و سربلندی خانواده مکرمش در سایه سار صبر و شکیبایی ارزانی شده از سوی خداوند متعال، مستدام.

حضورت روی صحنه نشان از زندگی در تئاتر بود

همچنین رضا بصیرت، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران به مناسبت درگذشت هنرمند فقید عزت‌الله مهرآوران یادداشتی را منتشر کرد.

بصیرت در این یادداشت آورده است: انالله و اناالیه راجعون؛ مرد همیشه حاضر صحنه‌های تئاتر برای همیشه ما را تنها گذاشت، مرحوم عزت‌الله مهرآوران، بازیگری که بازی‌های دقیق او در هر نقشی مخاطبان را خیره می‌کرد، از میان ما رفت.

درد این رفتن‌ها تا سال‌ها روحمان را می‌آزارد، کافی است در خلوتی اندک کنج تماشاخانه‌ای را برگزینیم و به صحنه همیشه روشن نگاه کنیم، آن‌جاست که عزت را می‌بینیم، پرویز را، کریم را و علی سلیمانی را؛ آن‌ها نرفته‌اند، هستند، می‌گویند منتظر ورود تماشاگرانیم. تو می‌مانی و اشک‌های تنهایی. تو می‌مانی و حسرت.

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در ادامه این یادداشت تسلیت آورده است: عزت عزیز؛ مگر می‌شود رفتنت را باور کرد، ما همیشه منتظر اجراهای زیبایت هستیم، تویی که حضورت روی صحنه نشان از زندگی در تئاتر بود. اما چه کنیم رخت سیاه و بغض و آه مدت‌هاست رهایمان نمی‌کند. شفاعتمان کن، تو که عمری به طنازیت دلمان را شاد کردی و روحمان را جلا دادی. روحت شاد، مهر تئاتر ایران.

عزت‌الله مهرآوران، بازیگر سینما و تلویزیون، شب گذشته (جمعه، شانزدهم مهر) بر اثر سکته قلبی ناشی از کرونا در هفتاد و دو سالگی درگذشت.

این هنرمند از پنجم مهر ۱۴۰۰ به علت ابتلا به کرونا و درگیری بالای ۹۰  درصد ریه در بیمارستان آتیه بستری بود و مدتی را بنا به نظر پزشکان با توجه به شرایط درگیری ریه در خواب مصنوعی به سر برد. وی متولد زادهٔ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸، بازیگر شناخته شده تئاتر، ‌سینما و تلویزیون است. شروع کار این هنرمند با درخشش در ادوار ابتدایی جشنواره تئاتر فجر بوده در مقام کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر بود.

مهرآوران در حوزه تئاتر با مریم معترف و زنده‌یاد انوشیروان ارجمند بیشترین همکاری را داشته است.

وی همچنین سابقه بازی و درخشش در آثاری چون سایه ماه به کارگردانی انوشیروان ارجمند، مرگ یزدگرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی گلاب آدینه، دلدار به نویسندگی و کارگردانی حسین نوری و واقعه‌خوانی جهاز جادو به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی را در کارنامه خود دارد.

بازی در فیلم‌های سینمایی خوابم می‌آد،‌ آتیش بازی،‌ بانوی من، مومیایی ۳، سیب سرخ حوا، آژانس شیشه‌ای، تارهای نامریی و سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی چون لیسانسه‌ها، ایراندخت، ناخونک، هیولا، ریکاوری، فوق لیسانسه‌ها، زیر همکف، پدر پسری، خوب، بد، جلف: رادیواکتیو، می‌خواهم زنده بمانم، بچه مهندس ۴، زن زندگی مرد زندگی، ساخت ایران ۳ از دیگر فعالیت‌های این بازیگر پُر کار و خوش‌نام کشورمان بود.

نظر شما