شناسهٔ خبر: 50026502 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نابغه کشتی دنیا را بیشتر بشناسید

دستاوردهای حیرت انگیز نابغه جویباری کشتی دنیا، حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک را در این صفحه بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز مازندران، سیزده مدال در سن ۲۶ سالگی یعنی دستاوردی حیرت انگیز از حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک که به سان یک نابغه در حال رقم زدن افتخار است.


حسن یزدانی با یک مدال جهانی دیگر پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ ورزش ایران و با گرفتن یک مدال المپیک دیگر، بهترین ورزشکار تاریخ کشورمان خواهد بود.


دستیابی به این حجم مدال و افتخار ظرف سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ فوق تصور است و تازه این عناوین به جز مدال‌های آسیایی و جهانی رده سنی نوجوانان و جوانان است.

دستاوردی آماری تازه پس از جهانی نروژ

تعداد مدال‌های طلای کشتی مازندران در ادوار مختلف رقابت‌های جهانی به عدد ۲۱ رسید.

با درخشش و طلایی شدن حسن یزدانی، امیرحسین زارع و کامران قاسمپور، حالا کشتی آزاد مازندران ۲۱ مدال در پیکار‌های قهرمانی جهان کسب کرده است.

عبدالله موحد ۵ بار، حسن یزدانی و امامعلی حبیبی ۳ بار، مهدی تقوی و رضا یزدانی ۲ بار و مجید ترکان، عباس حاجی کناری، مهدی حاجی زاده، مراد محمدی، کامران قاسم پور و امیرحسین زارع یک بار صاحب نشان طلای کشتی آزاد جهان شدند.

این در حالیست که کشتی آزاد ایران در همه دوران خود در میدان جهانی به ۵۰ مدال طلا رسیده که ۲۱ تا از آن‌ها از سوی کشتی گیران مازنی کسب شده است.

همچنین ۱۲ نقره و ۱۲ برنز هم تاکنون توسط کشتی گیران مازندرانی در رقابت‌های جهانی آزاد بدست آمده که حسن یزدانی و مجید ترکان تنها کشتی گیران استان هستند که هر سه رنگ مدال یعنی طلا، نقره و برنز را دارا هستند.

اتحادیه جهانی کشتی به حسن یزدانی لقب بولدوزر داد

حسن یزدانی ۵ دی ۱۳۷۳ در روستای لپوصحرا واقع در شهرستان جویبار به دنیا آمده‌است.  او سومین فرزند حسین و حمیرا یزدانی است و سه برادر دارد.

پدرش کشاورز است و در مسابقات کشتی سنتی شرکت می‌کرده و او هم در دوران کودکی در خانه با برادرهایش کشتی می‌گرفت و یکی دو مرتبه هم در مسابقات سنتی مانند لوچو رقابت کرد. در یازده سالگی فعالیت در ورزش کشتی را آغاز کرد.  در آغاز فعالیت و ردهٔ نونهالان زیر نظر امید اسماعیل‌پور تمرین کرد، سپس در ردهٔ نوجوانان به صورت جدی‌تر تمرینات خود را زیر نظر همت مسلمی دنبال کرد و در ردهٔ جوانان نیز حسین نقیبی در باشگاه کشتی جویبار مربی او بود. او زمانی که کشتی را شروع کرد پس از شش ماه می‌خواست آن را کنار بگذارد، ولی با اصرار پدرش در مسابقه‌های استانی مازندران شرکت کرد و در آن‌جا دوم شد و انگیزه‌اش بیشتر شد. همین مسئله باعث شد که فعالیت در این رشتهٔ ورزشی را دنبال کند.

یزدانی کشتی را از سن یازده سالگی و در سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز کرد و در سال ۲۰۱۱ به عضویت تیم ملی نوجوانان ایران درآمد و در اوت همان سال در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا به مدال برنز وزن ۵۰ کیلوگرم دست یافت و نوزده روز پس از کسب مدال برنز آسیا، در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان، به عنوان دوم رقابت‌ها دست یافت. او در سال ۲۰۱۴، در دستهٔ ۶۶ کیلوگرم، ابتدا قهرمان جوانان آسیا و سپس قهرمان جوانان جهان شد. یزدانی پس از این قهرمانی به ردهٔ سنی بزرگسالان آمد و در همان سال در لیگ برتر کشتی ایران توانست ختاگ تسابولوف، قهرمان وزن ۷۰ کیلوگرم جهان از روسیه را شکست دهد و خود را به عنوان یک مدعی جدید در کشتی آزاد جهان مطرح کند.

وی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با رای مردم به عنوان بهترین ورزشکار مرد سال ایران انتخاب شد و در سال ۲۰۲۰ نیز در نظرسنجی اتحادیهٔ جهانی کشتی، از سوی طرفداران به عنوان محبوب‌ترین آزادکار جهان انتخاب شد.

حسن یزدانی چراتی کشتی‌گیر آزادکار ایرانی در دستهٔ ۸۶ کیلوگرم به رقابت می‌پردازد. وی در المپیک ۲۰۱۶ در دستهٔ وزنی ۷۴ کیلوگرم به نشان طلا و در المپیک ۲۰۲۰ در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت. او دارندهٔ سه نشان طلای قهرمانی جهان در وزن ۸۶ کیلوگرم می‌باشد.
از دیگر دستاورد‌های وی می‌توان به کسب یک نشان نقره و یک برنز قهرمانی جهان، دو عنوان قهرمانی آسیا، کسب طلای بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸، سه عنوان قهرمانی پیاپی جام جهانی با تیم ملی ایران و همچنین کسب جایزهٔ بهترین کشتی‌گیر مرد جهان در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد.

 

نظر شما