شناسهٔ خبر: 50025210 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

هادی عقیلی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: امارات را با تغییرات نیمه‌ دوم بردیم

بازی با کره سخت‌ترین مصاف دوران اسکوچیچ است

همیشه برای من جالب بود که کره‌ای‌ها از دونیمه متفاوت درطول مسابقه بهره می‌بردند به این شکل که همیشه یک ‌نیمه را با ترس بازی می‌کردند، چون بیشتر بردها در این چندسال اخیر برای تیم ملی ایران بوده است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، روزنامه‌نگار: تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد در خاک امارات سومین پیروزی خود از سری رقابت‌های مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را به‌دست آورد تا هرلحظه صعود این تیم به جام جهانی قطر بیشتر از گذشته محقق و پررنگ شود، البته از لحاظ فنی تیم ملی در نیمه اول با مشکل مواجه شد و کار شاگردان اسکوچیچ برای برتری گره خورد که با برخی تغییرات فنی در چینش و ترکیب بازیکنان در نیمه دوم یک‌بار دیگر زوج طارمی و آزمون کار حریف را ساخت تا درنهایت نتیجه به سود ایران شود، هرچند اگر آزمون دقت بیشتری می‌کرد، چه‌بسا با اختلاف بیشتر از یک گل تیم ملی در پایان، این مسابقه را خاتمه می‌داد. درخصوص شرایط این مسابقه و روند تغییرات و نتایج تیم ملی و همچنین شرایط خط دفاعی این تیم با مدافع اسبق کشورمان به صحبت پرداختیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با هادی عقیلی را در ادامه می‌خوانید.

ارزیابی‌تان از بازی تیم ملی مقابل امارات چیست؟

اگر تیم ملی در نیمه دوم در روند بازی تغییرات نمی‌داد شاید به مشکل برمی‌خورد، بر همین اساس با تغییراتی که کادر فنی برای نیمه دوم ایجاد کرد تیم ملی توانست بیشتر روی دروازه حریف موقعیت خلق کند. تیم ملی در نیمه اول نیمه خوبی را سپری نکرد، درواقع از لحاظ فنی طوری که بازی در نیمه اول پیش می‌رفت، تسلط اماراتی‌ها بر توپ و میدان بیشتر از ایران بود آنها در این نیمه تصمیم‌گیرنده بازی شده بودند.

البته در نیمه اول احساس می‌شد اماراتی‌ها با تجمع در نیمه خودی قصد دادن موقعیت به تیم ملی ایران و مهاجمان فرصت‌طلب و زهرناک ایران را ندهند.

شاید این اعتقاد شما باشد اما مالکیت توپ چه در پایان نیمه اول و چه در پایان مسابقه بیشتر با تیم امارات بود، البته در پایان مسابقه مالکیت اماراتی‌ها ۵۲ به ۴۸ بود و این درحالی است که آنها در نیمه اول از مالکیت توپ و میدان به‌مراتب بیشتری از تمام ۹۰ دقیقه بازی برخوردار بودند. تیم ملی کشورمان به‌ویژه در مرکز میدان با مشکلاتی مواجه بود و هافبک‌های ما نمی‌توانستند توپ‌های سالمی را به مهاجمان تیم ملی ازجمله آزمون و طارمی برسانند اما در نیمه دوم با تغییراتی که کادر فنی به‌وجود آورد، این مشکل حل شد.

یعنی معتقدید امارات برای کسب پیروزی و ۳ امتیاز به این میدان آمده بود؟ احساس می‌شد آنها بیشتر به‌تساوی راضی باشند.

این ‌یک دیدار خانگی برای امارات بود و آنها هم امتیازات خوبی را در دو بازی قبلی مقدماتی جام جهانی به‌دست نیاورده بودند اما فکر می‌کنم نه‌تنها امارات در این بازی، بلکه هیچ تیم دیگری در گروه ما برای پیروزی و کسب سه امتیاز مقابل تیم ملی ایران به میدان نمی‌آید. این در حالی است که معتقدم با شرایطی که تیم ملی ما دارد هیچ‌کدام از این تیم‌ها نمی‌توانند شانس موفقیت مقابل کشورمان داشته باشند، هرچند اگر بی‌احترامی نباشد من قبلا هم گفته بودم که در گروه تیم ملی ایران تنها مدعی کره جنوبی محسوب شده و بقیه تیم‌ها حتی عراق که در دور قبلی مقدماتی یک‌بار هم مقابل آنها باختیم و در این سال‌ها چالش زیادی را برای ما ایجاد کرده بودند آن تیم هم حتی نمی‌تواند مدعی باشد. تیم ملی کشورمان خوش‌شانس بود که در چنین گروهی قرار گرفت؛ چراکه با ژاپن، عربستان و استرالیا هم‌گروه نشد و فقط یک بازی تکراری را با کره جنوبی برگزار خواهد کرد که در این چندسال این بازی سنتی به‌دفعات تکرار شده و فکر می‌کنم این تیم هم برای تیم ملی ایران شناخته‌شده و قابل آنالیز است. بازهم تکرار می‌کنم در این گروه و با شرایطی که ما داریم هیچ تیمی برای کسب سه امتیاز مقابل ما به میدان نمی‌آید.

این دیدار از لحاظ فنی چطور بود؟

اگرچه بازی ایران مقابل سوریه بازی جالبی از لحاظ فنی نبود و فقط نتیجه آن اهمیت داشت که خوشبختانه نتیجه را گرفتیم و به سه امتیاز اول رسیدیم اما اگر نیمه اول بازی با امارات را ببینید روند این مسابقه هم داشت به‌نوعی مثل بازی با سوریه پیش می‌رفت و تیم ملی در این مسابقه خیلی در نیمه اول خوب نبود اما با تغییراتی که در بین دو نیمه حاصل شد، خوشبختانه به گل رسیدیم و درنهایت هم سومین پیروزی را به‌دست آوردیم در این دیدار با تغییراتی که داشتیم سیستم 4-4-2 به‌نوعی در نیمه دوم به 4-2-3-1 تغییر پیدا کرد و طارمی یک خط به عقب کشیده شد و تیم ملی به‌این‌ترتیب توانست مرکز زمین را از امارات بگیرد و در حملات سریع هم موفق باشد.

در بین دو نیمه مجید جلالی که به‌عنوان کارشناس تلویزیونی این بازی را آنالیز می‌کرد با شما هم‌عقیده بود که در نیمه اول خط هافبک ما طراوت و شادابی همیشگی را نداشت و حتی به این موضوع نیز تاکید کرد که بازیکنی مانند عزت‌اللهی زیادی در عرض حرکت کرده و پاس‌های مثمر ثمری ارسال نمی‌کند اما به‌نظر می‌رسد در نیمه دوم ورق برگشت.

شرایط در نیمه دوم برای تیم ملی بهتر شد آنها در نیمه اول در مرکز زمین از بازیکنانی بهره می‌بردند که راحت می‌توانستند چرخش توپ داشته باشند و از آنجا ‌که ما 4-4-2 بازی می‌کردیم این موضوع بیشتر مشهود بود. از سوی دیگر در این وضعیت از آنجا که سعید عزت‌اللهی به‌صورت طبیعی تحت‌فشار بود نمی‌توانست خیلی توپ‌ها را با دقت روبه‌جلو پاس بدهد و بیشتر سعی می‌کرد توپ را دربیاورد، در این ‌بین نقش مدافعان کناری باید بیشتر می‌شد که آنها نیز ازجمله امید نورافکن نتوانستند نفوذ زیادی در زمین حریف داشته باشند اما در نیمه دوم تغییراتی ایجاد شد و وحید امیری به جناح چپ خط دفاعی آمد و مدافع چپ شد و بیشتر پا به توپ و برای نفوذ به زمین حریف و حرکت با توپ ریسک بیشتری می‌کرد این موضوع کمک کرد تا یک نفر از خط دفاعی به خط هافبک اضافه‌شده و تعداد نفرات ما در میانه زمین بیشتر شود و درمجموع این تغییرات کمک کرد تا در نیمه دوم بازی بهتری را ارائه بدهیم.

به‌عنوان بازیکنی که سال‌ها در خط دفاعی تیم ملی حضور داشتید، نظرتان درباره خط دفاعی تیم ملی چیست. در سه بازی گذشته تیم ملی هنوز هیچ گلی را دریافت نکرده و تقریبا تا حد زیادی شاکله خط دفاعی و به‌خصوص زوج میانی این خط از دور قبلی مقدماتی تا دور جدید این رقابت‌ها که درحال برگزاری است، حفظ ‌شده است.

مطمئنا آنها خوب بازی کردند، نه به‌خاطر کلین شیت یا گل نخوردن بلکه موقعیت‌هایی که به حریفان درطول مسابقات می‌دهند خیلی کم است. شاید زمانی باشد که کلی موقعیت به حریف می‌دهید اما از خوش‌شانسی این فرصت‌ها گل نشود ولی تیم ملی ایران در طول این چند بازی موقعیت‌های آنچنانی به حریفان نداده و این موضوع هم خیال علیرضا بیرانوند را به‌عنوان دروازه‌بان راحت می‌کند و هم خیال فورواردها و نفرات خط جلوی تیم ملی را تا در خط حمله احساس راحتی بیشتر و بهتری داشته باشند و با آرامش و تمرکز بیشتری کار را دنبال کنند.

درباره بازی با کره جنوبی می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که اسکوچیچ بعد از ۱۰ پیروزی پیاپی که یک رکورد محسوب می‌شود، حالا به زمین سفت رسیده یا اینکه با توجه به سابقه بازی‌های ما با کره و برتری که از لحاظ روحی و روانی همواره مقابل این تیم داشتیم بازهم اسکوچیچ کار سختی ندارد؟

همیشه برای من جالب بود که کره‌ای‌ها از دونیمه متفاوت درطول مسابقه بهره می‌بردند به این شکل که همیشه یک ‌نیمه را با ترس بازی می‌کردند، چون بیشتر بردها در این چندسال اخیر برای تیم ملی ایران بوده است. البته بگذریم از جام ملت‌های آسیا که آنها در بازی‌های مهم و سر بزنگاه ایران را می‌بردند و آنجا که خیلی اهمیت داشت، متاسفانه شکست می‌خوردیم اما الان در شرایط کنونی که تیم ملی دارد. همان‌طور که قبلا هم گفتم تنها تیمی که می‌تواند برای ما خطرساز شود، کره است و با کمال احترام به سایر هم‌گروهی‌های کشورمان فقط و فقط کره جنوبی است که می‌تواند در این گروه رقیب ایران باشد اما اینکه به تعبیر شما بگوییم آیا اسکوچیچ به زمین سفت رسیده است یا خیر، من معتقدم بعد از ۱۰ بازی که به آن اشاره کردید و بعد از همکاری اسکوچیچ با تیم ملی این سخت‌ترین بازی تیم ملی کشورمان در دوران همکاری با این سرمربی کروات محسوب می‌شود.

با وجود این رکورد تاریخی همچنان برخی نقدهای فنی به اسکوچیچ وجود دارد. شما معتقدید درحال‌حاضر روی کیفیت و خلاقیت ملی‌پوشانمان نتیجه می‌گیریم یا دانش و تدابیر کادرفنی؟

مگر می‌شود از بحث خلاقیت و کیفیت بازیکنان چشم‌پوشی کرد. به‌طورقطع بازیکنی مانند مهدی طارمی آن مهدی طارمی ۴ سال پیش نیست یا بازیکنی مانند سردار آن آزمون جام جهانی روسیه نیست. آنها پیشرفت کرده و تغییراتی داشتند که خیلی بهتر شده‌اند یا بازیکنی مثل قلی‌زاده را ببینید که کیفیت بسیار بالایی دارد یا خود علیرضا جهانبخش و همین شکل بازیکنی مانند سامان قدوس. همه اینها بازیکنان با کیفیتی هستند تا جایی که حتی بازی به قدوس نمی‌رسد. بر همین اساس در پاسخ به سوال شما اولا که دست سرمربی تیم ملی برای تعویض‌هایی که می‌خواهد داشته باشد یا چینش‌هایی که می‌خواهد تغییر بدهد، باز است. این تغییر روش‌ها و چینش‌ها و سیستمی که انتخاب کرده علم و دانش مربی است اما مگر می‌توان از خلاقیت چنین بازیکنانی که در تیم ملی ایران بازی می‌کنند، چشم‌پوشی کنیم، به‌طور مثال سعید عزت‌اللهی در دیدار مقابل سوریه با یک تعویض اجباری وارد زمین شد و یک عملکرد فوق‌العاده را به‌نمایش گذاشت و این تغییر ناخواسته به سود ایران شد تا جایی که در دو بازی بعدی در ترکیب ثابت به میدان رفت. ما مقابل سوریه کارمان گره‌خورده بود اما با این تغییر اجباری کلا ورق برگشت که دیگر این موارد به خلاقیت و کیفیت بازیکنان برمی‌گردد.

با توجه به اینکه از کره جنوبی به‌عنوان رقیب اصلی ایران نام می‌برید، به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که حتی اگر در دیدار بعدی مقابل این کشور یک امتیاز هم بگیریم تقریبا می‌توانیم از حالا صعود خودمان را قطعی بدانیم.

من این‌طور نمی‌بینم، چون در فوتبال هر چیزی پیش می‌آید و نتایج اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی است و هرلحظه امکان دارد یک معادله رقم بخورد و نمی‌توان این‌طور گفت که با یک امتیاز و حتی با هر سه امتیاز این دیدار خیال‌مان از صعود راحت شده و به جام جهانی می‌رویم.

نظر شما