شناسهٔ خبر: 50017632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

واکنش مسکو به اخراج ۸ دیپلمات روس: ناتو تکلیف روابط خود با روسیه را روشن کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اقدام اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو برای اخراج هشت دیپلمات روسی، از این سازمان خواست که وضعیت روابط خود با روسیه را تعیین کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اقدام اخیر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو برای اخراج هشت دیپلمات روسی ؛ از این سازمان خواست که وضعیت روابط خود با روسیه را تعیین کند.

زاخارووا در شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» خطاب به ناتو اظهار داشت: «باید جواب دهید که مفهوم واقعی شما از ایجاد روابط چیست؟ دقیقا چه می خواهید؟ به نظر من، زمان تصمیم گیری فرا رسیده است، پس از چنین اقداماتی لازم است که تصمیم بگیریم، از جمله در سطح عمومی، دقیقاً چه می خواهید. »

پیشتر وزارت خارجه روسیه قول داده بود به اخراج دیپلمات های روس از ماموریت به ناتو پاسخ دهد.

ناتو تصمیم گرفته است هشت دیپلمات روس تحت نظر این ناتو را اخراج کرده و موقعیت دو دیپلمات دیگر را کاهش دهد. تصمیم گرفته شد تعداد کل نمایندگان روسیه در مقر نهادهای اتحادیه اروپا در بروکسل را از ۲۰ نفر به ۱۰ نفر کاهش یابد.

زاخارووا روز گذشته در نشست خبری هفتگی نیز گفت: تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس از مقر این پیمان برای مسکو غیرمنتظره بود.

وی خاطرنشان کرد که این اقدام ناتو بی اساس و عوام فریبانه است و مسکو به آن پاسخ می دهد.

ناتو روز چهارشنبه هشت تن از نمایندگان روسیه در این اتحاد نظامی را اخراج و اعلام کرد که آنها مخفیانه به عنوان افسران اطلاعاتی کار می‌کردند.

الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به اخراج هشت دیپلمات روسی از مقر پیمان ناتو در بروکسل اعلام کرد که این واقعیت بی تمایلی پیمان آتلانتیک شمالی برای همکاری با روسیه را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، گروشکو روز پنجشنبه در گفت و گو با روزنامه روسی کامرسانت خاطرنشان کرد که اخراج هشت دیپلمات دفتر نمایندگی روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی با بیانیه های قبلی این سازمان مطابقت نمی کند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: سران ناتو تا دیروز از اهمیت کاهش تنش ها با روسیه سخن می گفتند و دعوت به ازسرگیری مذاکرات در چارچوب شورای روسیه و ناتو می کردند و از مسکو خواستار اعزام سفیر خود به بروکسل (مقر ناتو) شدند.

گروشکو گفت: اگر کسی صداقت این بیانیه ها را باور می کرد اما امروز دیگر چنین باوری ندارد. هدف واقعی آنها برای همه معلوم است.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، پس از پایان دوره حضور ناتو در افغانستان، این پیمان نمی تواند بدون ادعای تهدید روسیه امورات خود را پیش ببرد.

در همین حال لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه با انتقاد از تصمیم ناتو برای اخراج دیپلمات های روس اظهار داشت: روسیه تدابیری برای پاسخ به این اقدام ناتو اتخاذ می کند اما این تدابیر به صورت برابر با آنچه که انجام گرفته است، نخواهد بود.

روابط روسیه و ناتو پرتنش است و پیمان آتلانتیک شمالی از سال ۲۰۱۴ با روی کار آمدن دولت غربگرا در کی‌یف پایتخت اوکراین که قیام روس تبارها در شرق این کشور و الحاق منطقه کریمه به روسیه را به دنبال داشت همکاریها با روسیه را متوقف کرده است.

روسیه و ناتو هر سال رزمایش هایی را برای قدرت نمایی در برابر یکدیگر برگزار می کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما