شناسهٔ خبر: 50011884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

کارشناس مسائل قفقاز : عمر دولت باکو برای اتمام دوره محکومیت رئیس حزب اسلام کفاف نخواهد داد

دولت باکو با دستگیری و صدور احکام سنگین برای فعالان اسلامی خود را در سراشیبی سقوط قرار داده است

صاحب‌خبر -
g/سرویس جمهوری آذربایجان

 

خبرگزاری آران / سرویس جمهوری آذربایجان

آران نیوز در راستای وظائف ذاتی خود در خصوص اطلاع رسانی در مورد آخرین تحولات منطقه قفقاز به ویزه جمهوری آذربایچان، مصاحبه کوتاهی با حسن گلی ،کارشناس مسائل قفقاز در ارتباط با احکام صادر شده برای فعالان اسلامی جمهوری آذربایجان انجام داده است .

آران نیوز : پس از مدتها بازداشت رئیس و برخی اعضاء حزب اسلامی ،امروز جمعه احکام آنان صادر شد . تحلیل شما در این خصوص چیست :
گلی : به لحاظ حقوقی نمی توان مجازات اعلام شده برای فعالان اسلامی را حکم دادگاه خواند بلکه اینها بیشتر شبیه دستورات سیاسی هستند که برای کاستن از اعتراضات مردمی پس از یک سری سناریو سازی شبه حقوقی اعلام شده است. اصولا در هر کجای دنیا جرم را به انجام هر فعل یا ترک فعلی که قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد تعریف می کنند، در هیچ کدام از قوانین جمهوری آذربایجان ابراز عقیده و اعتراض به یک تصیم وزارتی جرم نامیده نشده است ولی در عمل می بینیم رئیس حزب اسلام و تعدادی از همراهان و دوستان وی به دلیل اعتراض به ممنوعیت حجاب اسلامی دستگیر و به 12 سال زندان محکوم می شوند.

آران نیوز : به نظر شما عکس العمل مردم جمهوری آذربایجان در این خصوص چه خواهد بود؟

گلی : ببینید جمهوری آذربایجان هم اکنون اولین مراحل احیاء دینی و تعمیق ارزشهای شیعی را پشت سر می گذارد . هنوز اعتقاد به ارزشهای دینی در این کشور عمومیت نیافته است . علاوه بر این فضای امنیتی جمهوری آذربایجان امکان هرگونه عکس العمل گسترده را از دینداران و اسلامگرایان این کشور که اتفاقا هر روز در حال گسترش هستند سلب نموده است. البته با همه این شرایط، همانگونه که تا کنون طرفداران حزب اسلام و سایر دینداران جمهوری آذربایجان اعتراضات خود را درقالبهای مختلف مانند تجمع ،برگزاری همایش ،تنظیم طومار ،فعالیت در فضای مجازی و... نشان داده اند طبیعتا این اعتراضات گسترده تر خواهد شد.

آران نیوز : شما آینده سیاسی و اجتماعی جمهوری چگونه ارزیابی می کنید؟

گلی : سوال خوبی است. جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه دنیا ست. هرچند این کشور سالها تحت سیطره تزارها ،کمونیستها و بعد از آن لیبرالیستهای غربگرا بوده است لیکن امروز همزمان با بهار بیداری اسلامی در معرض این جریان قرار گرفته و طبیعی است که دیرتر از سایر کشورهای اسلامی به این بیداری ملحق می گردد. آنچه مهم است اینکه نوع رفتار سیاسی دولت باکو که از صهیونیستها الهام گرفته شده ، جریان بیداری اسلامی را در این کشور تسریع می بخشد و چه بسا عمر دولت باکو کفاف پایان زندانهای تعیین شده برای فعالان اسلامی جمهوری آذربایجان را ندهد.

آران نیوز : از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکرم.

گلی : بنده نیز از شما تشکر می کنم.

نظر شما