شناسهٔ خبر: 50000314 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

جمهوری اسلامی ایران توانسته است با اتکا به توان جوانان خود قدرتمندتر از گذشته وارد دریا‌ها شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، توانمندی نیرو‌های دریایی و در مجموع تسلط بر دریا‌ها همیشه جزو مولفه‌های مهمی بوده است که قدرت‌های جهان در طول تاریخ آن را به عنوان یک مولفه استراتژیک دانسته‌اند. در حال حاضر ۵ کشور آمریکا، چین، ژاپن، روسیه و انگلستان قدرتمندترین نیرو‌های دریایی را در جهان دارند، اما جمهوری اسلامی ایران نیز توانسته است با اتکا به توان نبوغ و ابتکار جوانان خود، قدرتمندتر از گذشته وارد دریا‌ها شود و با چشمانی باز و بازوان قدرتمند از خود دفاع کند.

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

چند روز قبل بود که دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاحیه آغاز دوره تحصیلی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه امام خامنه‌ای (مدظله العالی) که در گیلان برگزار شد، گفت که دریا میدانی تعیین‌کننده در نبرد با مستکبران است و پاسداران جوان نیروی دریایی سپاه باید همواره آماده باشند تا بتوانند از منافع ملت ایران در دریا‌ها حفاظت کنند. این سخنان یعنی اعلام مجدد اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته است دست برتر خود را در عرصه دریا نیز حفظ کرده و ارتقا بدهد.

دریا، یک موقعیت استراتژیک نظامی

اقتدار نیرو‌های دریایی ایران تنها به نیروی دریایی سپاه اختصاص ندارد و نیروی دریایی ارتش به عنوان برادر بزرگ‌تر ندسا توانسته است موفقیت‌های بسیاری را به خصوص در سال‌های اخیر بدست بیاورد. آخرین موفقیت نیروی دریایی ارتش را باید ماموریت حدود ۱۴۰ روزه خود با عبور از چند اقیانوس و چند قاره جهان است که بزرگترین بخش آن را می‌توان حضور در اقیانوس اطلس برای اولین بار در تاریخ ایران دانست.

دریا، یک موقعیت استراتژیک نظامی

به گفته امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این اتفاق، بزرگترین رویداد تاریخ نظامی ایران است که توسط این نیرو با موفقیت به پایان رسیده و نشان دهنده اوج توانمندی در حوزه‌های مختلف آموزش، تعمیر و نگهداری، ساخت، نوسازی و بهره‌مندی از به روزترین توانمندی‌های علمی و تحقیقاتی است که به دست جوانان و دانشمندان ایرانی و صنعتگران توانمندمان رقم خورده است.

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

همین کار بزرگ اثبات می‌کند که جوانان ایران اسلامی توانسته‌اند با عبور از همه دریا‌های خروشان پرچم ایران اسلامی را در مهم‌ترین نقاط جهان به اهتزاز دربیاورند و باید گفت که این کار بار دیگر به دنیا یادآوری کرد که نیروی دریایی ایران نیز قدرتی جدید در دریا‌ها به شمار می‌رود.

آب‌های سرزمینی ایران

دریا و اینکه کشوری بتواند از دسترسی به آن بهره‌مند باشد یکی از مهم‌ترین موهبت‌های الهی در حق یک کشور است. به نحوی که وقتی امروزه یک کشور همچون جمهوری اسلامی ایران به دریا و مهم‌تر از آن به آب‌های آزاد دسترسی دارد یعنی می‌تواند از منابع و ثروت‌های خدادادی دریا نیز استفاده کند. باید گفت که کشورمان از این نعمت محروم نمانده و در دو جهت شمال و جنوب دارای آب‌های سرزمینی است؛ در شمال کشور دریای خزر و در جنوب خلیج فارس و دریای عمان.

دریا، یک موقعیت استراتژیک نظامی

مناطقی که همیشه و در طول تاریخ مورد حملات و دخالت‌های پی در پی قدرت‌های دریایی جهان قرار گرفته و برقراری امنیت در آن از دشوارترین کار‌های ممکن است. اما حالا جمهوری اسلامی ایران توانسته است با قدرت بومی خود و با پیشرفت در حوزه دریا و دریانوردی کنترل آب‌های سرزمینی خود را به دست بگیرد و اجازه دخالت به کشور‌های دیگر در این امور را ندهد. باید نحوه بدست آمدن این اقتدار و قدرت دریایی مهم را نیز برای شما روایت کنیم. در واقع این قدرتی است که می‌توان آن را مولود انقلاب اسلامی و ایجاد خودباوری در جوانان ایران اسلامی دانست. به خصوص وقتی که مشاهده می‌کنیم کشورمان همواره در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحت تحریم‌های بی سابقه و سنگین کشور‌های مختلف قرار داشته است.  

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

ارتش و سپاه؛ بازوان قدرت دریایی ایران در غرب آسیا

نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بازوی اصلی تامین اقتدار ایران اسلامی در عرصه دریا هستند. این نیرو‌ها علاوه بر تجهیزات بروز و مطابق با تهدیدات پیرامونی کشورمان در حوزه علم و دانش نیز دستاورد‌های خوبی دارند و مراکز آموزشی آن‌ها نیز جزو بهترین مراکز آموزشی دریایی در جهان به شمار می‌روند. البته در این میان باید به نقش وزارت دفاع نیز در پشتیبانی از این نیرو‌ها نیز اشاره کرد که با همکاری نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه تمام تجهیزات مورد نیاز آن‌ها را طراحی کرده و می‌سازد.  

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

نیروی دریایی ارتش به علت ماموریت‌های خود از تجهیزات متنوع‌تر و قدرتمندی همچون ناوشکن‌ها و ناوچه‌ها استفاده می‌کند که به طور کامل در داخل کشورمان طراحی و ساخته شده است. در واقع نیروی دریایی ارتش با استفاده از همین تجهیزات بومی همچون ناوشکن‌های جماران و ناوبندر مکران توانسته است ماموریت‌های دریانوردی بین المللی خود را با موفقیت انجام دهد. اما آنچه  مهم‌تر از طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز کشورمان است دارابودن علم و دانش بومی مربوط به این تجهیزات است.

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

تیپ‌های تکاوران دریایی، کارخانجات، زیردریایی ها، بالگرد‌ها و سایر امکانات و تجهیزات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر بخش‌های توان این نیرو در حراست از مرز‌های دریایی کشورمان به شمار می‌رود.

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

در طرف دیگر، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان برادر نیروی دریایی ارتش نیز نقش مهمی در تامین امنیت دریایی کشورمان دارد. این نیرو در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان دفاع مقدس با تکیه بر تقویت یگان‌های شناوری خود یعنی همان قایق‌های تندرو همواره قدرتش را به رخ بیگانگان کشیده است. البته تکاوران نیروی دریایی سپاه نیز در سال‌های اخیر با عملیات‌های ضربتی خود همچون توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو که مقررات مرز دریایی ایران را نقش کرده بود، به روباه پیر فهماندند که اجازه تجاوز به کشورمان را ندارند.

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

دستاورد‌های اخیر نیروی دریایی سپاه همچون چند نوع کاتاماران همچون کاتاماران شهید ناظری و شناور اقیانوس پیمای شهید رودکی را باید تلاش ندسا برای ارتقای قدرت خود در عرصه دریایی دانست. به طور مثال از شناور شهید رودکی باید بعنوان یک شناور اقیانوس پیمای چند منظوره نام برد که با نگاه به آن متوجه می‌شویم که این شناور یک پایگاه دریایی سیار چند منظوره است.

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

چرا ایران دست برتر قدرت دریایی غرب آسیاست؟

جمهوری اسلامی ایران با درک درست و صحیح از اهمیت آب‌های سرزمینی خود توانسته است از لحاظ قدرت دریایی و گستردگی نیرو‌های دریایی خود و همچنین ایجاد دانشگاه‌های متعدد در حوزه علوم دریایی از جایگاه ممتازی در بین قدرت‌های نظامی دریایی برخوردار باشد و از طریق اتحاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی روز به روز بر این قدرت بیفزاید تا امنیت ایران را بیش از پیش افزایش دهد.

انتهای پیام/

نظر شما