شناسهٔ خبر: 49994960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز سال تحصیلی جدید و شیوع کرونا باز هم مانع سفر مردم نشد

با وجود هشدارهای بسیاری از سوی مسئولان مبنی بر پرهیز از انجام سفرهای غیر ضرور اما باز هم شاهد شلوغ بودن جاده ها و پر بودن ظرفیت بسیاری از ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، باز هم تعطیلات و باز هم جاده‌های شلوغ کشور و پر شدن ظرفیت بسیاری از ناوگان حمل و نقل عمومی  که نشان دهنده بی توجهی بسیاری از مردم به کروناست.

براساس این گزارش با توجه به تعطیلی چند روزه در کشور به مناسبت شهادت امام رضا(ع) و رحلت پیامبر (ص) بسیاری از مسافران باز هم چمدان‌های خود را بسته و عازم شهر‌های شمالی و زیارتی در کشور شده اند به طوری که بررسی‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است ظرفیت بسیاری از ناوگان تکمیل و بلیت بسیاری از شهر‌ها نایاب شده است از سوی دیگر گزارش‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور هم نشان دهنده ترافیک سنگین در بسیاری از محور‌های شمالی کشور است. 

جا به جایی ۴ میلیون وسیله نقلیه در جاده‌های بین شهری

ایمان محرابی نیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت محدودیت ترافیکی در کشور، گفت: از لحاظ ترافیکی در حال حاضر در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) حد فاصل تونل کندوان تا سیاه بیشه و در مسیر (شمال به جنوب) حدفاصل سد سیاه بیشه تا پیچ سرهنگ شاهد ترافیک سنگین هستیم.

او ادامه داد: در محورهای هراز - فیروزکوه، آزاد راه تهران - شمال و همچنین قزوین - رشت مسیر رفت و برگشت تردد روان را شاهد هستیم.

مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها محدودیت ترافیکی بیان کرد: در سایر محور‌های هم شاهد ترافیک سنگین در آزادراه کرج- قزوین محدوده پایانه شهید کلانتری هستیم و در ۴ محور‌های شمالی کشور از لحاظ جوی مشکل خاصی وجود ندارد، اما در برخی از محور‌های استان‌های اردبیل و گیلان شاهد بارش باران هستیم.

محرابی نیا همچنین درباره آخرین گزارش تردد‌های بین استانی در ۱۳ مهر ماه هم گفت: میزان تردد بین استانی ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۱۲۳ وسیله نقلیه بوده که نسبت به روز ۱۲ مهرماه یک درصد کاهش داشته ایم و نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ هم ۲۱ درصد افزایش داشته ایم.

او همچنین درباره درصد تغییر ورود و خروج به استان‌ها در بازه زمانی ۱۲ و ۱۳ مهرماه نسبت به سال ۹۹ هم گفت: استان گیلان ۲۹ درصد افزایش، تهران و البرز ۲۸ درصد، خراسان رضوی ۲۵ درصد و مازندران ۱۳ درصد افزایش داشته اند.

مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها تصریح کرد: در محور‌های مهم در مورخ ۱۳ مهر ۱۴۰۰، آزاد راه کرج به قزوین نسبت به متوسط تردد ماه گذشته ۱۱۸ درصد افزایش داشته ایم، همچنین در محور کرج به چالوس ۱۲۶ درصد افزایش، محور هراز (رودهن به آمل) ۱۲۲ درصد، محور فیروزکوه (تهران به قائم شهر) ۲۳۴ درصد و آزاد راه قزوین به رشت ۲۴۲ درصد، آزاد راه تهران به ساوه ۶۶ درصد و آزاد راه تهران به قم ۱۳۶ درصد و آزاد راه باغچه به مشهد ۱۲۵ درصد افزایش تردد داشته ایم.

محرابی نیا همچنین درباره مبدا پلاک‌هایی که در محور‌های کشور مشاهده شد در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۳ مهر ماه هم گفت: ۴ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۷۰۰ پلاک خودرو بوده که از این میزان ۴ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۱۰۰ پلاک مربوط به وسایل نقلیه شخصی بوده است.

او افزود: بیشترین پلاک‌های مشاهده شده هم برای استان‌های تهران و البرز، اصفهان، مازندران، فارس و خراسان رضوی بوده است.

مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها محدودیت ترافیکی بیان کرد: تخلیه تهران و البرز ۲۹۰ هزار وسیله نقلیه در بازه زمانی ۱۲ و ۱۳ مهر ماه بوده که پلاک‌های این دو استان به ترتیب در استان‌های مازندران، قم، گیلان، مرکزی و اصفهان مشاهده شده است.

محرابی نیا توضیح داد: انباشت وسایل نقلیه در مازندران ۷۰ هزار وسیله نقلیه بوده و بیشترین پلاک‌های مشاهده شده برای استان‌های تهران و البرز، خراسان رضوی، گلستان، اصفهان و گیلان بوده است. همچنین انباشت وسیله نقلیه هم در استان گیلان هم حدود ۷۴ هزار وسیله نقلیه بوده و سهم بیشترین پلاک‌های غیر بومی مشاهده مربوط به تهران والبرز بوده است و پس از آن اصفهان، مازندران، قزوین و اردبیل بوده است و در استان خراسان رضوی هم ۳۲ هزار وسیله نقلیه انباشت شده، که بیشترین پلاک‌های غیر بومی مشاهده شده مربوط به استان تهران و البرز، مازندران، اصفهان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بوده است.

بیشترین سرویس های حمل ونقل جاده ای در مسیر مشهد قرار دارند

داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین سهم جابه جایی مسافران در بخش حمل و نقل عمومی مربوط به استان خراسان رضوی بوده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر طبق بررسی‌های صورت گرفته میزان جابه جایی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با توجه به ایام شهادت مربوط به استان خراسان رضوی بوده که البته این میزان جا به جایی‌ها در سایر استان‌ها هم افزایش یافته، اما سهم این استان در مقایسه با سایر استان‌ها بیشتر بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت صندلی‌ها در ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان ۶۰ درصد است و هنوز هیچ ابلاغیه جدیدی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برداشته شدن دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ابلاغ نشده است.

مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری، افزود: در حال حاضر ما همچنان شاهد برگشت زائران اربعین از مرز مهران هستیم و هنوز در برخی از مقاطع تعدادی از ناوگان به این مرز انتقال یافته است.

براساس این گزارش در سایر ناوگان حمل و نقلی هم در این ایام ما شاهد تکمیل شدن ظرفیت بسیاری از پرواز‌ها از جمله پرواز مشهد و کیش هستیم که در این بخش هم البته باز هم شرکت‌های هواپیمایی شیطنت‌هایی را انجام داده و نرخ‌های خود را به بیش از یک میلیون تومان رسانده اند.

همچنین طبق بررسی‌های انجام شده در حال حاضر ظرفیت ناوگان ریلی کشور هم پر شده است و در این بخش هم به ندرت بلیت و یا کوپه خالی پیدا می‌شود.

براساس این گزارش با توجه به آنکه هنوز آثار کرونا در کشور مشاهده می‌شود و ما همچنان شاهد کشته‌های بیش از ۲۰۰ نفر و ابتلای بیش از ۱۰ هزار نفر هستیم، امیدواریم مردم در صورت انجام سفر‌های غیر ضروری حداقل شیوه نامه های بهداشتی را در کشور رعایت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما