شناسهٔ خبر: 49985223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار ترکیه به یونان و قبرس‌یونانی‌نشین

- انجمن دانشجویان خبرنگار

وزیر دفاع ترکیه گفت، یونان نباید به فعالیت‌های تحریک‌آمیز دیگران علیه ترکیه دامن بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با اشاره به اینکه روابط ترکیه همواره بر راهکارهای مسالمت‌آمیز، همسو با قوانین بین‌المللی، و روابط حسنه با همسایگانش استوار بوده خاطرنشان کرد که ترجیح آنکارا در روابطش با آتن، گفتگو است.

آکار این اظهارات را در گفتگوی مطبوعاتی پس از نشستی با ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع آذربایجان و جوانشیر بورچولادزه، وزیر دفاع گرجستان انجام داد.

آکار با اشاره به اتفاق اخیر که در آن کشتی تحقیقاتی یونانی با نام "نوتیکال ژئو" در صدد ورود به آبهای فلات قاره ترکیه متوقف شد، تاکید کرد که علیرغم هشدارهای ترکیه، یونان درگیر تحریکات و تخلفات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیه چنین اقداماتی را برنخواهد تافت، گفت اگرچه ترجیح ترکیه بر راهکارهای مسالمت‌آمیز است، اما اجازه تضییع حقوق خود و قبرس ترک‌نشین را نخواهد داد.

آکار همچنین در رابطه با خریدهای تسلیحاتی گران قیمت ترکیه تکرار کرد که یونان نباید اجازه دهد دیگر کشورها بر علیه ترکیه تحریکش کنند و گفت که این به نفع یونان نیست.

وی در انتها گفت: ترکیه هرگز خطری برای هیچ کشوری نبوده است، و اتفاقا همواره یک متحد قابل اعتنا، قدرتمند و با کفایت بوده است.

ترکیه که طولانی‌ترین آبهای فلات قاره در مدیترانه شرقی را دارد، ادعاهای حریم آبی یونان و قبرس یونانی‌نشین را نپذیرفته و تاکید کرده که این ادعاها، نقض کننده حقوق حاکمیت ترکیه و قبرس ترک نشین هستند.

از سوی دیگر ارسین تاتار، رییس جمهور قبرس ترک‌نشین در رابطه با اقدامات قبرس‌یونانی گفت که اقدامات یک جانبه در شرق مدیترانه غیرقابل پذیرش است.

تاتار در گفتگو با آناتولی گفت: چنین مشکلاتی در دنیا از طریق همکاری،‌ همبستگی و قانون حل می‌شوند. تا زمانی که توافقی بر سر (جزیره) قبرس صورت نگرفته، قبرس یونانی‌نشین باید اکتشافات خود در جستجوی منابع را متوقف کند.

وی  همچنین افزود که این اقدام قبرس یونانی‌نشین نشان دهنده این است که آن‌ها "جمهوری قبرس" را تماما متعلق به خود می‌دانند و این موضوع، یعنی نادیده گرفتن مردم قبرس ترک نشین، یک "بی‌عدالتی بزرگ" است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما