شناسهٔ خبر: 49983052 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تسریع واکسیناسیون دانش‌آموزان در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا از تسریع واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال همدان خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد خزائی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به نامه معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص تسریع واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال اظهار کرد: در راستای بازگشایی ایمن مدارس، برنامه تسریع واکسیناسیون دانش‌آموزان ١٢سال به بالا، از روز ۱۵ مهرماه در مدارس منتخب ابلاغ شده است.
  
وی با اشاره به اینکه در اجرای این فرایند برگزاری جلسه هماهنگی کمیته استانی  مورد نیاز است گفت: مسوولیت مدیریت و راهبری انجام کار واکسیناسیون دانش‌آموزان در طول مدت اجرای فرایند، در استان، بر عهده این کمیته و یا کمیته منتخب خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به ضرورت برگزاری جلسه هماهنگی کمیته شهرستانی با اعضای کمیته استانی نسبت به شروع فرایند اجرایی و هماهنگی‌ عملیاتی افزود: تعیین تعداد دانش‌آموزانی که در شهرستان نیاز به واکسیناسیون دارند و نیز تامین و معرفی مدارس به عنوان مراکز تجمیعی واکسیناسیون دانش‌آموزان مهم بوده، به صورتی که در حداکثر ٣ روز واکسیناسیون نوبت اول دانش‌آموزان ١٢ تا ١٧ ساله تکمیل شود.

وی به وظیفه نیروهای اجرایی ثبات و حفاظتی، مدیر پایگاه و تامین تجهیزات نظیر یخچال، کامپیوتر و ... از طرف آموزش و پرورش شهرستان و نیز تامین ناظر فنی، واکسیناتور و تجهیزات تزریق واکسن از طریق شبکه بهداشت شهرستان با هماهنگی نهادهای همکار همچون بسیج، سپاه، هلال احمر، اورژانس و... اشاره کرد.

خزائی با تاکید بر اینکه طبق تاکید معاون بهداشت وزارت بهداشت استفاده از تجربه همکاری قبلی در حوزه واکسیناسیون فرهنگیان به هماهنگی بیشتر در این همکاری کمک خواهد کرد گفت: تمام افراد به کارگیری شده در این فرایند، باید به طور کامل واکسینه شده باشند که دو هفته از تزریق واکسن نوبت دوم آن ها گذشته باشد.
 
وی با اشاره به هماهنگی در دسترس بودن تیم اورژانس و پزشک قبل از شروع اجرای واکسیناسیون توسط مرکز بهداشت شهرستان بیان کرد: فراخوان و نوبت‌بندی دانش‌آموزان برای واکسیناسیون پس از تعیین ظرفیت هر مدرسه محل واکسیناسیون تجمیعی دانش‌آموزان توسط ادارات آموزش و پرورش انجام و لیست فراخوان شده علاوه بر پایگاه واکسیناسیون در اختیار مرکز بهداشت شهرستان قرار می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با بیان اینکه باید نوبت‌دهی مدارس دخترانه و پسرانه به صورت مجزا و واکسیناسیون با رعایت دستور‌العمل انطباق انجام شود افزود: 
واکسیناسیون دانش‌آموزان از روز پنج‌شنبه آغاز و حداکثر طی ٣سه روز انجام می‌شود و فرایند باید به صورتی مدیریت شود که کار همراه با فرایند لکه گیری در ۲۰ مهرماه به اتمام رسیده باشد.

وی با اشاره به اینکه بعد از واکسیناسیون دانش آموزان، در صورت عدم واکسیناسیون اولیاء، آنها نیز در همان روز و بعد از دانش‌آموز واکسینه می‌شوند گفت: نوبت‌دهی و زمان‌بندی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و لازم است اطمینان حاصل شود فرایند به طوری برنامه‌ریزی شده تا از ازدحام در مدراس محل واکسیناسیون تجمیعی دانش‌آموزان پیشگیری شود.

خزائی در خصوص پذیرش همه دانش‌آموزانی که از طریق سامانه سلامت نوبت گرفته‌اند افزود: این موضوع به تمام شبکه‌ها ابلاغ می‌شود تا در صورت مراجعه افراد به محل نوبت خود، پذیرفته شده و واکسن در همان محل برای آنها تزریق شود.

وی با بیان اینکه در پایگاه‌های راه‌اندازی شده در مدارس، مدیر اجرایی توسط ادارات آموزش و پرورش تعیین می‌شود خاطرنشان کرد: تاکیه بر استفاده از افرادی است که در فرایند مراکز تجمیعی آموزش و پرورش در واکسیناسیون فرهنگیان طی ماه‌های گذشته صاحب تجربه‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم توسط ناظر فنی به آنها و سایر افراد ارائه و فرایند استاندارد اجرا پایش می‌شود گفت: ثبت اطلاعات تزریق واکسن در سامانه، پس از فراهم کردن دسترسی لازم و تعریف نقش و کاربری‌های مورد نیاز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی با هماهنگی واحد IT انجام خواهد شد.

وی با اشاره به فرایند ثبت در مدارس محل واکسیناسیون تجمیعی دانش‌آموزان، توسط کاربران تعیین شده از سوی آموزش و پرورش بیان کرد: اولیایی که به هر نحو تاکنون یک نوبت واکسن را دریافت داشته‌اند، نیاز به مراجعه به مراکز تعیین شده نداشته و صرفا مطابق برنامه قبلی نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند. 
 
خزائی از ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌های استانی برای اطلاع‌رسانی و اقناع والدین و دانش‌آموزان سخن گفت و افزود: گزارش روزانه تعداد واکسن تزریق شده به دانش‌آموزان به تفکیک شهرستان، در انتهای هر روز تهیه و حداکثر تا ساعت ٩ صبح روز بعد به دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت وزارت ارسال می‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

نظر شما