شناسهٔ خبر: 49981370 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۰ مزیت گریپ‌ فروت با پشتوانه‌ علمی

گریپ‌فروت نوعی مرکبات گرمسیر است که به‌خاطر مزه‌ی شیرین و تا حدی ترشش شناخته شده است. این میوه غنی از مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر می‌باشد و همین موضوع آن را یکی از سالم‌ترین مرکباتی کرده است که می‌توانید میل نمایید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین،  پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ممکن است این میوه مزیت‌های قدرتمندی برای سلامتی داشته باشد از جمله کاهش وزن و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی. در این مقاله به ۱۰ مزیت گریپ‌فروت که از پشتوانه‌ی علمی برخوردار است اشاره می‌کنیم. 

۱.گریپ‌فروت کم کالری است و درعین‌حال سرشار از مواد مغذی می‌باشد: 

گریپ‌فروت به طرز فوق‌العاده‌ای ماده‌ی غذایی سالمی برای رژیم غذایی‌تان می‌باشد. به این دلیل که سرشار از مواد مغذی است اما کالری کمی دارد. در واقع، یکی از کم‌کالری‌ترین میوه‌هاست. این میوه حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است و علاوه‌برآن بیش از ۱۵ ویتامین و ماده‌ی معدنی سودمند را داراست. در اینجا به برخی از مواد مغذی عمده‌ای که در نصف یک گریپ‌فروت با سایز متوسط یافت می‌شود اشاره خواهیم نمود: 

• کالری: ۵۲

• کربوهیدرات: ۱۳ گرم

• پروتئین: ۱ گرم

• فیبر: ۲ گرم

• ویتامین C: ۶۴% RDI

• ویتامین A: ۲۸% RDI

• پتاسیم: ۵% RDI

• تیامین: ۴% RDI

• فولات: ۴% RDI

• منیزیم: ۳% RDI

گریپ فروت

علاوه‌برآن، گریپ‌فروت منبعی غنی از برخی عناصر گیاهی با خاصیت قدرتمند آنتی‌اکسیدان است که احتمالاً بسیاری از مزایای گریپ‌فروت برای سلامتی ناشی از آن است. 

۲.گریپ‌فروت می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد. 

خوردن گریپ‌فروت می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن شما مفید واقع گردد. این به لطف مقادیر بالای ویتامین C در آن است که ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان آن باعث حفاظت سلول‌های بدن از باکتری‌های مضر و ویروس‌ها می‌گردد.

 علاوه‌برآن، چندین پژوهش نشان داده‌اند که ویتامین C به افراد کمک می‌کند تا سریع‌تر از بیماری سرماخوردگی عمومی بهبود یابند. بسیاری از دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی که در گریپ‌فروت یافت می‌شود به مفید بودن برای ایمنی معروف هستند که یکی از آن‌ها ویتامین A می‌باشد که ثابت شده است در برابر التهاب و چندین بیماری عفونی حفاظت ایجاد می‌نماید. 

گریپ‌فروت همچنین مقادیر کمی از ویتامین‌های B، روی، مس و آهن را داراست که همگی با هم برای ارتقای کارکرد سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند. آن‌ها همچنین سلامت پوست شما را حفظ می‌کنند که خود سپری محافظ در برابر عفونت می‌باشد. 

۳.گریپ‌فروت ممکن است به کنترل اشتها کمک کند: 

گریپ‌فروت حاوی مقادیر قابل‌توجهی فیبر است  ۲ گرم در یک نصف گریپ‌فروت با سایز متوسط. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که رژیم غنی از میوه‌های فیبردار برای تحریک احساس پر بودن شکم مفیدند.

 این موضوع به این خاطر است که فیبر نرخ خالی شدن شکم شما را کاهش می‌دهد که منجر به افزایش زمان هضم غذا می‌شود. در نتیجه، مقادیر کافی فیبر می‌تواند به‌صورت خودکار به خوردن کالری کمتر در روز با حفظ اشتهای شما در حد معقول منجر شود. 

۴. ثابت شده است که‌گریپ فروت به کاهش وزن کمک می‌کند: 

گریپ‌فروت یک خوراکی دوستدار کاهش وزن است. چندین ویژگی آن به کاهش وزن ربط داده شده است، به‌خصوص مقادیر بالای فیبر آن که می‌تواند احساس پر بودن را ارتقا داده و مصرف کالری را کم نماید. علاوه‌برآن، گریپ‌فروت حاوی کالری کم اما مقادیر زیادی آب است که دیگر ویژگی شناخته شده‌ای است که می‌تواند به کاهش وزن کمک نماید. 

یک مطالعه با ۹۱ نفر دارای اضافه‌وزن نشان داد که کسانی که نیمی از یک گریپ‌فروت تازه را پیش از وعده‌های غذایی مصرف کردند وزن بسیار بیشتری از کسانی که این کار را نکردند کم کردند. در واقع، افرادی که در گروه مصرف گریپ‌فروت بودند به طور میانگین حدود ۳.۵ پوند (۱.۶ کیلوگرم) در طی ۱۲ هفته کم کردند درحالی‌که در گروه دیگر که مصرف گریپ‌فروت نداشتند به طور متوسط کمتر از ۱ پوند (کیلوگرم ۰.۳) وزن کم کردند. 

دیگر مطالعات نتایج مشابهی در خصوص تأثیر کاهش وزن گریپ‌فروت یافتند. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که مشارکت‌کنندگانی که به‌صورت روزانه همراه با وعده‌های غذایی خود گریپ‌فروت مصرف کردند کاهش دور کمر را تجربه نمودند. این بدان معنا نیست که گریپ‌فروت به‌خودی‌خود کاهش وزن ایجاد می‌کند، اما اضافه‌کردن آن به یک رژیم سالم می‌تواند مفید واقع شود. 

۵.گریپ‌فروت می‌تواند به جلوگیری از مقاومت انسولین و بیماری دیابت کمک کند: 

گریپ فروتمصرف منظم گریپ‌فروت می‌تواند به جلوگیری از مقاومت انسولین بینجامد، مقاومتی که عامل اصلی دیابت است. مقاومت انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های شما دیگر واکنشی به انسولین نشان نمی‌دهند. انسولین هورمونی است که بسیاری از فرایند‌های بدن را تنظیم می‌کند. 

برای مثال، بسیاری از جنبه‌های سوخت‌وساز را در بر می‌گیرد، اما شناخته‌شده‌ترین نقش آن کنترل قند خون است. مقاومت انسولین نهایتاً منجر به انسولین بالاتر و سطح قند خون بالا می‌شود که دو عامل اصلی دیابت نوع ۲ محسوب می‌شوند. مصرف گریپ‌فروت می‌تواند به کنترل سطح انسولین و در نتیجه توانایی کاهش احتمال مقاوم شدن در برابر انسولین کمک نماید.

 در مطالعه‌ای، افرادی که نیمی از یک گریپ‌فروت تازه را پیش از وعده‌های غذایی مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که گریپ‌فروت مصرف نکرده بودند، کاهش چشمگیری در سطح انسولین و مقاومت انسولین تجربه کردند. علاوه‌برآن، خوردن یک میوه‌ی کامل عموماً به کنترل بهتر قند خون و کاهش ریسک دیابت نوع ۲ ارتباط داده می‌شود. 

۶. خوردن گریپ‌فروت می‌تواند سلامت قلب را ارتقاء دهد: 

تصور می‌شود مصرف منظم گریپ‌فروت با کاهش عوامل خطرناک برای بیماری‌های قلبی مانند فشارخون بالا و کلسترول، سلامت قلب را بهبود بخشد. در مطالعه‌ای، افرادی که سه مرتبه در روز و به مدت شش هفته گریپ‌فروت مصرف کردند، کاهش چشمگیری در فشارخون خود در طول مطالعه نشان دادند.

 آن‌ها همچنین سطح مجموع کلسترول و کلسترول LDL بدِ پایین‌تری را مشاهده کردند. این اثرات احتمالاً به دلیل مواد مغذی مهمی است که گریپ‌فروت حاوی آن است و نقش کلیدی در حفظ کارکرد مناسب قلب شما ایفا می‌نماید. 

اولاً، گریپ‌فروت منبعی غنی از پتاسیم است، ماده‌ای معدنی که بسیاری از جنبه‌های سلامت قلب را پشتیبانی می‌نماید. نیمی از گریپ‌فروت حدود ۵ درصد نیاز روزانه‌ی پتاسیم شما را فراهم می‌آورد. مصرف کافی پتاسیم به کاهش ریسک فشارخون بالا مرتبط است. به‌علاوه، نشان‌داده‌شده است که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. 

دوماً، فیبر در گریپ‌فروت نیز می‌تواند سلامت قلب را ارتقا دهد، چرا که مصرف بالای فیبر با فشارخون و همچنین سطح کلسترول پایین ارتباط دارد. در مجموع، پژوهشگران ادعا می‌کنند که میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیبر مانند گریپ‌فروت اگر بخشی از یک رژیم سالم باشند می‌توانند محافظی در برابر عوارضی مانند بیماری قلبی و سکته باشند. 

۷.گریپ‌فروت سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرمند است:

گریپ‌فروت حاوی چند آنتی‌اکسیدان متفاوت است که مزایای زیادی برای سلامتی از جمله کاهش ریسک برخی از بیماری‌ها فراهم می‌آورند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌دیدن سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد که مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند واکنش‌های مضری در بدن ایجاد کنند محافظت می‌نمایند. 

در اینجا برخی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گریپ‌فروت را مرور خواهیم کرد: 

• ویتامین C: یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند و محلول در آب که مقادیر بالایی از آن در گریپ‌فروت موجود است. این ویتامین می‌تواند سلول‌ها را از آسیب‌هایی که اغلب منجر به بیماری قلبی و سرطان می‌شود محافظت نماید. 

• بتا - کاروتن: این ماده در بدن تبدیل به ویتامین A شده و تصور می‌شود به کاهش ریسک برخی مشکلات مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلالات مرتبط با چشم همچون تباهی لکه‌ی زرد کمک نماید. 

• لیکوپن: این ماده به دلیل توانایی بالقوه‌اش در جلوگیری از پیشرفت برخی انواع مشخص سرطان، به‌خصوص سرطان پروستات معروف است. ممکن است به کند شدن رشد تومور‌ها و کاهش عوارض جانبی برخی درمان‌های سرطانی کمک نماید. 

• زردینه‌ها (رنگیزه): ویژگی‌های ضدالتهاب زردینه‌ها به کاهش فشارخون و سطح کلسترول کمک می‌کند و بدین ترتیب ریسک بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. 

۸.گریپ‌فروت ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد:

مصرف‌گریپ فروت می‌تواند خطر پیشرفت سنگ‌های کلیوی که نتیجه‌ی انباشت مواد دفع شده در کلیه هاست را کاهش دهد. 

این مواد دفع شده محصولی از سوخت‌وساز بدن هستند که به‌صورت طبیعی از طریق کلیه‌ها تصفیه و از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. بااین‌وجود، زمانی که آن‌ها در کلیه‌ها متبلور می‌شوند، تبدیل به سنگ می‌گردند. سنگ‌های کلیه‌ی بزرگ‌تر می‌توانند انسدادی در سیستم ادرار ایجاد نمایند که می‌توانند به‌صورت خارق‌العاده‌ای دردناک باشند. همچنین، سیتریک اسید توانایی افزایش حجم و pH ادرار شما را دارد، و محیطی را فراهم می‌کند که گرایش کمتری به شکل‌گیری سنگ‌های کلیوی دارد. 

۹.گریپ‌فروت فوق‌العاده آبدار است:

گریپ‌فروت مقادیر بسیار بالایی از آب را داراست و نتیجتاً بسیار به آبدار کردن بدن کمک می‌نماید. در واقع، غالبِ وزن این میوه را آب تشکیل می‌دهد. تقریباً ۴ اونس (معادل ۱۱۸ میلی‌لیتر) آب در یک نصف گریپ‌فروت موجود است که ۸۸ درصد از کل وزن آن را تشکیل می‌دهد.

 درحالی‌که نوشیدن مقادیر زیاد آب بهترین راه آبدار ماندن بدن است، خوردن غذا‌های سرشار از آب نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

۱۰. به‌راحتی می‌توانید گریپ‌فروت را در رژیم غذایی خود جای دهید: 

گریپ‌فروت نیاز به هیچ‌گونه آماده‌سازی و تدارکاتی ندارد، بنابراین به‌راحتی می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. حتی اگر سبک زندگی پرمشغله‌ای دارید، می‌توانید به‌صورت منظم و بدون نگرانی از گرفتن مدت زیادی از زمان شما از آن لذت ببرید. در اینجا برخی از روش‌هایی که می‌توانید از گریپ‌فروت لذت ببرید ارائه می‌گردد: 

• آن را قطعه‌قطعه کرده و به‌تنهایی میل نمایید. 

• به‌عنوان جایگزینی برای غذا‌های دسری ناسالم استفاده کنید. 

• سالاد متشکل از گریپ‌فروت، کلم و آووکادو را امتحان کنید. 

• آن را در یک اسموتی با دیگر میوه‌ها و سبزیجات میکس کنید

• آن را در صبحانه سالم روزانه‌ی خود جای دهید. 

گریپ‌فروت برای همه مناسب نیست به دلایلی برخی افراد بهتر است از خوردن گریپ‌فروت اجتناب نمایند.

گریپ فروت

تداخل دارویی:

برای برخی افراد، مصرف گریپ‌فروت و آب آن می‌تواند تداخلات دارویی ایجاد نماید چرا که گریپ‌فروت حاوی 

ترکیباتی است که مانع از سیتوکروم P۴۵۰ می‌شود، آنزیمی که بدن شما برای سوخت‌وساز برخی دارو‌ها استفاده می‌کند. اگر به هنگام مصرف هر یک از این داروها گریپ‌فروت بخورید، بدن شما ممکن است قادر به تجزیه این دارو‌ها نباشد که می‌تواند به آور دوز و دیگر عوارض جانبی منجر گردد. این دارو‌ها به‌احتمال‌قوی با گریپ‌فروت تداخل می‌کنند: 

• سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی

• بنزودیازپین‌ها 

• اغلب مسدودکننده‌های کانال کلسیم

• ایندیناویر

• کاربامازپین

• برخی استاتین‌ها

اگر هر یک از این دارو‌ها را مصرف می‌کنید، پیش از اضافه‌کردن گریپ‌فروت به رژیم غذایی‌تان با پزشک خود صحبت کنید. 

خوردگی مینای دندان: 

برخی مواقع، خوردن گریپ‌فروت می‌تواند خوردگی مینای دندان ایجاد کند. سیتریک اسید که در مرکبات یافت می‌شود، دلیل اصلی خوردگی مینا است، به‌خصوص اگر آن را بیش از حد مصرف نمایید. اگر مشخصاً دندان‌های حساسی دارید، ممکن است نیاز باشد از میوه‌های اسیدی خودداری کنید. بااین‌وجود، با رعایت برخی موارد می‌توانید درحالی‌که از گریپ‌فروت لذت می‌برید مینای دندان‌های خود را نیز محافظت نمایید: 

• هرگز گریپ‌فروت و دیگر میوه‌های اسیدی را نمکید و از قراردادن مستقیم آن‌ها بر روی دندان‌های خود خودداری کنید. 

• دهانتان را پس از هر بار خوردن میوه با آب بشویید و ۳۰ دقیقه برای مسواک زدن صبر کنید. 

• همراه با میوه پنیر بخورید. این موضوع اسید را در دهان شما خنثی کرده و تولید بزاق را افزایش می‌دهد. 

نتیجه‌گیری:

گریپ‌فروت یکی از سالم‌ترین میوه‌های جهان است. این میوه غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست. در مجموع، گریپ‌فروت لذیذ است و افزودن آن به رژیم غذایی‌تان بسیار راحت است. 

برچسب‌ها:

نظر شما