شناسهٔ خبر: 49961519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

احتمال ثبات سیاست تولید اوپک پلاس در نشست امروز

3 منبع آگاه در اوپک پلاس گفتند، اوپک و هم پیمانانش احتمالا توافق کنونی برای افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز در ماه نوامبر را به علت نگرانی در مورد افزایش کرونا و پیک چهارم حفظ کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، 3 منبع آگاه در اوپک پلاس گفتند، اوپک و هم پیمانانش احتمالا توافق کنونی برای افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز در ماه نوامبر را حفظ کنند. زیرا آنها افزایش های جدید ویروس کرونا در برابر درخواست مشتریان برای نفت خام ارزان تر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

قیمت نفت برنت تاکنون در سال جاری میلادی به علت اختلال در عرضه و افزایش تقاضا در سایه بهبود وضعیت اقتصادی جهان، 50 درصد افزایش یافته و در ماه گذشته به بالای 80 دلار در هر بشکه رسید و امروز بالای 79 دلار معامله شد.

وزرای کشورهای عضو سازمان اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس قرار است امروز گرد هم جمع شوند. کمیته مشترک نظارت بر اوپک پلاس (JMMC) نشست خود را پیش از این برگزار کرده است.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: «درخواست هایی مبنی بر افازیاش تولید توسط اوپک پلاس وجود دارد... ما نگران موج چهارم کرونا هستیم و هیچ کس نمی خواهد اقدام بزرگی انجام دهد.»

اوپک پلاس در ماه جولای توافق کرد تا تولید خود را ماهانه حداقل تا آوریل 2022 روزانه 400 هزار بشکه افزایش دهد و تدریجا 5.8 میلیون بشکه در روز کاهش تولید کنونی را حذف کند.

منبع آگاه دیگر گفت: «منطقی‌ترین افزایش، افزایش 400 هزار بشکه در روز است نه بیشتر.»

منبع آگاه سوم گفت: این محتمل ترین خروجی است اما هنوز جا برای یک افزایش احتمالی وجود دارد.

مشاور ارشد جو بایدن هفته گذشته با محمد بن سلمان در مورد طیفی از موضوعات دیدار کرد و گفت نفت باعث نگرانی است. هند، دیگر مشتری بزرگ نفت هم برای افزایش عرضه نفت فشار وارد کرده است.

تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی در روز جمعه نوشتند: «با در نظر گرفتن کاهش فعالیت کارخانه‌ها در چین و تضعیف شاخص‌های فیزیکی بازار در این کشور، ما انگیزه ای برای اوپک پلاس برای افزایش تولید بیش از مقدار کنونی نمی‌بینیم.»

افزایش قیمت نفت به بالاترین قیمت 3 سال گذشته حتی با افزایش قیمت گاز تشدید می شود. قیمت گاز 300 درصد افزایش یافته و به معادل قیمت نفت 200 دلاری در هر بشکه رسیده است.

انتهای پیام/ب

برچسب‌ها:

نظر شما