شناسهٔ خبر: 49951470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش اختصاصی مشرق /

جزئیاتی از نقره‌داغ شدن مزدوران ریاض در استان نفت‌خیز یمن/ در هفته پایانی تابستان در استان «شبوه» چه گذشت؟ + نقشه میدانی

آخرین روزهای تابستان در استان شبوه برای ئتلاف سعودی سخت گذشت و رزمندگان یمنی با پاکسازی چند منطقه مهم راه را برای پیروزی بزرگ در آینده ای نه چندان دور باز و همین ریاض را به شدت نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق؛ « شبوه» یکی از مناطق مرکزی یمن محسوب می شود که در روزهای گذشته درگیری های سنگینی را پشت سر گذاشت و نیروهای ارتش و رزمندگان انصارالله در محورهای جنوب غرب و غرب این استان پیشروی کردند.

پیروزی های میدانی چشمگیر رزمندگان در محور شمال استان البیضاء ( بخش های ناطع و نعمان) راه برای ورود به بخش های غربی استان شبوه ( عسیلان، عین و بیحان) باز کرد و این مناطق از لوث وجود عناصر ائتلاف سعودی پاکسازی شدند.

در جریان عملیات آزادسازی این سه بخش مهم و راهبردی مناطق «الصعدیات، غریقه، العطف، الحرجه، شهر و فرودگاه بیحان، حمان، قرد،غنیه، الحنو، وادی الخر، الحجب، شقیر، درع منوی، کوه منوی، الدخیله، النقوب، الحجوف، السلم، الصفراء، العلم، سه راه الحمی، مزارب و ....» به کنترل درآمدند.

در این عملیات همچنین جاده های « بیحان - حریب» و « بیحان - سه راه الحمی» پاکسازی شدند؛ رزمندگان یمنی در مجموع موفق شدند مساحتی در حدود 2هزار و 240 هزار کیلومتر مربع را از تصرف مزدوران سعودی خارج و امن کنند.

جزئیاتی از نقره‌داغ شدن مزدوران ریاض در استان نفت‌خیز یمن/ در هفته پایانی تابستان در استان «شبوه» چه گذشت؟ + نقشه میدانی

در حال حاضر، درگیری ها در محور مناطق «صیفان، السلیله، ام عثیم، اره، کوه لقبط، حلحل، وادی مرخه، مشغیل و ...» جریان دارد؛ مناطق شمالی بخش «عسیلان» و شمال غرب بخش «جردان» از جمله میدان نفتی «النصر، میدان نفتی حلیوه و ...» یکی دیگر از محورهای عملیات در استان شبوه است.

این مناطق با محورهای شرقی استان مارب ( میدان های نفتی الرجاء، الصافر و پالایشگاه الصافر) هم مرز هستند و همین غنی بودن از منابع نفتی اهمیت این نقاط را چند برابر کرده و ائتلاف سعودی در سال های گذشته در حال غارت این ثروت ها بوده است.

محور دیگر عملیات نیروهای یمنی در شبوه از بخش بیحان، شرق بخش عسیلان و شمال شرق استان البیضا به سمت مناطق جنوب غرب این استان از جمله بخش های «مرخه السفلی و مرخه العلیا» خواهد بود که بسیار حائز اهمیت است.

پیشروی رزمندگان یمنی در این محورها منجر به آزادسازی مناطق مهم «حلحل، الحوطه، لقبط، ام نسیین، مشغیل، واسط، سه راه مرخه‌، وادی مرخه، الهجیر و ...» می شود و معادلات و موازنه قدرت را استان شبوه تغییر می دهد.

با پاکسازی مناطق مرکزی و شرقی استان شبوه، عناصر ائتلاف از محور شمالی در استان « ابین» محاصره می شوند؛ باید توجه داشت پیشروی در استان مهم و راهبردی « ابین» به معنای محاصره شدن مزدوران چند ملیتی در مناطق اشغالی استان های «عدن، تعز و الحدیده» است.

به گزارش مشرق، شبوه به هفده بخش (عین، بیحان، عسیلان، مرخه العلیا، مرخه السفلی، نصاب، حطیب، عتق، الصعید، الروضه، حبان، رضوم، میفعه، الطلح، جردان، عرماء و دهر ) تقسیم شده و با استان های « حضرموت، مارب، ابین، البیضاء» و دریای عرب هم مرز و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

نظر شما