شناسهٔ خبر: 49946588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آساک دوچرخ در سربالایی تامین نقدینگی

سروسامان دادن و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال دوچرخه‌سازی قوچان در سال‌های گذشته یکی از مطالبات مردم زحمتکش این منطقه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سروسامان دادن و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال دوچرخه‌سازی قوچان (آساک دوچرخ) که به‌نوعی نماد صنعت قوچان محسوب می‌شود  و در سال‌های گذشته یکی از مطالبات مردم زحمتکش این منطقه بوده است؛ درشرایط فعلی پس از تغییرات مدیریتی و ورود سرمایه‌گذار جدید و راه‌اندازی تعدادی از بخش‌های تعطیل شده کارخانه، طبق اظهارات مسئولان شهرستان و قائم مقام مدیر اجرایی آساک دوچرخ مشکل اصلی فعلی این واحد کمبود نقدینگی وسرمایه درگردش است.

کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان در سال‌های گذشته به دنبال یک‌سری مشکلات مالی وبدهی‌ها، عقب افتادگی حقوق کارگران و رکود و کاهش تولید و فروش محصولات حدود سه سال در وضعیتی نیمه‏ تعطیل بود و عاقبت در واپسین روز‌های سال ۹۵ این کارخانه در‌ها را به روی کارگران و کارکنان خود بست و به طور کامل تعطیل شد.

این تعطیلی بیش از ۱۵ ماه طول کشید و درنهایت، باهمکاری و مساعدت مسئولان شهرستان و برخی رایزنی ها، کارخانه دوباره در خردادماه ۹۷ راه اندازی شد و به دنبال موافقت بااعطای تسهیلات بانکی به این واحد و ترخیص قطعات خریداری شده از گمرک، کارخانه در ابتدا با یک خط مونتاژ کار خود را آغازکرد.

مشکل اصلی کمبود نقدینگی

معینی سرپرست صنعت، معدن و تجارت قوچان در حاشیه بازدید از کارخانه ابتدا از کمبود نقدینگی کارخانه و مشکل آن سخن به میان آورد و گفت: به هرحال این مشکل می‌تواند به صورت تزریق تسهیلات ارزان قیمت (بادرصد پایین) یا سرمایه شخصی وسرمایه‌گذاری بخش خصوصی رفع شود.

او افزود: باتوجه به بازدید ازبخش‌های مختلف کارخانه و جنب و جوش کارگران در سالن تولید، مشاهده این حالت درمقایسه با قبل، بسیار امیدوارکننده است و قابل قیاس با گذشته نیست. این درحالی است که بامدیریت جدید کارخانه و ورود فرد سرمایه‌گذار و حمایت‌ها و همکاری‌های جمعی، آینده روشنی برای این واحد بزرگ صنعتی پیش‌بینی می‌شود.

کارخانه آساک دوچرخ

سرپرست صنعت، معدن و تجارت قوچان ادامه داد: دادستان عمومی قوچان هم با نظارت و مدیریت در روند امور کارخانه، پس از تعطیلی و راه‌اندازی مجدد کارخانه با پیگیری‌های مسئولان شهرستان و آذری، نماینده مردم قوچان درمجلس، پیگیر رفع مشکلات این واحد است و اگر دادستانی نبود، بی‌تردید کار این واحد دوباره به تعطیلی می‌کشید و چه بسا که برای همیشه بساط این مجتمع برچیده می‌شد و اثری هم ازآن باقی نمی‌ماند؛ کارخانه‌ای که نظیر آن در کشور و خاورمیانه وجود ندارد و یک مجتمع عظیم تولیدی وصنعتی است که باید در حفظ، ارتقا و رونق هرچه بیشتر آن کوشید.

کارخانه باید از تک محصولی خارج شود

مرآتی فرماندار قوچان هم گفت: دربحث تعیین هیئت مدیره و اعضای مدیران داخلی کارخانه، ما ورود نداریم؛ زیرا حوزه قضایی در این زمینه دخالت و اختیار دارد و پس از تعیین تکلیف صاحب قبلی ومدیر عامل کارخانه و خلع ید او، مدیریت این واحد به طور موقت به دادستانی شهرستان واگذار شده است و وی از همان آغاز کار در مدیریت و سامان‌دهی امور کارخانه و راه اندازی بخش‌های مختلف در سالن تولید، خوب عمل کرده و کارخانه حرکتی روبه جلو یافته است.

بیشتر بخوانید

او با ابراز خشنودی از سامان‌دهی دوچرخه‌سازی افزود: درهرصورت قوچان دربخش صنعت نیاز به تحرک بیشتر، تحول و سرمایه‌گذاری درپروژه‌های صنعتی و ورود بخش خصوصی دارد. این درحالی است که ما هم به همین جهت برنامه‌ریزی‌های خاصی داشته‌ایم و تدابیری برای جذب ومشارکت سرمایه‌گذاران در شهرستان اندیشیده شده است؛ اما برای رونق هرچه بیشتر دوچرخه‌سازی باید از تمام ظرفیت‌های این مجتمع بزرگ به خوبی استفاده شود و کارخانه از حالت تک‌ محصولی هم بیرون آید.

صنعت دوچرخه آساک

ورود سرمایه گذار جدید به آساک دوچرخه

دادستان عمومی قوچان هم گفت: کار‌ها برای کار تولید برعهده یک سرمایه‌گذارجدید به منظور مشارکت درتولید قرارگرفته است و از دو ماه قبل کار تولید به نحو شایسته‌ای انجام شده و حقوق کارگران به موقع و پایان ماه پرداخت می‌شود. اگرچه حدود چهارماه معوقات کارگری داریم که با تدابیری درشرف پرداخت است. ولیدخت افزود: سعی می‌کنیم با همکاری‌ها و مساعدت‌ها ظرف یک تا دوسال آینده تعداد کارگران این کارخانه را تا ۴۰۰ نفر افزایش دهیم و شیفت کاری نیز افزوده شود.

او افزود: کار‌ها خوب پیش می‌رود به طوری که هم‌اکنون ۱۲ هزار فریم تولید وآماده شده است وبخش آبکاری هم که سال‌ها بلا استفاده مانده بود، تعمیر شده و آماده بهره برداری است. بخش رنگ‌آمیزی نیز آماده کار و از بخش‌های مهم کارخانه است و درنهایت تا جایی که به ما اختیارات بدهند، تلاش خودرا خواهیم کرد.

حکیم زمانی قائم مقام مدیر اجرایی کارخانه هم با بیان این که آساک دوچرخ به بازار‌های جهانی وصادرات می‌اندیشد، گفت: کارخانه دوچرخه  آساک هم‌اکنون با کادری مجرب و متخصص با بهره‌گیری از سیستم‌های کنترل کیفیت پیشرفته مطابق با استاندارد‌های ملی وبین‌المللی و در اختیار داشتن واحد تحقیق وتوسعه، فعالیت می‌کند و در طراحی محصولات درمدل‌ها و رنگ‌های متنوع وجدید متناسب با هرگونه شرایط اقلیمی، پیشگام است.

او افزود: درمردادماه امسال یک سرمایه‌گذار قوچانی برای مشارکت درتولید، به این واحد ورود کرد که فردی آشنا به کار و توانمند است و با تلاش نیرو‌های متخصص همه دستگاه‌ها وتجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه مرمت و به روزرسانی و به اصطلاح اورهال، شده و در بخش تاسیسات اقدامات لازم صورت گرفته است. همچنین خط آبکاری نیکل وکرم که از ۹ سال پیش ازمدار خارج شده بود، دوباره احیا و آماده راه‌اندازی شده است.

قائم مقام مدیر اجرایی کارخانه ادامه داد: اکنون کارخانه با ۱۱۵ نفر نیرو، روزانه در یک شیفت کاری حدود ۴۰۰ دستگاه دوچرخه در انواع مختلف تولید می‏کند که امیدواریم در آینده بتوانیم با بهره‌گیری از همه دستگاه‌ها و تجهیزات، ظرفیت تولید و اشتغال و همچنین شیفت کاری را تا سه نوبت افزایش دهیم و درمرحله اول تعداد نیرو‌ها حداقل به ۲۰۰ نفر برسد.

مشکل اصلی واحد صنعتی

زمانی بیان کرد: درواقع مشکل اصلی مجموعه هم‌اکنون، کمبود نقدینگی وسرمایه درگردش است که نیاز به همراهی‌ها ومساعدت‌های همه‌جانبه داریم تا با تامین منابع و سرمایه لازم، درجهت رونق هرچه بیشتر این مجتمع به عنوان نمادی در صنعت قوچان بکوشیم و همچنان آساک‌دوچرخ به عنوان یک برند نام‌آشنا و معتبر دربازار‌ها، حرف برای گفتن داشته باشد و جای خود را در بازار و صادرات به خوبی باز کند. این درحالی است که هم‌اکنون از دو کشور منطقه برای ارسال محصولات تولیدی، تقاضا وجود دارد. ضمن آن که برای ایجاد نمایندگی‌های فروش در شهر‌های مختلف کشور هم اقدام شده است.

 افزایش انگیزه در کارگران

یکی از نیرو‌های فنی و باتجربه کارخانه هم گفت: با به کارگیری یک نیروی بومی توانمند به عنوان قائم مقام مدیر اجرایی و همچنین ورود سرمایه گذار قوچانی برای همکاری ومشارکت در کار تولید که از ۱۷ تیرماه امسال همکاری خودرا آغاز کرده است، وضعیت کارخانه وتولید آن متحول شده است و در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد‌ها تلاش می‌کنند و درنهایت براشتیاق وانگیزه کارگران برای کار افزوده شده است.

او افزود: قرار است ۱۵ هزار قطعه مورد نیاز از خارج خریداری و واردشود که ساخت دوچرخه‌ها با طراحی‌های جدید وبه‌روز درمدل‌های مختلف درنظر است و ۵ نفر نیروی جدید جوشکار هم به مجموعه اضافه شده‌اند و با راه اندازی بخش آبکاری نیز وضعیت به نحو بهتری درخواهد آمد.

منبع: خراسان

انتهای پیام//ص.ب

نظر شما