شناسهٔ خبر: 49935229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خبر داد:

واکسینه شدن 93 میلیون قطعه دام و طیور در اردبیل

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از تجهیز آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان اردبیل با صرف اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان خبر داد.

صاحب‌خبر -

بهلول تکلوی روز شنبه ۱۱ مهرماه در نشست با مدیران محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: 14 مهرماه روز دامپزشکی نامگذاری شده تا بیشتر اهمیت سلامت دام و امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد.

وی به تاریخچه شکل‌گیری دامپزشکی با توجه به شیوع بیماری طاعون گاوی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط سخت بیماری و وجود 870 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، ضرورت تشکیل دامپزشکی بیش از هر زمان دیگر احساس شد تا این مجموعه بر دام سالم و کشتار استاندارد توجهی جدی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل کارکنان دامپزشکی و کادر فعال این مجموعه را در خط مقدم تأمین سلامت جامعه اعلام کرد و افزود: تنوع بیماری‌ها در سال‌های اخیر به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب مالت، تب برفکی و... زمینه مراقبت بیشتر از دام و طیور را با واکسیناسیون به موقع از سوی دامپزشکی فراهم کرده است.

تکلوی تصریح کرد: در بخش دام در نیمه اول امسال چهار میلیون و 300 هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح استان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش طیور نیز 89 میلیون قطعه طیور در شش ماهه امسال واکسینه شدند و همچنان مراقبت از پرندگان مهاجر به استان در تالاب‌ها با همکاری محیط زیست استان به انجام می‌رسد تا شاهد شیوع بیماری خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نباشیم.

تکلوی اضافه کرد: همانند سال گذشته در پاییز و زمستان سعی داریم تا با پایش به موقع اجازه شیوع بیماری‌های واگیردار را در بین پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان ندهیم و با تشکیل کمیته پیشگیرانه در این زمینه سعی و تلاشمان بر مراقبت بیشتر است.

وی بیان کرد: نسبت به سال‌های گذشته دامپزشکی تلاش کرده تا کنترل بیماری‌های مختلف مشترک دام و انسان را به حداقل برساند که در این زمینه رویکرد اصلی دامپزشکی توجه به اقدامات پیشگیرانه و همچنین تزریق واکسن در گروه‌های مختلف دام و طیور و پرندگان است.

تکلوی خسارت سنگین بروز این بیماری‌ها را در کنار آثار و تبعات منفی روحی و روانی در بین جامعه یادآور شد و ادامه داد: هر چند عملیات واکسیناسیون اختیاری است اما ما از دامداران و صاحبان طیور درخواست می‌کنیم تا در امر واکسیناسیون خود پیشقدم شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار کنترل بیماری، ما امسال موفق شدیم آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی را با تجهیزات مناسب تکمیل کرده و اجازه خروج نمونه‌های آزمایشگاهی به سایر استان‌ها را ندهیم.

تکلوی همکاری بسیج سازندگی را در بحث واکسیناسیون دام و طیور و کنترل دامداری‌های صنعتی و همچنین مراقبت از کشتارهای غیرمجاز را یادآور شد و تصریح کرد: نباید مردم با خرید گوشت از کشتارگاه‌های غیرمجاز بین راهی به فعالیت آنها دامن بزنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل به قرنطینه دام و همچنین ارسال محصولات آلایش غیرخوراکی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول امسال 672 تن پنجه و پای مرغ به کشورهای مختلف صادر شده و یک‌هزار و 859 تن عسل به اندونزی و عراق صادر شده است.

انتهای پیام

نظر شما