شناسهٔ خبر: 49927743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سایه سنگین طوفان شاهین بر فراز دریای عمان

تهران - ایرنا - طوفان حاره ای «شاهین» که از دیروز(شنبه) به دریای عمان رسیده، هشدارها و اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش خطرات آن در کشور عمان و امارات پیش بینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز (یکشنبه) ایرنا به نقل از پایگاه خبری «الخلیج»، دولت عمان برای مقابله با اثرات طوفان شاهین که انتظار می رود پس از عبور از دریای عمان امروز به سواحل این کشور برسد، اعلام آمادگی کرده است.

سلطنت عمان به دلیل وزش باد شدید و باران که طی روزهای آینده این کشور را فرا خواهد گرفت، بخش دولتی و خصوصی را در روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل کرده است.

«هیثم بن طارق» سلطان عمان دیروز و به دنبال تاثیرات این طوفان، دستور داد تا همه امکانات را برای امنیت شهروندان و ساکنان کشورش فراهم شود.

طی اعلام وضعیت هشدار کمیته ملی مدیریت اضطراری عمان از ساکنان مناطق شمالی «برکه» و «سحام» و مناطق ساحلی از جمله بخش هایی از مسقط که انتظار می رود طوفان شاهین امروز به آنجا برسد، خواست تا منازل خود را ترک کنند و به پناهگاه ها بروند.

این در حالی است که  ۲۵ نفر در مسقط پس از گیرافتادن در میان باران های شدید ناشی از اثرات طوفان، توسط تیم های امداد نجات یافتند و همگی در سلامت کامل هستند.

وزارت بهداشت عمان نیز اعلام کرد که با فعال شدن طرح ویژه اورژانس در پایتخت و استانهای مختلف در صورت بروز احتمالی صدمات ناشی از این طوفان در اسرع وقت به شهروندان امدادرسانی می شود.

فرودگاه های عمان نیز به دلیل شرایط جوی از به تعویق انداختن و برنامه ریزی مجدد پروازها از فرودگاه بین المللی مسقط خبر دادند.

سازمان هواشناسی عمان با اعلام اینکه بارش های پراکنده با شدت های مختلف در مناطق ساحلی این کشور ادامه دارد و طوفان شاهین در ۲۴ ساعت آینده شدیدتر و دریا مواج خواهد شد، هشدار داد که شهروندان از مناطق کم ارتفاع در مجاور سواحل دوری کنند.

 سایه سنگین طوفان شاهین بر فراز دریای عمان

سرعت باد در این طوفان  ۱۳۹ کیلومتر در ساعت و ارتفاع موجدر دریای عمان و آبهای اطراف آن، ۱۲ متربرآورد شده است.

در همین حال سفارت ابوظبی در مسقط به اماراتی های مقیم عمان توصیه کرد که به دلیل قرار گرفتن در معرض طوفان شاهین، از رفتن به مناطق ساحلی خودداری کنند.

با توجه به اثرات این طوفان در امارات، «طارق العامری» سخنگوی رسمی سازمان مدیریت بحران این کشور گفت: ما به شهروندان، به ویژه کسانی که در مناطق ساحلی شرقی زندگی می کنند، توصیه می کنیم تمام مراحل و اقدامات را مطابق آنچه مقامات مربوطه در سطح محلی اعلام کرده اند، دنبال کنند.

وی افزود: به عنوان یک اقدام پیشگیرانه و برای ایمنی افراد، شهروندان لازم است تا در دوره گذر طوفان، شرایط آب و هوایی و وقوع جریانات سیل آسا در نقاط کم ارتفاع از رفتن به سواحل دریا اجتناب کنند.

العامری ادامه داد: ما می خواهیم به همه اطمینان دهیم که مقامات مربوطه آمادگی بالایی برای مقابله با خطرات احتمالی طوفان در آینده دارند و اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش تأثیر آن بر مناطق کشور انجام شده است.

در همین حال «محمد العبری» سخنگوی مرکز ملی هواشناسی امارات نیز گفت: از بعد از ظهر و عصر یکشنبه ، برخی از مناطق کشور به ویژه مناطق شمال شرقی، منطقه «العین» و مناطق جنوبی و برخی از مناطق مرکزی که تمرکز ابرها در آن بیشتر است، شاهد بارش باران با شدت های مختلف خواهیم بود.

وی همچنین از همه شهروندان اماراتی خواست در چنین شرایط آب و هوایی، هوشیار باشند و از ایستادن در مجاورت دره ها و سدها و مناطقی که توسط مقامات مربوطه تعیین شده است، خودداری کنند تا از هرگونه رویداد نامطلوب جلوگیری شود.

طوفان های دریایی و حاره ای پدیده ای است که با افزایش درجه حرارت در عرضهای نزدیک به استوا ایجاد می شود. این طوفان ها به صورت سیکلون های چرخنده ای در اقیانوس ها حرکت نموده و گاهی به خشکی ها نزدیک می شوند. در این حالت منشا ایجاد بادهایی با سرعت بسیار زیاد و یا ایجاد امواج بزرگ در سواحل می شوند و با ورود به خشکی ها می تواند موجب بروز سیلاب های شدید و وقوع خسارت های جبران ناپذیر گردند.

نظر شما