شناسهٔ خبر: 49925670 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحث داغ عراقی ها درباره منع حشد الشعبی از شرکت در رای‌گیری خاص

بغداد – ایرنا – ممنوعیت نیروهای الحشد الشعبی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح عراق از شرکت در رای گیری خاص انتخابات پارلمانی به اعتقاد کارشناسان به آرای گروه های انتخاباتی نزدیک به مقاومت در انتخابات دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) ضربه می زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمیسیون عالی مستقل انتخابات اعلام کرده است که نیروهای ««وزارت کشور»، «دفاع»، «سازمان مبارزه با تروریسم»، «نیروهای پیشمرگ کرد»، «آوارگان (در اردوگاه ها)» و «زندانیان» تنها مشمول رای گیری خاص هستند.

رای گیری خاص دو روز قبل از رای گیری عمومی در هشتم اکتبر (۱۶ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار می شود.

با وجود اینکه نیروهای الحشد الشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق هستند اما از رای گیری خاص محروم شده اند؛ امری که به اعتقاد کارشناسان شاید دستکم ۵۰ هزار از نیروهای الحشد را که در روز رای گیری در مناطق عملیاتی هستند، از شرکت در انتخابات محروم کند.

در واقع اگر نیروهای عملیاتی حشد الشعبی نتوانند در روز رای گیری خاص در انتخابات شرکت کنند، باید در روز عمومی مشارکت کنند که این به معنای ترک پست و ماموریت های محوله به آنان در محورها و جبهه های عملیاتی است.

گروه های انتخاباتی نزدیک به مقاومت مانند «الفتح» (هادی العامری) و «دولت قانون» (نوری المالکی) و «حقوق» (حسین مونس) معتقدند که این امر به سرجمع مجموعه آرای آنها ضربه می زند زیرا الحشد الشعبی یکی از پایگاه های اجتماعی آنان است.

لازم به ذکر است که نیروهای وابسته به سازمان اطلاعات عراق نیز از جمله نیروهایی هستند که از دادن رای در روز ویژه نیروهای مسلح عراق محروم شده اند.

از این رو نیروهای الحشد الشعبی و سازمان اطلاعات عراق باید همانند سایر مردم عادی در روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در رای گیری شرکت کنند.

برخی گزارش ها حاکی است که دولت عراق تدابیری اندیشیده که تمامی واجدین شرایط رای بدون استثناء در انتخابات شرکت کنند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در نشست خبری پنجشنبه گذشته اعلام کرد که تعداد کل ثبت نام کنندگان برای شرکت در انتخابات به ۱۷ میلیون نفر رسیده است.

براساس گزارش این کمیسیون، حدود ۲۴ میلیون نفر از جمعیت ۴۰ میلیونی عراق واجد شرایط رای در دهم اکتبر آینده هستند.

نظر شما