شناسهٔ خبر: 49919657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس شبکه دامپزشکی اردستان:

۴۹ درصد بیماری‌های انسان با منشاء دام است

کاشان - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: ۴۹ درصد از بیماری‌های انسان با منشأ دام آغاز می‌شود که برای پیشگیری از آنها، نظارت بر کشتار و توزیع گوشت ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعید راعی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی (۱۰ تا ۱۶ مهر) با بیان اینکه اولویت شبکه دامپزشکی بحث سلامت و نظارت بر مواد غذایی است، افزود: تعداد واحدهای مرغ گوشتی اردستان به ۱۳۵ واحد با ظرفیت بیش از پنج میلیون قطعه رسیده است و این شهرستان رتبه نخست تولید گوشت مرغ در استان اصفهان دارد.

وی ادامه داد: در ۶ ماه ابتدای سال گذشته پنج میلیون و ۵۸۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی شده است که این تعداد در سال جاری با افزایش ۲۰ درصدی به ۶ میلیون و ۸۸۸ هزار قطعه رسیده و پنج میلیون و ۱۷۲هزار قطعه مرغ به کشتارگاه تحویل داده شده است.

راعی، به فعالیت سه واحد پرورش پولت با ظرفیت ۱۴۰ هزار قطعه و ۹ واحد تخم‌گذار با ظرفیت ۷۰۰ هزار قطعه در اردستان اشاره کرد و گفت: بیش از پنج هزار تن تخم مرغ از ابتدای سال جاری تولید شده است.

اتاق پیش سرد کشتارگاه مشترک اردستان نقص دارد

وی با اشاره به راه‌اندازی اتاق پیش‌سرد کشتارگاه مشترک دام اردستان و زواره و ذبح یک‌هزار و ۷۷۷ رأس دام سبک، ۲۴۷ رأس دام سنگین و ۶۶ نفر شتر در این کشتارگاه افزود: این کشتارگاه نقص‌هایی دارد که شهرداری‌ها باید نسبت به رفع آن اقدام کنند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: نباید به کشتارگاه به عنوان یک منبع درآمد نگاه کرد، چرا که بحث سلامت مردم و بهداشت مواد غذایی مطرح است.

راعی با اشاره به راه اندازی مجدد گاوداری یاقوت کویر با ظرفیت پنج هزار رأس دام سنگین به عنوان بزرگترین واحد پرواربندی کشور ادامه داد: در برهه کنونی سه هزار و ۵۰۰ رأس گوساله پرواری در این واحد نگهداری می شود که امکان اشتغال مستقیم ۳۰ نفر به طور مستقیم و بیش از ۶۰ نفر به طور غیرمستقیم فراهم شده است.

واکسیناسیون ۱۳ هزار دام‌سبک بر علیه تب مالت در اردستان

وی، به واکسیناسیون ۱۳هزار رأس دام سبک بر علیه بیماری تب مالت اشاره کرد و گفت: ۱۱۵ هزار رأس دام سبک در کمربند مناطق حفاظت شده بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۵۳۱ قلاده سگ بر علیه بیماری هاری به صورت رایگان واکسینه شدند.

به گفته رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان، جایگاه ۱۱ هزار گوسفند و بز با همکاری دهیاری ها به مساحت ۳۹۹هزار مترمربع سم پاشی شده است.

بازدید از واحدهای عرضه گوشت در اردستان

راعی به ۶۴ بازدید از واحدهای عرضه گوشت قرمز، ۲۹ بازدید از مرغ فروشی ها، ۱۰ بازدید از کارخانجات، ۵۴۰ مورد بازدید از وسایل حمل گوشت و ۴۹ بازدید از رستوران ها اشاره کرد و افزود: در مجموع ۲۶۸‌ کیلوگرم گوشت قرمز و ۴۷۵ کیلوگرم گوشت سفید توقیف شد و پس از تعیین تکلیف از این مقدار ۱۷۹ کیلوگرم گوشت قرمز و ۳۱۶ کیلوگرم گوشت سفید در محل از چرخه مصرف حذف شده است.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق اصفهان واقع شده است.

نظر شما