شناسهٔ خبر: 49910669 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید ماکرون بر حمایت از حق حاکمیت قبرس

رئیس جمهور فرانسه در پیامی به همتای خود در قبرس، بر حمایت پاریس از این کشور و لزوم یافتن راه حل پایدار و جامع برای مسائل پیرامون این جزیره تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه بر حمایت از حق حاکمیت قبرس تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «گریک نیوز تایمز»، به نقل از دفتر ریاست جمهوری قبرس، ماکرون در پیامی گفت: «فرانسه به احترام نسبت به حق حاکمیت قبرس و تلاش جامعه جهانی برای یافتن راه‌حلی جامع و پایدار در قبال مسئله قبرس طبق چارچوب تعیین شده توسط سازمان ملل، عمیقاً متعهد خواهد ماند».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه پیام خود به همتای قبرسی نوشته است: «فرانسه مانند همیشه در کنار مردم قبرس خواهد ماند».

ماکرون با تبریک سالگرد استقلال قبرس نوشت: «همچنان به‌دنبال تقویت روابط میان دو کشور بر اساس اعتماد و دوستی خواهیم بود».

دورهای متعددی از مذاکرات بین ترکیه و قبرس با میانجیگری سازمان ملل بدون نتیجه بوده و آخرین تلاش برای دستیابی به توافق صلح در ژوئیه ۲۰۱۷ با خشونت به پایان رسید.

«نیکوس کریستودولیدس » وزیر خارجه قبرس روز چهارشنبه رئیس جمهور ترکیه را متهم  کرد که سعی در پیشبرد امپراتوری عثمانی جدید در شرق مدیترانه و خاورمیانه دارد.

کریستودولیدس گفت: «ما شاهد نظامی شدن سیاست خارجی ترکیه هستیم و این برای همه کشورهای منطقه بسیار نگران کننده است».

این مقام دولت قبرس به سیاست «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه سابق ترکیه در مورد سیاست «صفرِ مشکلات با کشورهای همسایه» اشاره کرد و گفت: «از سیاست صفرِ مشکلات با همسایگان، ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که ترکیه با همه همسایگان خود مشکل دارد. هیچ کشوری نیست که با ترکیه مشکل نداشته باشد».

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به کنترل خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس‌جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین‌کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک‌نشین و یونانی‌نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی‌ترین بحران‌های میان دو طرف محسوب می‌شود.

همزمان با تحرک کشتی‌های جنگی ترکیه در اطراف جزایر و دریاهای یونان، نخست وزیر یونان روز سه شنبه به پاریس رفت تا توافقنامه‌ای برای تقویت نیروی دریایی یونان برای خرید کشتی‌های جنگی و پیمان دفاع متقابل با فرانسه امضا کند.

انتهای پیام/م

نظر شما