شناسهٔ خبر: 49903356 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش سمنان در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

فرصتی که کرونا از دانش‌آموزان گرفت

سمنان (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه کلاس‌های مجازی مدارس، فرصت دیدار و تعاملات بین دانش آموزان و معلمان را سلب کرده‌است، تاکید کرد یکی از نگرانی‌هایی که والدین در دوران آموزش مجازی داشتند، ارتباطات دانش‌آموزان در دنیای واقعی است. حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچه ها، باعث تقویت روحیه تیمی و بالا رفتن عزت نفس در دانش‌آموزان می‌شود که در پیشرفت تحصیلی نیز موثر است.

صاحب‌خبر -

حسین رشیدی در گفت و گو با پانا، با عنوان این مطلب که یکی از مشکلات اساسی در آموزش مجازی، نرسیدن به شناخت کافی بین دانش آموز و معلم است، خاطرنشان کرد: «اگرچه در کلاس مجازی فرصتی جداگانه برای سوال و جواب در نظر گرفته شده، اما نمی تواند جایگزین رفع اشکال به صورت حضوری باشد و پاسخ ها کوتاه بوده که این مسئله باعث سردرگمی دانش آموزان شده و درنهایت او را با کوهی از مشکلات ریز و درشت درسی مواجه می کند.»

وی افزود: «همچنین امروز، تبلت و گوشی هوشمند جایگزین کتاب و دفتر شده و جمعیت بسیاری از دانش آموزان به ویژه ساکنان روستاها و نقاط دورافتاده به دلیل محدود بودن پهنای باند اینترنت و نبود گوشی هوشمند با مشکلاتی مواجه هستند و والدین را نگران آینده تحصیلی فرزندان خود کرده است.»

دبیر ستاد بازگشایی مدارس استان سمنان با اشاره به اینکه مدیریت دانش آموزان در کلاس مجازی، یکی از راه های پُر پیچ و خم معلمان و والدین است، اظهار کرد: «کلاس مجازی اگرچه قوانین مشخصی دارد، اما نمی تواند به نظم و دقت کلاس های حضوری برگزار شود. در این شرایط معلمان و والدین نمی‌توانند قوانین پیچیده تر و سختگیرانه تری برای دانش آموزان جهت دنبال کردن مباحث کلاس درسی برقرار کنند.»

رشیدی با عنوان این مطلب که در بحث ارتباطات والدین و کودک، شاید ما گاهی تاکید بر حُسن رابطه والدین و کودک در زمان قبل از کرونا داشتیم؛ اما این روزها با تعطیلی مدارس، والدین نقش ناظم به خود گرفتند و ناظم و سخت گیر بودن در رابطه والد و فرزند بسیار تاثیرگذار بوده است، تاکید کرد: «کرونا آموزش ها را از حالت طبیعی خارج کرد و مسئولیت زیادی بدون آموزش قبلی بر دوش خانواده ها افتاده و هرگونه ایراد و تنبلی و قصوری که والدین از دیدگاه شخصی خود می بینند، موجب تنبیه و حتی کودک آزاری هم شده است.»

وی با بیان اینکه والدین با سلیقه خود قضاوت و آموزش در منزل را عهده دار شده و بررسی می کنند و طبیعی است که رابطه مادر و فرزند به شدت تحت الشعاع این‌مسئله قرار گرفته شود، افزود: «مشکل دیگر، ارتباط استدلال ساز معلم با دانش آموزان است و دانش آموزی که در رختخواب به درس ها کم و بیش گوش می‌دهد و یا هر وقت که خودش بخواهد گوش می کند، آیا می توان به اندوخته های آن سال تحصیلی در حافظه اش اعتماد کرد؟»

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: «بدون شک آماده سازی معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان برای حضور در فضای مجازی و ارتباط گیری با آنها از جمله اقدامات ضروری بود که در ابتدای معرفی سامانه «شاد» مغفول ماند و از طرفی محروم ماندن بسیاری از دانش آموزان روستایی و عشایری از فضای مدرسه و تلاش برای یادگیری، آموزش غیرحضوری را با مشکلات بسیار زیادی مواجه ساخت. البته با گذشت 19 ماه از شروع آموزش های مجازی، هم فضای نرم افزار شاد و هم نظام آموزشی، آزمون و خطای خود را پس داده‌اند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که همواره بسیاری از پایه‌های تحصیلی در این زمان دچار افت تحصیلی شده اند؛ مسئله‌ای که معلمان با اصطلاح «پایه ضعیف» از آن یاد می‌کنند.»

رشیدی ادامه داد: «خستگی چشم، درد گردن و دست، استرس هایی که دانش آموز در مورد امتحان های آنلاین با قطع شدن برق و اینترنت دارد، از دیگر چالش های آموزش های مجازی است. از همه مهم تر، همه ما خاطرات خوب کودکی هایمان، زنگ تفریح های مدرسه و دوستی و بازی با همکلاسی هایمان بود و غذاهایی که زنگ تفریح داشتیم و باهم تقسیم می‌کردیم که اینها موجب حفظ روحیه، نشاط و سرزندگی برای ما و طبعا فرزندانمان می‌شد. بچه ها در زنگ تفریح در حیاط مدرسه می‌دویدند و بسیار سرحال می‌شدند و تخلیه انرژی صورت می‌گرفت. اما همه اینها از کودک گرفته شد و وضع روحی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داد.»

وی با بیان اینکه برای رفع نیازهای تربیتی و آموزشی بیش از گذشته نیازمند همکاری خانواده‌ها و سایر نهادهای فرهنگی هستیم، افزود:«تعاملات بین بخشی با سایر دستگاه‌ها تا پیش از کرونا بیشتر بود و امروز به دلیل برخی از محدودیت‌ها این همکاری‌ها کاهش یافته که باید روش و مدل‌های جدیدی را برای شرایط سخت این دوران و انجام خدمات رسانی و کاهش آسیب‌های موجود پیش بینی کرد.»

دبیر ستاد بازگشایی مدارس استان سمنان یادآور شد: «با توجه به کلیه دلایل ذکر شده در رابطه با تبعات و آسیب های آموزش مجازی برای معلمان، دانش آموزان و والدین، ضرورت بازگشایی مدارس ابتدا توسط خانواده ها و سپس معلمان، بیش از پیش حس شده و این حس نیاز آنان سبب شد تا امسال وزارت آموزش و پرورش همراه با ستاد مقابله با کرونا، سعی در بازگشایی حضوری مدارس روستایی و عشایری داشته باشند.»

رشیدی با اشاره به اینکه در استان سمنان حدود ۳۵۰ مدرسه و ۱۷۵۰۰ دانش آموز که عمدتا در مدارس روستایی، عشایری و هنرستان های ما هستند، با دروس کارگاهی با تراکم کمتر از ۱۵ دانش آموز از ابتدای مهرماه، فعالیت های حضوری شان آغاز شده است، تصریح کرد: «در استان سمنان، حدود ۹۷ درصد از معلمان، دز اول واکسن و ۹۲ درصدشان دز دوم را دریافت کرده اند تا آمادگی شرکت در کلاس های حضوری را بدون دغدغه داشته باشند.»

وی افزود: «همچنین با توجه به اقدامات بسیار خوبی که در حال انجام است، دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز در حال دریافت دز اول واکسن هستند تا ما بتوانیم برای مدارسی که دارای جمعیت دانش آموزی بالاتری هستند، از نیمه دوم آبان ماه، حضور کلیه دانش آموزان را در کلاس های درس، به صورت فیزیکی البته با گروه بندی ها و رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی داشته باشیم.»

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در پایان تاکید کرد: «تا زمانی که ما به این اطمینان و اعتماد نرسیم که مدرسه می تواند سلامت دانش آموز را تامین کند، یقینا آن مدارس را بازگشایی نخواهیم کرد، ولی زمانی که به این اطمینان برسیم، حتما کلاس های درس را با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و مجوز ستاد مقابله با کرونا استان و کشور، به صورت حضوری بازگشایی خواهیم کرد.»