شناسهٔ خبر: 49901227 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان:

انتقال آب خزر در مرحله ارزیابی کیفی است

حیدریان گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، پس از فراخوان سرمایه‌گذار، اکنون در مرحله ارزیابی کیفی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان در نشست پیگیری مباحث مربوط به پروژه‌های انتقال آب استان سمنان گفت: مجوز قطعی محیط زیست در خصوص طرح انتقاب آب دریای خزر به فلات مرکزی صادر شده و فراخوان لازم در خصوص سرمایه گذاری انجام گردیده و در مرحله ارزیابی کیفی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تاکید کرد: طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، از راهکار‌های برون رفت سازه‌ای دراز مدت است که اقدامات در دست پیگیری قرار دارد.

او ادامه داد: ۹۳ درصد بارش‌ها در فلات مرکزی قبل از اینکه به سطح زمین برسد تبخیر می‌شود و این مساله بر مشکل کم‌آبی فلات مرکزی ایران افزوده است.

حیدریان  با اشاره به اینکه راهکار‌های برون رفت سازه‌ای از موارد رفع مشکل چالش کم آبی در استان سمنان است، بیان کرد: سد مجن و تاسیسات وابسته، آبرسانی از سیمین دشت به گرمسار، انتقال آب از سد کالپوش به شاهرود و سد مخزنی فینسک، از جمله راهکار‌های برون رفت سازه در حال اجرا در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان یادآور شد: با کسری مخزن آب در استان سمنان به دلیل حجم برداشت از آب‌های زیرزمینی محسوس است و از سوی دیگر متوسط باران در استان سمنان نصف میانگین کشوری است.

او با اشاره به اینکه در برنامه سازگاری با کم آبی برنامه ریزی‌ها برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تدوین شد، اضافه کرد: استفاده از پساب‌های شهری و صنعتی یکی از راهکار‌های برون رفت از چالش کم آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان تاکید کرد: این شرکت توانسته اقدامات خوبی در زمینه مدیریت مصرف آب به انجام برساند.

میزان تولید آب در استان سمنان یک میلیارد و و ۱۸۰ میلیون مترمکعب است که از این رقم ۸۰۰ هزار مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی تامین می‌شود، کمبود آب سالانه در استان حدود ۱۴۵ میلیون مترمکعب است.

۸۶ درصد منابع آب زیرزمینی استان سمنان در بخش کشاورزی، ۹ درصد آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت و خدمات استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها:

نظر شما