شناسهٔ خبر: 49893670 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سفر مقامات فرانسه به عربستان برای بررسی مسائل لبنان، جنگ یمن و برنامه هسته‌ای ایران

منابع مطلع به رسانه‌ها اعلام کردند دو تن از مقامات بلندپایه فرانسه روز یکشنبه به عربستان سفر خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آلمان، منابع آگاه اعلام کردند «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه و «برنارد امی» رئیس اطلاعات این کشور روز یکشنبه آینده به شهر «نئوم» عربستان سفر خواهند کرد. پیش از این هم سفر «امانوئل مکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه به کشور‌های حاشیه خلیج فارس اعلام شده بود.

یک دیپلمات غربی ساکن ریاض به خبرگزاری آلمان اطلاع داده است مسائل مربوط به لبنان برجسته‌ترین موضوعی است که وزیر خارجه و رئیس اطلاعات فرانسه می‌خواهند درباره آن با طرف‌ سعودی به بحث بنشینند.

این منبع در ادامه مدعی شد: علاوه بر مسائل لبنان، تحولات در عرصه جنگ یمن و ابتکارات ریاض برای پایان جنگ در این کشور، پرونده‌ هسته‌ای ایران، تحولات افغانستان و تقویت روابط دو جانبه از مسائلی است که مقامات فرانسوی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و مشاوران ارشد او به آنان خواهند پرداخت.

این دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد که طرف فرانسوی از ولیعهد سعودی می‌خواهد حق وتو عربستان در لبنان و نفوذ خود در این کشور را بازگرداند چراکه مقامات سعودی از دیرباز با پرداختن پول به مقامات لبنانی از این کشور حمایت کرده‌اند!

برخلاف ادعای فرانسوی‌ها عربستان همیشه با دخالت در امور داخلی لبنان مانع از پیشرفت این کشور شده است. آخرین دخالت این کشور در لبنان باعث تاخیر در تشکیل کابینه لبنان شده و این کشور را با انواع بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی روبه‌رو کرده است.

علاوه بر دخالت در لبنان، عربستان با راه انداختن جنگی ظالمانه به یمن حمله کرده و بخش‌هایی از این کشور را به اشغال خود درآورده است. همچنین مردم یمن را تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار داده است که منجر به فجایع انسانی شده و حال بعد از پیروزی‌هایی که یمنی‌ها مقابل تجاوزکاران به دست آورده‌اند، ادعا می‌کند به دنبال آتش‌بس است. شواهد نشان می‌دهند دخالت عربستان در تحولات منطقه همیشه موجب بروز بحران‌های عمیقی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما