شناسهٔ خبر: 49879368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در مصاحبه اختصاصی با لوموند

خطیب زاده: ایران هیچ تعهدی را بیش از توافق هسته‌ای نمی‌پذیرد

خطیب زاده تصریح کرد؛ دولت جدید آمریکا باید تصمیم گیرد، که می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا میراث بایدن را بسازد تا امروز به نظر می آید آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می نگرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از پاریس ؛ سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان که در چارچوب همایش جهانی "نرماندی برای صلح" به پاریس سفر کرده است، درمصاحبه با روزنامه لوموند تصریح کرد: ایران هیچ تعهدی را بیش از توافق هسته‌ای نمی‌پذیرد.
سعید خطیب زاده ابتدا در ارتباط با نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و چشم انداز مذاکرات هسته ای اظهارداشت: آنچه که وزیر امور خارجه ایران در نیویورک اعلام کرد همان چیزی است که از ابتدای روی کار آمدن دولت جدید گفته شد و شنیده شده است، این جواب دو مولفه دارد. یکی اینکه به طور حتم ایران در حال بررسی چگونگی ادامه مذاکرات است که این مرحله از جواب به نتیجه رسیده است یعنی اینکه مذاکرات به طور حتم انجام می شود و فاز دوم این است که با دقت، گفت و گوهای انجام شده با دولت جدید مرور شود تا ابعاد ‌وجزئیات آن روشن گردد که به طور فعال و موثر وارد گفت و گوها شویم.
خطیب زاده افزود: این فاز هنوز تمام نشده است. دولت به عنوان قوه مجریه تغییر کرده و این دولت جدید است که باید مذاکرات را انجام دهد. ایرانی ها همیشه نشان داده اند که دقیق صحبت و سخت هم گفت و گو می‌کنند اما وقتی چیزی حاصل شود آن را صریح بیان و اگر چیزی را امضاء کردند دقیق اجرا می‌کنند.

دولت جدید آمریکا باید تصمیم گیرد، که می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا میراث بایدن را بسازد.

دولت جدید آمریکا باید تصمیم گیرد، که می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا میراث بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است، تا امروز به نظر می آید آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می نگرند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آنچه اکنون اتفاق می افتد این است که چرا شش دور مذاکره وین با اینکه دستور کار آن روشن بوده به نتیجه نرسیده است. در اینجا نیاز به یک آسیب شناسی، و لازم است نقاطی که به طور جدی از طرف مقابل مورد انتظار بود و انجام نشده است، مورد بررسی قرارگیرد.
وی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام تاکید کرد: ایالات متحده در این داستان طرفی است که از توافق خارج شده، تحریم های یکجانبه اعمال کرده، به مردم ایران درد و رنج داده و میلیاردها دلار به اقتصاد ایران ضرر زده و نه تنها ایران بلکه حتی متحدینی که می‌خواستند با ایران تجارت کنند را تنبیه کرده است. آمریکا به رغم این سابقه و با همان منطقی که ترامپ در مقابل ایران رفتار می‌کرد به وین آمده است، یعنی آن چیزی که ترامپ با تحریم دنبال می کرد، دولت جدید آمریکا با وعده رفع تحریم مطرح می کند.
وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا باید تصمیم گیرد، که می‌خواهد میراث ترامپ را حفظ کند یا میراث بایدن را بسازد، این یک تصمیم سیاسی است، تا امروز به نظر می آید آنها به تحریم همچنان به عنوان ابزار و اهرم فشار می نگرند. ایران نه چیزی بیشتر از برجام در هسته ای می پذیرد و نه چیزی کمتر از بندهای رفع تحریمی برجام را انتظار دارد ضمن اینکه ایران هیچ تعهدی را بیش از توافق هسته‌ای نمی‌پذیرد.

صحبتی از نقض تعهدات ان پی تی نیست

صحبتی از نقض تعهدات ان پی تی نیست بلکه بحث از کاهش تعهدات برجامی است. اقداماتی که ایران در این چارچوب انجام داده است به طور کامل قابل برگشت می‌باشد.

خطیب زاده در سوالی مربوط به اتهامات اروپا به ایران در مورد نقض تعهدات برجامی گفت: باید توجه داشت که ایران تعهدات برجامی خود را کاهش داده اما به طور کامل در چهارچوب ان پی تی باقی مانده است. صحبتی از نقض تعهدات ان پی تی نیست بلکه بحث از کاهش تعهدات برجامی است. اقداماتی که ایران در این چارچوب انجام داده است به طور کامل قابل برگشت می‌باشد. این درحالیست که طرف مقابل عدم پایبندی کامل داشته است، به طوریکه آمریکا نقض کامل و اروپا هم نقض محدود انجام داده است. اروپا هم در این نقض در کنار آمریکا بوده است.
وی اضافه کرد: من با اغماض می گویم آمریکا نقض کامل و اروپا نقض محدود داشته، چراکه در ایران بحثی است که اروپا هم به اندازه آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است، هیچ تجارتی میان ایران و اروپا برقرار نیست، هیچ پولی رد و بدل نمی‌شود، هیچ سرمایه گذاری انجام نمی شود، هیچ کدام از تعهدات اروپا انجام نشده و آن وقت اروپا نگران کاهش تعهدات ایران در برجام است، حداقل چیزی که می توان گفت این است که این شرایط اگر نگوییم ظالمانه اما غیر منصفانه است.

تاکید ایران بر حفظ امنیت منطقه 
تحولات منطقه ای و نقش و حضور ایران در عراق و سوریه بخش دیگری از این مصاحبه بود که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران در سوریه هست، به خاطر اینکه این کشور به بهشت تروریست ها تبدیل شده بود و به خاطر اینکه دولت سوریه این را از ما خواسته است، همانطور که روسیه آنجاست. ما در آنجا پایگاه نداریم و به دنبال پایگاه نظامی در سوریه نیستیم، روابط ما با سوریه راهبردی است.
خطیب زاده تصریح کرد: روابط ایران با عراق یک روابط تاریخی، مردمی و چند جانبه است، اگر ایران نبود داعش اربیل را گرفته بود، این به این معنا نیست که ایران در عراق پایگاه نظامی دارد، اما بدین معناست که ایران تلاش می‌کند منطقه را امن نگه دارد.

مهم‌ترین خط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی گری شود

مهم‌ترین خط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی گری شود و بهشت داعش نشود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این مصاحبه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتظار مشروعیت خواهی طالبان از جامعه بین الملل و موضع ایران در قبال این درخواست طالبان، گفت: خیلی زود است که به طور اساس در مورد مشروعیت صحبت کنیم، اکنون وقت این است که ببینیم طالبان به آنچه گفته عمل می کند و آیا دولت فراگیر تشکیل می‌دهد و آیا حقوق اقوام دیگر را در نظر می‌گیرد.
ما و جامعه جهانی باید خطوط قرمز را با صراحت کامل بیان کنیم. وی افزود: مهم‌ترین خط قرمز این است که افغانستان عاری از افراطی گری شود و بهشت داعش نشود، تهدیدی برای همسایگان و دنیا نشود، اراده و خواست مردم در آینده افغانستان محقق شود و دولت فراگیر که بازتاب ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد تشکیل شود و افغانستان دوباره پایگاه هیچ کشور خارجی دوباره نشود.

نظر شما