شناسهٔ خبر: 49876599 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یادداشت | صلح پایدار با طبیعت

از مهم‌ترین رویدادهای محیط‌زیستی، روز جهانی پاکسازی زمین است که با هدف حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سلامت و حیات بشر و سایر موجودات زنده بر روی این کره خاکی و ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی با بهبود رفتارهای معطوف به حفظ محیط‌زیست در نقاط مختلف دنیا گرامی داشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

فاطمه رزاقی / کارشناس محیط‌زیست و مدرس دانشگاه‌: در این روز با هدف آگاهی هرچه بیشتر مردم و مسئولان، تقویت حس مسئولیت‌پذیری، ارتقای روحیه تعاون و مشارکت اجتماعی برای نهادینه کردن و پایداری رفتارهای ‌محیط‌زیستی نسبت به مسئله پسماند، آلودگی و خطرات ناشی از ریختن زباله برنامه‌هایی برگزار می‌شود.  
گسترش و تقویت عوامل اجتماعی و رفتارهای ‌محیط‌زیستی انسان بر اساس اقدامات جمعی نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست، توسعه و تعالی در جوامع بشری و تسهیل فرایند توسعه پایدار به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای محافظت و حمایت از محیط‌زیست، ایفا می‌کند. به‌طور کلی از مهم‌ترین اقدامات برای رفع مشکلات و چالش‌های محیط‌زیستی، ارتقای فرهنگ عمومی، آموزش، تفکر علمی و پژوهش به همراه فعالیت اجرایی و برانگیختن احساس مسئولیت در قبال محیط‌زیست برای جلوگیری از تخریب بیشتر سیاره زمین است.  
در پویش جهانی پاکسازی زمین، شهروندان، کمپین‌ها و گروه‌های طرفدار و فعال محیط‌زیست به‌صورت داوطلبانه و بر اساس برنامه‌هایی که توسط نهادهای دولتی و غیردولتی طراحی می‌شوند، به پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌های رها شده از جمله فیلتر سیگار، اجسام و ظروف شیشه‌ای و فلزی، کاغذ و کارتن، کیسه و بطری‌های پلاستیکی و بقایای دیگر انواع پلاستیک‌ در سطح شهر و طبیعت برای داشتن زمینی بدون زباله می‌پردازند.  
در روز جهانی پاکسازی زمین با جلب توجه افکار عمومی، افزایش دانش و فرهنگسازی برای نگهداری و بهره‌برداری صحیح از محیط‌زیست سعی می‌شود بر ترویج و اشتراک‌گذاری راهکارهایی برای زندگی بدون زباله، اطلاعات مربوط به اثرات مخرب رهاسازی پسماند در محیط، تفکیک زباله از مبدأ و جایگزین کردن مواد چند بار مصرف و تجدیدپذیر اقدام شود.  
در حال حاضر بیش از صد و پنجاه کشور در این رویداد مشارکت دارند. کشورمان هم در سال ۲۰۱۵ عضو این رویداد شد و نماینده این پروژه بین‌المللی، سازمان مردم‌نهاد «خانه‌ نجات ایران» است.

نظر شما