شناسهٔ خبر: 49863555 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار هواشناسی به فعالین دریایی جنوب؛

طوفان حاره ای در کمین سواحل جنوب ایران/ کم فشار حاره ای در نزدیکی دریای عمان تشکیل شد

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: یک کم فشار حاره‌ای در حوالی مدار ۲۲ درجه و در نزدیکی دریای عمان تشکیل شد و انتظار می‌رود در ۲۴ ساعت آینده به یک طوفان حاره‌ای تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  اظهار داشت: همانطور که انتظار می‌رفت امروز کم فشار فعال در شمال غرب هند به یک کم فشار حاره‌ای تبدیل شد و پیش بینی می‌شود رفته رفته تقویت شود.

وی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی انتظار می‌رود این کم فشار در ۲۴ ساعت آینده به یک طوفان حاره‌ای تبدیل شود و به سمت شمال-شمال غرب حرکت کند.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اگر آنچه امروز در خروجی نقشه‌های پیش یابی مشاهده شد، به واقعیت تبدیل شود، توفان حاره‌ای فردا تشکیل می‌شود و به سمت سواحل مکران حرکت می‌کند.

ملاشاهی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود طوفان روز شنبه در جنوب غرب پاکستان و نزدیک مرز جنوب شرق ایران به خشکی برخورد کند و رفته رفته تضعیف شود.

وی مهمترین پیامد‌های این طوفان حاره‌ای در محدوده فعالیت آن وزش باد‌های شدید با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع موج به ۴ متر و بارش‌های فوق سنگین است.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: الگو‌های پیش یابی و تحلیل آخرین تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد سواحل سیستان و بلوچستان کمترین تأثیر از طوفان و مخاطرات ناشی از آن را دارد، اما به دلیل تغییر پذیری مسیر حرکت طوفان‌ها احتمال دارد شرایط تغییر کند.

ملاشاهی تصریح کرد: برخلاف شرایط سواحل استان، وضعیت فراساحل به ویژه در مسیر‌های دریایی به سمت پاکستان و شمال غرب هند به هیچ وجه مناسب نیست و توصیه می‌شود دریانوردان فراساحل استان تا زمان پایان فعالیت طوفان به این مسیر‌ها تردد نکنند.
وی اضافه کرد: مرکز پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان به صورت شبانه روزی فعالیت طوفان حاره‌ای را زیر نظر دارد و هر گونه تغییر در مسیر حرکت و یا تغییر شدت طوفان را در روز‌های آینده اطلاع رسانی خواهد کرد.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریای عمان در روز‌های آینده، توصیه می‌شود فعالین دریایی جنوب از فعالیت‌های دریایی خودداری کنند.

انتهای پیام/ع

نظر شما