شناسهٔ خبر: 49844423 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به مصر؛ فلسطین و لیبی در دستور کار

نیویورک-ایرنا- جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به همراه "برت مک گرک" هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا روز پنجشنبه به مصر سفر می‌کند تا موضوعات فلسطین و لیبی را با مقامات مصری بررسی کند.

صاحب‌خبر -

 بر اساس گزارش کاخ سفید، هیات های آمریکایی و مصری درباره حمایت از انتخابات لیبی و امنیت منطقه از جمله در شاخ آفریقا بحث و گفتگو خواهند کرد.
در بیانیه کاخ سفید آمده است: سالیوان  در مورد نقش مصر در ارتقا امنیت و رفاه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پس از سفر نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به مصر در اوایل ماه جاری بحث خواهد کرد.
سالیوان ۱۳ مهر میزبان همتای اسرائیلی
 بر اساس بیانیه کاخ سفید، مشاور امنیت ملی آمریکا پنجم اکتبر (۱۳ مهر) در واشنگتن میزبان "ایال هولاتا" مشاور امنیت ملی اسرائیل خواهد بود تا در مورد این موضوعات و دیگر مسایل و جلسه گروه راهبردی مشورتی آمریکا و اسرائیل گفتگو کند.
بر اساس گزارش آکسیوس، روابط آمریکا با مصر به ویژه پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا ۱۳۰ میلیون دلار کمک نظامی سالانه این کشور به مصر را به دلیل نقض حقوق بشر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر مسدود کرد، دچار تنش بیشتری شده است. از سوی دیگر، آمریکا با مصر برای جلوگیری از یک درگیری دیگر میان حماس و رژیم صهیونیستی همکاری می‌کند.
مصری‌ها همچنین در دعوای خود با اتیوپی بر سر سد بزرگ در اتیوپی، خواهان حمایت آمریکا از خود هستند. مصر این پروژه را تهدیدی برای تامین آب خود می‌داند.
به گزارش ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد و دو طرف در خصوص یمن گفت و گو کردند.
سالیوان به همراه تیم لندرکینگ نماینده ویژه آمریکا در امور یمن و برت مک گرک نماینده خاورمیانه دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه سفر کرده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد، خالد بن سلمان وزیر دفاع، عبدل عزیز بن سعود بن نایف وزیر داخلی و عبدالله بن بندر وزیر گارد ملی عربستان سعودی دیدار کرد.
این اولین سفر سالیوان به خاورمیانه به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید است و بالاترین مقام دولت جو بایدن خواهد بود که به عربستان سعودی سفر کرده است.
سالیوان پس از عربستان به امارات متحده عربی سفر خواهد کرد که بر خلاف دو کشور دیگر، روابط امارات و آمریکا تا حد زیادی بدون تنش از دونالد ترامپ به جو بایدن رسیده است.
بر اساس گزارش آکسیوس، دولت بایدن از عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی حمایت کرده و با تصویب یک قرارداد جنجالی فروش جنگنده به امارات که در دولت ترامپ امضا شده بود، موافقت کرده است.ایران احتمالا موضوع اصلی سفر سالیوان به امارات خواهد بود.
آمریکا می‌خواهد از تمرکز خود در منطقه خاورمیانه کاهش دهد و هر سه کشور عربستان، امارات و مصر نگران ادامه تعامل آمریکا با خاورمیانه پس از خروج آن از افغانستان هستند.

 

نظر شما