شناسهٔ خبر: 49841035 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان:

۲هزارو۵۰۰سگ بدون صاحب در بندرعباس علیه بیماری هاری واکسینه شدند

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: به مناسبت ششم مهرماه روز جهانی مبارزه با هاری، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سگ بدون صاحب در مرکز نگهدای حیوانات در شهر بندرعباس علیه این ویروس واکسینه شدند.

صاحب‌خبر -

محمد جانباز عصر سه شنبه در حاشیه واکسیناسیون سگ های بدون صاحب در شهر بندرعباس افزود: سه هزار قلاده سگ در استان هرمزگان دارای صاحب هستند که از این تعداد بیش از هزار و ۶۰۰ قلاده مقابل بیماری هاری واکسینه شده اند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری به حیوان و انسان، حیوانات وحشی و سگ‌های ولگرد است، بیان داشت: سگ های خانگی باید هر ساله یکبار مقابل بیماری هاری واکسینه شوند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر بهداشت هرمزگان نیز گفت: در صورت حیوان گزدیگی، محل زخم را باید با آب و صابون به مدت ۲۰ دقیقه شسته شود و پس از آن به نزدیک ترین مرکزهای درمانی مراجعه تا در یک هفته سه مرحله واکسن دریافت کنند.

طیبه راز نهان افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از یک و ۵۰۰ نفر در استان هرمزگان بوسیله حیوان از جمله سگ گزیده شده اند.

ویروس هاری یک بیماری حاد و کشنده بوده که تنها در انسان و حیوانات خونگرم به جز پرندگان مرگبار است، توسط گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود لذا چنین افرادی می‌بایست بلافاصله پس از گازگرفتگی به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شوند تا از پیشرفت آن با درمان مناسب جلوگیری شود. 

۲۸ سپتامبر میلادی برابر با ششم مهر ماه هر سال «روز جهانی مقابله با بیماری هاری» نامگذاری و شعار امسال آن «هاری، آگاهی از حقایق، بدون هراس» اعلام شده است. 

نظر شما