شناسهٔ خبر: 49840689 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

بررسی ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از بررسی ساماندهی سنجش و پژوهش در ۱۵۳ امین نشست شورای این ستاد خبر داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، آقای دکتر منصور کبگانیان در حاشیه نشست شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت : در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای تدوین این مصوبه صورت گرفته است که تاکنون ۸۰ درصد آن تصویب نهایی شده است.
وی افزود : این مصوبات به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است .
آقای کبگانیان گفت : بخش‌های باقیمانده این مصوبه پس از تثبیت وزرای جدید و شروع به کار معاونان آنها تکمیل خواهد شد.
وی اضافه کرد : بخش‌های باقیمانده شامل پذیرش در رشته های پزشکی همچنین بررسی سهمیه ها و وظایف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است.
کبگانیان گفت : کار موسسات فعال در زمینه کنکور و اعطای مجوز به آنها نیز بررسی خواهد شد.
وی افزود: نظارت بر بخش‌های ابلاغ شده این مصوبه و همچنین تاکید بر ابزارهای اجرایی آن در دستور کار قرار دارد.
آقای کبگانیان گفت: تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۰۱ و اجرای کامل آن در ۱۴۰۲ که کمتر از دو سال زمان برای فراهم کردن زمینه‌های اجرای آن باقی مانده است، بررسی می شود .
کبگانیان افزود: آزمون سال آخر دوره دوم متوسطه باید استانداردسازی شود چرا که ۶۰ درصد از پذیرش دانشجو بر اساس آن است و تنها ۴۰ درصد از پذیرش دانشجو بر مبنای آزمون سراسری و تستی خواهد بود.
وی اضافه کرد: دانش آموزان باید از این پس بیشتر به صورت عمقی درس بخوانند ومی توانند هر سال دوبار در آزمون سراسری شرکت کنند و نمره هر آزمون تا دو سال برای انتخاب رشته معتبر خواهد بود به گونه ای که دانش آموزان بتوانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
وی افزود: از آنجا که ۶۰ درصد از سنجش و پذیرش دانشجو بر عهده وزارت آموزش و پرورش بر اساس سوابق تحصیلی است باید از اجرای محورهای مورد نظر این مصوبه اطمینان حاصل شود.
کبگانیان گفت : سازمان برنامه و بودجه نیز باید برای استاندارد سازی آزمون سال آخر دوره دوم متوسطه اعتبار لازم برای تامین بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
کبگانیان اضافه کرد : این استانداردها باید به گونه ای باشد که در سال‌های مختلف بتوان بر اساس آن قضاوت کرد و ضرایب دروس تخصصی نیز مشخص شود.
وی گفت: باید سابقه کامل دانش آموزان حتی دانش‌ آموزانی که پیش از این دوره دوم متوسطه را به پایان رسانده بر اساس معیارهای استاندارد سازی شده ارائه شود چراکه این بخش ۶۰ درصد از پذیرش و سنجش دانشگاه ها را به خود اختصاص خواهند داد.
کبگانیان افزود : تامین این سوابق اکنون خلاء است اما برای دسترسی به آن ها ۲ سال زمان داریم .
وی گفت : شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه ای رسمی به وزیر علوم به عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش که با حضور وزرای علوم تحقیقات و فناوری ، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش برگزار می شود ارائه خواهد داد و تمام این محورها را در آن خواهد خواست.
کبگانیان افزود: این شورا باید ظرف مدت یک ماه این محورها و شیوه نامه های لازم را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.
وی گفت : سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این نشست که به اتفاق سرپرست سنجش آموزش و پرورش حضور داشت توضیحاتی ارائه کرد که نگرانی‌ها در این زمینه کاسته شده است.
کبگانیان افزود : کارگروهی برای ارتقا و استانداردسازی برگزاری امتحانات نهایی سال آخر دوره دوم متوسطه تشکیل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما