شناسهٔ خبر: 49812825 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گزارش ضد ایرانی «گروسی»، باز هم آمریکا را طلبکار کرد

لوئیز بونو به رغم انتشار گزارش ضد ایرانی گروسی باز هم در خصوص امتناع تهران از ارائه دسترسی لازم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «لوئیز بونو» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد واشنگتن از امتناع تهران از ارائه دسترسی لازم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار ناراحت است.

وی افزود: آمریکا مایل است نظر هیئت مدیره را به گزارش مدیر کل که دیروز ۲۶ سپتامبر در مورد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شده است، جلب کند.

لفاظی آمریکا علیه ایران: بین دسترسی بازرسان یا مواجهه با عواقب آن یکی را انتخاب کنید

آمریکا امروز دوشنبه در جلسه حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیکر اظهاراتی بی اساس را علیه کشورمان مطرح کرد. واشنگتن در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران اعلام کرد که؛ تهران باید به ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد اجازه دسترسی به کارگاهی در مجتمع «تسا» در کرج را بدهد تا مجدداً دوربین‌ها را در ماه جاری نصب کند و در غیر این صورت با اقدامات دیپلماتیک شورای حکام مواجه خواهد شد.

آمریکا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «ما از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر بیشتر، دسترسی لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد».

در این بیانیه آمده‌است: «اگر ایران این کار را نکند، در روز‌های آتی با دیگر اعضای شورا به دقت دربارهٔ پاسخی مناسب به آن رایزنی خواهیم کرد».

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: در تازه‌ترین گزارش در خصوص راستی آزمایی و نظارت بر ایران، رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز به کشور‌های عضو اطلاع داد که ایران از تاریخ ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (برابر با ۲۹ تا ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه سرویس تجهیزات و مانیتور‌های نظارتی و نیز جایگزینی کارت‌های ذخیره سازی در تمامی مکان‌های لازم در ایران بجز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع «تسا» در کرج را داده است.

در ادامه این بیانیه آمده بود: به آژانس اجازه داده نشده است تا به منظور نصب دوربین‌های نظارتی جدید یا تأیید اینکه تولید لوله‌های روتور از سر گرفته نشده است، به این مکان (در کرج) دسترسی پیدا کند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده بود: مدیر کل آژانس بین المللی تأکید دارد که تصمیم ایران برای آنکه به آژانس دسترسی به کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ مجتمع تسای کرج را ندهد، بر خلاف شرایط توافق شده در بیانیه مشترکی است که در تاریخ ۱۲ سپتامبر از سوی دبیرکل آژانس از یکسو و محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از سوی دیگر بر سر آن توافق شده بود.

در انتهای این بیانیه آمده بود: مدیرکل (آژانس بین الملی انرژی اتمی) بار دیگر تکرار می‌کند که تمامی فعالیت‌های آژانس که در بیانیه مشترک برای تمامی تجهیزات آژانس مشخص شده و نیز مکان‌ها و تأسیسات ایران برای حفظ تداوم اطلاعات (در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران) ضروری است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز پیش در مصاحبه با الجزیره ابراز امیدواری کرد به ایران سفر کند.

انتهای پیام/

نظر شما