شناسهٔ خبر: 49805198 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین

وزیر خارجه سوریه: آمریکا از سوریه خارج خواهد شد

فیصل المقداد گفت خروج همراه با شکست آمریکا از افغانستان، درس عبرتی است. به نظر من، آمریکا در آینده از شمال، شرق و جنوب سوریه خارج خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه در گفتگوی اختصاصی با این شبکه، درباره نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: پیام سوریه برای مجمع عمومی آن است که ما از سازمان ملل می‌خواهیم به منشور خودش و قطعنامه هایش پایبند باشد، زیرا خروج سازمان ملل از اصول منشور این سازمان، باعث می‌شود هویتی را که برای آن تاسیس شده است، فراموش کند. آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، به گونه‌ای رفتار می‌کند که به نظر می‌رسد خارج از چارچوب سازمان ملل و خارج از هر نوع محدودیتی است. بعضی دیگر از کشور‌های غربی که عضو دائم شورای امنیت هستند، هم همینطور عمل می‌کنند.

<div id="video-display-embed-code_7036122"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3231908/7036122?width=350&height=250"></script></div>

وی درباره مخالفت‌های روسیه و چین با موضع گیری‌های آمریکا خاطرنشان کرد: به نظر من، اگر حضور روسیه و چین در سازمان ملل نبود، این سازمان از مدت‌ها پیش از بین رفته بود. روسیه و چین و کشور‌های دیگر، منشور ملل متحد را حفظ و برای تعمیق اصول و اهداف آن تلاش می‌کنند. ما روز گذشته با ۱۸ کشور، نشستی با عنوان مدافعان منشور ملل متحد، برگزار کردیم. این نشست، گام کوچکی در مسیر بلند کردن صدا برای حفظ اصولی است که بنیانگذاران سازمان ملل تصویب کردند.

فیصل المقداد درباره اعلام جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر بازگشت این کشور به نهاد‌های وابسته به سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر، گفت: به اعتقاد من، آمریکا با فاصله گرفتن از نهاد‌های بین المللی، خسارت زیادی کرد و سودی از این اقدام به دست نیاورد. آمریکا با اعمال فشار بر این نهاد‌ها برای رسیدن به اهدافش تلاش می‌کرد. موضوع مهم آن است که اگر آمریکا می‌خواهد نقشی همسو با منشور ملل متحد ایفا کند، باید به اصولی که بر اساس آن این سازمان را پایه گذاری کرد، پایبند باشد.

المقداد در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما از نظر اهداف، تفاوتی بین دولت بایدن و دولت سابق ترامپ وجود دارد؟ گفت: این دولت هنوز تازه به قدرت رسیده است و باید در ماه‌ها و چهار سال آینده ثابت کند که به منشور ملل متحد پایبند است. اگر به منشور ملل متحد پایبند باشد، به نظر ما بسیاری از جنگ‌ها و فشار‌ها پایان خواهد یافت و بسیاری از مسائلی که بشریت از آن‌ها رنج برد از جمله تروریسم و جنگ ها، پایان خواهد یافت. هر چند نمی‌توان انتظار داشت که همه اختلافات از بین برود، اما اگر آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض منشور ملل متحد، به این منشور و بیانیه جهانی حقوق بشر پایبند باشد، شاهد تغییر در جهان امروز خواهیم بود.

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره اجازه عبور کمک‌ها به سوریه و توافق‌ها در درعا و امکان تاثیر توافق بین کشور‌های بزرگ بر این مسائل گفت: نمی‌توانیم بگوییم که ورود کمک‌ها از حد فاصل بین طرف‌های مختلف در سوریه، مسئله جدیدی است. دولت سوریه به همه شهروندان تا آخرین وجب از مرز‌های سوریه توجه دارد.

وی افزود: زمانی که گروه‌های مسلح در الغوطه بودند، کمک‌های انسانی را به دست شهروندان سوری می‌رساندیم. کمک‌ها همچنین به دیرالزور، حلب، لاذقیه و بقیه مناطقی که عناصر مسلح در آن‌ها حضور داشتند، می‌رسید. اما مشکل آن بود که کمک‌ها نباید به دست گروه‌های تروریستی می‌رسید. به همین علت آمریکا و متحدانش به عبور کمک‌ها از گذرگاه‌های مرزی از بعضی کشور‌ها از جمله ترکیه اصرار داشتند تا کمک‌ها را به دست گروه‌های تروریستی برسانند. اکنون سازوکاری برای نظارت بر ورود این کمک‌ها وجود دارد و سه گذرگاه را بستیم و فقط گذرگاه باب الهوی باقی مانده است.

ما امیدواریم در مرحله آینده این گذرگاه هم بسته شود، زیرا نیازی به عبور کمک‌ها از این گذرگاه‌ها که نقض حاکمیت سوریه است، وجود ندارد. باز بودن این گذرگاه‌ها به دشمنان سوریه که از گروه‌های تروریستی حمایت کردند، فرصت می‌دهد تا بار دیگر علیه ملت سوریه جنگ افروزی کنند، چه جنگ نظامی و چه جنگ اقتصادی. این هدف ماست و امیدواریم سازمان ملل به آن پایبند باشد.

سازمان ملل کمک‌ها را وارد دمشق می‌کرد، اما بقیه طرف‌ها مانع از تردد سازمان ملل در سوریه می‌شدند. آنچه کشور‌های کمک کننده خوانده می‌شوند، خیرخواه ملت سوریه نیستند. همه آن‌ها از کشور‌های غربی هستند که ملت سوریه را در شدیدترین محاصره قرار داده اند. سوریه با منابع و امکانات طبیعی اش، ثروتمند است و ما منابع آبی در شمال و همچنین نفت و کشاورزی داریم، اما محاصره آمریکا با حمایت کشور‌های اروپایی علیه سوریه باعث بروز این مشکلات اقتصادی برای ملت سوریه شد. این کمک‌ها در اختیار عناصر مسلح و تروریست‌ها قرار می‌گرفت.

غربی‌ها در رساندن کمک‌ها به دست افراد نیازمند صادق نبودند و آن‌ها را به گروه‌های مسلح و تروریستی می‌دادند. ما این گذرگاه‌ها را بستیم، اما آن‌ها همچنان بعضی کمک‌ها را به صورت غیرقانونی وارد سوریه می‌کنند. بعضی سازمان‌های غیردولتی، همان نقشی را ایفا می‌کنند که آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشور‌های اروپایی خواهان آن هستند. تلاش می‌کنیم بر اساس سازوکاری که مطابق قطعنامه جدید شورای امنیت برقرار شد، سوریه بر ورود کمک‌ها نظارت داشته باشد و هلال احمر سوریه و صلیب سرخ جهانی مسئول توزیع کمک‌ها خواهند بود.

این کمک‌ها باید به دست افراد نیازمند برسد. در مرحله گذشته کشور‌های غربی به شیوه خاص خودشان، مانع از هر نوع کمکی برای بازسازی یا توسعه سوریه می‌شدند. اکنون امیدواریم با سازمان ملل برای ورود کمک‌ها به توافق برسیم. البته ما به انگیزه کشور‌های غربی اعتماد نداریم. این کشور‌ها بودند که تروریسم را در سوریه ایجاد کردند.

این کشور‌ها بودند که از تروریسم در سوریه حمایت مالی کردند. این کشور‌ها هستند که همچنان به اعزام تروریست‌ها و آدمکش‌ها به سوریه ادامه می‌دهند. این کشور‌ها همچنان خدمات رایگان رسانه‌ای در اختیار فعالیت این گروه‌ها قرار می‌دهند. در ماجرای اخیر در درعا شاهد آن بودیم که صبح به توافق می‌رسیدیم، اما عناصر مسلح توافق را هنگام عصر به دستور اربابانشان خارج از سوریه نقض می‌کردند.

فیصل المقداد در پاسخ به این سوال که آیا مسامحه آمریکا با اجرای تحریم‌ها علیه سوریه و قانون سزار را احساس کرده اید؟ افزود: می‌خواهم بگویم تحریم، یک اقدام غیراخلاقی است و اعمال تحریم، منشور‌های بین المللی را نقض می‌کند. فقط یک نوع تحریم وجود دارد که شورای امنیت اعمال می‌کند. تحریم‌های کشور‌ها علیه دیگر کشورها، غیراخلاقی است و باعث گرسنگی دادن به ملت سوریه و تحمیل سیاست‌های غیرانسانی شد که کشور‌های منطقه و لبنان به طور اساسی، تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

وی افزود: ما قانون سزار را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را به ضرر ملت سوریه و به سود اسرائیل می‌دانیم. این قانون برای در محاصره قرار دادن کشور‌هایی است که برای حفظ حاکمیت ملی، استقلال و آزادی ملتشان تلاش می‌کنند. این قوانین از احترام کشور‌های جهان برخوردار نمی‌شود. برای تحریم‌هایی که آمریکا علیه کوبا اعلام کرده است، هر سال رای گیری صورت می‌گیرد و به جز یک یا دو کشور، همگان به لغو این تحریم‌ها رای می‌دهند. اما دولت‌های پی در پی در آمریکا، تحریم‌های کوبا را لغو نمی‌کنند. ما خواهان لغو چنین قوانینی هستیم که واقعا جنایت علیه بشریت است.

وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به این سوال که آیا غرب همچنان به سرنگون کردن حکومت سوریه امیدوار است؟ گفت: اگر می‌توانستند، از مدت‌ها پیش این کار را انجام می‌دادند,، اما پایداری ملت سوریه و حمایت آن از رهبران و آگاهی داشتن مردم از اهداف این توطئه مانع از آن شد. هدف این توطئه، حمایت از اسرائیل و اشغالگری اسرائیل در زمین‌های عربی و سرکوب ملت فلسطین و استفاده اسرائیل از امکانات نفتی و کشاورزی منطقه است. کشور‌های غربی می‌خواهند از همه امکانات برای تامین منافع اسرائیل استفاده کنند.

المقداد در پاسخ به سوالی درباره امکان ارائه کمک بعضی کشور‌های عربی به سوریه، خاطر نشان کرد: گفتم که سوریه منابع زیادی دارد و اگر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نبود، مشکلی نداشتیم. آن‌ها تا جایی پیش رفته اند که اگر می‌توانستند، مانع از ورود هوا به سوریه می‌شدند. این موضعگیری‌های غیراخلاقی است که غرب تلاش می‌کند به سوریه تحمیل کند، به ویژه که از نظر نظامی شکست خوردند. اکنون می‌خواهند با فشار‌های اقتصادی به همان اهداف برسند. نمی‌خواهم در تحلیل سیاسی مبالغه کنم، اما می‌گویم بازگشت از اشتباه، پسندیده است و سوریه که ثابت کرد توانایی ناکام گذاشتن توطئه‌ها را دارد، از هر نوع تماس با کشور‌های غربی استقبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما با بسیاری از آن‌ها در تماس هستیم، اما محدود است و نمی‌خواهند آن را فاش کنند، به ویژه که دیگر کشور‌های غربی، آن کشور‌ها را زیر فشار قرار خواهند داد. به همین علت، این تماس‌ها را علنی نمی‌کنند. این کشور‌ها نه تنها نگران کارشکنی بلکه تحریم‌های غربی‌ها هستند. با صراحت می‌گویم که چالش‌های اقتصادی واقعی است و ما از هر نوع کمک برای کاستن از شدت دشواری‌های ملت سوریه استقبال می‌کنیم. معتقدیم اگر کشور‌های غربی هر نوع نیت بشردوستانه‌ای داشته باشند، لغو تحریم‌ها مقدمه اولیه برای کمک به ملت سوریه است و باعث کاهش بار این بحران بر دوش ملت سوریه خواهد شد.

وزیر امور خارجه سوریه درباره نزدیک شدن ایران و عربستان و تاثیر مثبت احتمالی آن بر مسایل مربوط به سوریه افزود: ما هیچ ملاحظه‌ای در این باره نداریم و از هر نوع نزدیک شدن کشور‌های عربی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. ما برای نزدیک شدن کشور‌های عربی و جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران کنار عرب ها، کنار ملت فلسطین و کنار سوریه ایستاد و باید کار خیر را با کار خیر پاسخ داد. به همین علت، ما از نزدیک شدن هر یک از کشور‌های عربی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و معتقدیم این کار باعث تقویت قدرت کشور‌های عربی از جمله عربستان برای مقابله با چالش‌هایی می‌شود که سیاست‌های سلطه جویانه به این کشور‌ها تحمیل می‌کند.

فیصل المقداد در پایان، گفتد: ترکیه امروز یک کشور متجاوز است که خاک سوریه را اشغال کرده است و از تروریست‌ها و قتل در سوریه حمایت می‌کند. ما خواهان بهترین روابط با ملت ترکیه هستیم و برای برقراری چنین روابطی تلاش کردیم، اما دولت ترکیه با حمایت از تروریسم در سوریه به این تلاش پاسخ داد. ما نمی‌گوییم نیرو‌های کرد، بلکه شبه نظامیان مزدور هستند و امیدواریم آن‌ها به راه درست بازگردند. خروج همراه با شکست آمریکا از افغانستان، درس عبرتی برای همه عوامل آن است. آن‌ها باید بیاموزند که وطنی جز سوریه ندارند، زیرا آن‌ها سوری هستند. کرد‌های سوریه، رئیس و وزیر بوده اند. به نظر من، آمریکا در آینده از شمال، شرق و جنوب سوریه خارج خواهد شد.

 

نظر شما