شناسهٔ خبر: 49792670 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

سیامک اطلسی‌ درگذشت/ آرزوهایش با کرونا بر باد رفت

سیامک اطلسی بازیگر،کارگردان، تهیه کننده سینما و دوبلور باسابقه کشورمان بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

صاحب‌خبر -

شهراد بانکی دوبلور و از همکاران این هنرمند با تایید این خبر گفت: سیامک اطلسی صبح امروز 4 مهر ماه در بیمارستان فرمانیه در پی ابتلا به کرونا درگذشت.

به گفته ی او؛ او در دو هفته گذشته در بیمارستان بستری بود.

سیامک اطلسی که متولد 1315 بود، از دهه ۴۰ کار خود را با گویندگی در انجمن گویندگان آغاز کرد و بعد به سینما رفت و از سال ۵۰ تا همین سه سال قبل در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرده بود.

از جمله آثار او در سینما به «چریکه تارا»، «پرونده»، «شاید وقتی دیگر»، «آن سوی آتش»، «دو فیلم با یک بلیت»، «آقای بخشدار»، «همسر»، «روز واقعه»، «در کمال خونسردی»، «خط آتش»، «دلباخته»، «دختری به نام تندر»، «ملک سلیمان»، «گلوگاه»، «دلتنگی‌های عاشقانه» و «مردی بدون سایه» می‌توان اشاره کرد.

وی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی نیز همچون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «افسانه جومونگ» دوبلوری کرده بود.

برخی از سریال‌های او نیز «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «معمای شاه»، «هشت و نیم دقیقه» و همچنین نامش در لیست بازیگران سریال در حال ساخت «سلمان فارسی» دیده می شود.

این هنرمند جزء کسانی بود که پیش‌تر  بابت درگذشت همکارانش و مردم دیگر از کرونا ابراز تاسف می‌کرد و امیدوار بود تا کرونا زودتر تمام و آمار فوتی‌ها کاهش پیدا کند.

آرزوهای سیامک اطلسی با کرونا بر باد رفت

سیامک اطلسی از معدود بازیگرانی بود که با هر نقشی در قاب شیشه‌یی تلویزیون ظاهر نمی‌شد و به اعتقاد خودش نقشی را قبول می‌کرد که دوست داشته باشد.

بازیگر سریال «پدرسالار» می‌گفت که نقشی را که در آن بی‌تفاوت باشد، بازی نمی‌کند و باید دیده شود که قبول به ایفای نقش کند.

اطلسی که از طریق دوبله وارد عرصه‌ی بازیگری در سینما و تلویزیون شده بود، دوبله را بیشتر دوست داشت و زمانی که از او پرسیده بودیم، دوبله یا بازیگری؟ بی‌درنگ گفته بود: دوبله را بیشتر بلدم و مسلم است که آن را به بازیگری ترجیح می‌دهم.

این دوبلور و بازیگر پیشکسوت در این سال ها بارها با خاین خبرگزاری گفت‌وگو داشت که آخرین مصاحبه به همین دو هفته قبل برمی گردد؛ زمانی که هیچ نشانی از کرونا در او پدیدار نبود. اطلسی در این گفت وگو اعلام کرد که مشغول ایفای نقش در سریالی با موضوع کرونا به نام «اپیدمی» است.

در این گفت وگو به تاریخ دهم شهریور ماه، اطلسی تاکید کرده بود که «ساخت این مجموعه به خاطر شرایط سخت کرونایی چند روزی تعطیل شده بود و به تازگی شروع به کار کرده اند.» او در سریال «اپیدمی» نقش رئیس بیمارستان را بازی می کرد و گفته بود، «با رعایت کردن اصول بهداشتی بعضی روزها سر کارم حاضر می شوم تا ان شاءالله کار به پایان برسد.»

اطلسی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که به زودی کرونا تمام شود، آمار فوتی ها کم شود تا دوباره به آرامش برسیم.

این هنرمند باسابقه گفته بود: «متاسفانه در حال حاضر آمار فوتی های این بیماری نگران کننده است و بعد از هر مناسبتی، آمارها بالاتر هم می رود و نتایح دورهمی ها کم کم معلوم می شود.»

آنچه در ادامه می خوانید محتوای یکی از گفت وگوهای خبرنگار رسانه با سیامک اطلسی در سال ۹۲ است. او در آن زمان مقابل دوربین محمدرضا ورزی قرار گرفت بود تا نقش «بختیار» را در «معمای شاه» بازی کند. اطلسی در این گفت وگو از تجربه‌ی چندین ساله‌ی خود در عرصه‌ی دوبله تا بازی‌اش در سریال «پدرسالار» در نقش «پدر آذر» گفته است.

پیکر سیامک اطلسی در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد

مراسم تشییع پیکر سیامک اطلسی صبح روز سه شنبه (ششم مهرماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می شود.

شهراد بانکی ـ دوبلور ـ در گفت و گویی با ایسنا درباره‌ی جزئیات برگزاری مراسم تشییع پیکر سیامک اطلسی، توضیح داد: مراسم خاکسپاری مرحوم اطلسی، سه شنبه ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.

سیامک اطلسی صبح یکشنبه، چهارم مهر ماه در بیمارستان فرمانیه و در پی ابتلاء به کرونا درگذشت.

بازی در سریال «اپیدمی» که مجموعه ای با موضوع کرونا و در حال تولید است، آخرین حضور این هنرمند در قاب تلویزیون محسوب می‌شود. اطلسی در این سریال نقش رئیس بیمارستان را بازی می کرد و عنوان کرده بود با رعایت کردن اصول بهداشتی بعضی روزها سر کارش حاضر می شود تا ان شاءالله کار به پایان برسد.

صدای سیامک اطلسی در آثار مختلفی همچون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «افسانه جومونگ» ماندگار شده است.

برخی از سریال‌های او نیز «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «معمای شاه» و «هشت و نیم دقیقه» هستند.

همچنین نام این هنرمند در لیست بازیگران سریال در حال ساخت «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری دیده می شود.

توضیحات تهیه‌کننده «اپیدمی» درباره ابتلاء سیامک اطلسی به کرونا

سیامک اطلسی قبل از مرگ، در سریال «اپیدمی» به ایفای نقش پرداخت؛ نقشی که متاسفانه به واقعیت پیوست. او در این مجموعه هم از دنیا می رود.

بازی در سریال «اپیدمی» که مجموعه ای با موضوع کرونا و در حال تولید است، آخرین حضور سیامک اطلسی در قاب تلویزیون محسوب می‌شود. اطلسی در این سریال نقش رئیس بیمارستان را بازی می کرد و عنوان کرده بود با رعایت کردن اصول بهداشتی بعضی روزها سر کارش حاضر می شود تا ان شاءالله کار به پایان برسد.

تصویری از این هنرمند در سریال «اپیدمی» به دستمان رسیده است که حاکی از درگذشت کاراکتری است که اطلسی فقید ایفاگر آن بوده است.

سعید کمانی ـ تهیه کننده سریال«اپیدمی» ـ در گفت و گویی با ایسنا ضمن ابراز تاسف از درگذشت سیامک اطلسی درباره‌ی حضور این هنرمند و ایفای نقش او در این سریال گفت: ایشان متاسفانه دو دُز واکسن را زده بودند اما به کرونا مبتلا شدند. ما به واسطه شرایط سنی و توانایی جسمی که داشتند نقششان را کوتاه تر کردیم.

او با اشاره به اینکه عوامل «اپیدمی» موظف به زدن واکسن شدند و تقریبا همه واکسن را زده بودند، یادآور شد: تلاش ما این بود که فضایی فراهم کنیم که اتفاقی برای کسی نیفتد.

کمانی درباره ی کاراکتر مرحوم اطلسی نیز اظهار کرد: ایشان در این سریال نقش دکتر نوروزی رئیس بیمارستان را ایفا کردند و کاراکترشان به گونه ای است که از دنیا می‌رود. حتی در سریال برایشان مراسم برگزار می‌شود و بازی ایشان حدود ۱۰ روز پیش به پایان می‌رسد. ایشان در این سریال صاحب بیمارستانی هستند که به نیروهای جهادی برای راه انداختن بیمارستان های صحرایی کمک می‌کنند و در کوران کرونا در کنار مردم می ایستند. نقششان می‌توانست پررنگ تر هم باشد اما کمی به دلیل شرایط سنی و بیماری که داشتند، امکان پذیر نبود.

این تهیه کننده یادآور شد: روزهای آخر که ایشان در صحنه بودند، ناراحتی قلبی داشتند و حالشان رو به راه نبود. ما ایشان را در همان بیمارستان عدل که صحنه کارمان بود، پیش متخصص بردیم که گفتند بهتر است دکتر فوق تخصص هم ایشان را ویزیت کند. خانواده ایشان مراحل ویزیت با فوق تخصص را در بیمارستان دیگری دنبال کردند اما یکی ـ دو روز بعد در تماسی اعلام کردند که آقای اطلسی به کرونا مبتلا شده اند.

سیامک اطلسی، هنرمند پیشکسوت سینما، تلویزیون و دوبله صبح یکشنبه، چهارم مهر ماه بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت.

حرف‌های فرزند سیامک اطلسی درباره پدرش

فرزند سیامک اطلسی با اشاره به اینکه این بازیگر سر صحنه یک سریال به کرونا مبتلا شده بود، می‌گوید: پدرم آنقدر از نظر جسمی سالم بود که شاید تا صد سالگی هم می‌توانست عمر کند، اما این بیماری لعنتی ایشان را از ما گرفت و‌‌ای کاش تمهیداتی در پروژه‌های تصویری اندیشیده شود تا از این اتفاق‌ها رخ ندهد.
سحر اطلسی درباره چگونگی ابتلای پدرش به کرونا که هیچ خبری هم از آن در رسانه‌ها منتشر نشده بود، بیان کرد: ایشان این اواخر سرِ سریالی به نام «اپیدمی» بودند که این کار را وقتی هر دو دوز واکسن را زدند و یک ماه هم از آن گذشت قبول کردند، چون در تمام ماه‌های گذشته از زمان شیوع کرونا تمام پیشنهادهای کاری را رد می‌کردند. در نهایت از آنجا که دوست داشتند کار کنند، بخصوص اینکه گفتند داستان آن درباره کرونا است و تمام شرایط برای کار، امن است برای بازی در پروژه تشریف بردند، البته ما (خانواده) ابتدا مخالف بودیم ولی بخاطر علاقه ایشان راضی شدیم و احتمال قریب به یقین پدرم در همین پروژه به کرونا مبتلا شدند چون من یک روز با ایشان همراه بودم و دیدم که جو آنجا شلوغ بود و پروتکل‌ها خیلی رعایت نمی‌شد و هر چقدر هم بگوییم رعایت می‌شد اما در نهایت این طور نبود. متاسفانه این ضعف سیستم واکسیناسیون در این دست کارها مشکلاتی ایجاد کرده که برای پدر من یا هر کس دیگری به این شکل اتفاق افتاده است.
او افزود: پدر من یک روز سر همین پروژه دچار سرگیجه می‌شوند و زمین می‌خورند که قاعدتاً ناشی از ضعف کرونا بوده است. چند روز بعد هم در منزل زمین خوردند که به بیمارستان مراجعه کردیم. اما درباره اینکه این موضوع را اطلاع‌رسانی نکردیم ماجرا این بود که بیماری‌شان (کرونا) آن‌قدرها نفس‌گیر نبود و پزشکان امیدوارانه می‌گفتند که دوام خواهند آورد، اما در آخر پس از دو هفته که در بیمارستان بودند متأسفانه این اتفاق افتاد.
سحر اطلسی که خودش همانند پدر در حرفه دوبله فعالیت دارد، با رد صحبت‌های تهیه‌کننده سریال «اپیدمی» مبنی براینکه «روزهای آخر که ایشان (سیامک اطلسی) در صحنه بودند، ناراحتی قلبی داشتند و حالشان رو به راه نبود» گفت: پدر من هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند و اتفاقاً چنان قدرت بدنی بالایی داشتند که با یک دست سوار اسب می‌شدند اما متاسفانه درگیری ریه، التهاب بسیار شدیدی را به وجود آورده بود و این التهاب شدید قلب را تحت تاثیر قرار داد و امروز صبح (چهارم مهرماه) ایست قلبی کردند. اما جای سوال است که این دوست عزیز (تهیه‌کننده سریال اپیدمی) اعلام نکرده‌اند که سر همین پروژه پدر من زمین خوردند، مهره کمرشان کمی آسیب دید؟ ایشان هیچ بیماری قلبی نداشتند، اما همان زمین‌خوردگی آغاز سرگیجه‌های ناشی از کرونا بود که وقتی بار دوم در منزل تکرار شد ایشان را به بیمارستان رساندیم و کار تا امروز ادامه پیدا کرد.
او با بیان اینکه قرار بوده پدرش در یک اثر دیگری بازی کند و قرار بود جلسه‌ای داشته باشند تا درباره نقش صحبت شود، ادامه داد: پدرم پیش از کرونا، سالی دو سه کار سینمایی یا سریال انجام می‌دادند ولی از زمان شیوع این بیماری هیچ پروژه‌ای را قبول نمی‌کردند و حتی دوبله هم انجام نمی‌دادند، در حالی که شرایط کاری ما در این حوزه ساعتی شده بود و دوبله در اتاق‌های ایزوله و ضدعفونی شده انجام می‌شد و خود من هم می‌روم، ولی در آخر درگیری سر صحنه پیش آمد و ما هم که دیگر کاری نداریم، چون اتفاقی که نباید می‌افتاد رخ داده و فقط امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود تا برای پروژه‌های دیگر از این اتفاق‌ها رخ ندهد. هنر ما از این دست آدم‌ها انگشت‌شمار دارد و کسانی مثل سیامک اطلسی جایگزین ندارند. پدر من شاید تا ۱۰۰ سال می‌توانست زنده بماند آن‌قدر که صحیح و سالم بود، هیچ بیماری در قلب، مغز یا حتی دیابت (در سن ۸۵ سالگی) نداشت و متاسفانه این ویروس لعنتی که معلوم نیست چه می‌کند، پدرم را از ما گرفت.
دختر سیامک اطلسی با بیان اینکه مراسم تشییع و خاکسپاری پدرش صبح سه شنبه ۶ مهرماه در قطعه هنرمندان برگزار می‌شود، گفت: از همه مردم تقاضا می‌کنم با توجه به شرایط کرونا، از حضور در بهشت زهرا خودداری کنند، چرا که خود ما به خاطر کرونا، این مصیبت بر سر ما آمد.

/ ایسنا 

سیامک اطلسی و بازی در سریالی درباره کرونا

چرا مردم هنوز پدرسالار را دوست دارند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

نظر شما