شناسهٔ خبر: 49787095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پیام تسلیت چهره‌های سیاسی برای درگذشت علامه حسن زاده آملی

چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور با انتشار پیام‌هایی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، علامه حسن حسن زاده آملی صبح سوم مهرماه سال ۱۴۰۰ به علت بیماری ریوی در بیمارستان بستری شد و شب هنگام درگذشت. در ادامه به واکنش برخی از سیاسیون به درگذشت استاد شجریان می‌پردازیم:

پیام تسلیت رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی درگذشت این عالم فرهیخته را تسلیت گفتند. در متن پیام ایشان آمده است: «با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیت الله آقای حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.»

این اندیشمند متبحر کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز با ابراز اندوه و تأثر از رحلت عالم فرزانه و عارف پارسا، علامه حسن‌زاده آملی طاب‌ثراه، در پیامی نوشت: «این اندیشمند متبحر و جامع‌نگر، حیات طیبه خود را وقف تألیف و تبیین آثار گوناگون اعتقادی، فلسفی، عرفانی، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی نمود و کارنامه درخشان و پر باری از خود به یادگار گذاشت.

مقام والای علمی، پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا، اخلاص، اخلاق و تهذیب نفس، سلوک عرفانی و تعهد انقلابی و اجتماعی، از ویژگی‌های متمایز و ماندگار این چهره فرهیخته بود که باقیات صالحات ارزشمندی برای ایشان است.

اینجانب این ضایعه را محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت شریف آن عالم مجاهد تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (ع) را مسالت دارم.»

رحلت آیت‌الله حسن‌زاده آملی ضایعه بزرگ ملی است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور هم در پیامی نوشت: «رحلت ملکوتی عالم ربانی و حکیم فرزانه حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه ضایعه بزرگ ملی است.

این فقیه جلیل‌القدر و عارف بزرگ سرمایه‌ای ارزشمند و کم نظیر برای جهان اسلام و تشیع و حوزه‌های علمیه بود و در حوزه‌های مختلف علمی از فقه و فلسفه و عرفان تا ریاضیات و نجوم و ادبیات فارسی و عربی صاحب آثار و تالیفات گران‌سنگی بود که شیفتگان و جویندگان علم و دانش را برای سال‌های متمادی بهره مند ساخته و خواهد ساخت.

مصیبت فقدان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی را که ثلمه‌ای جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و جامعه علمی کشور است، به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، عموم ملت ایران بخصوص مردم شریف آمل، شاگردان و علاقه مندان و بستگان به ویژه بیت معزز و بزرگوار ایشان صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند قادر متعال برای آن دانشمند برجسته و نام آشنا رضوان واسعه الهی و علو درجات و برای بازماندگان ارجمند صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه جبران‌ناشدنی است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی درگذشت این اندیشمند بزرگ را تسلیت گفت. در متن پیام وی آمده است: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً، درگذشت عالم ربانی مصباح الهدایة نجم الدین علامه ذوالفنون یگانه آسمان حکمت و غریق دریای حقیقت، آیت‌الله علامه حاج حسن حسن‌زاده آملی، موجب تأسف و تأثر عمیق شد.

علامه حسن‌زاده یکی از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و جامع علوم و معارف بود که گنجینه حکمت بزرگانی همچون علامه طباطبایی (اعلی الله مقامه) در سینه ایشان جا داشت؛ ایشان که در سلوک الی الله و وقوف بر اسرار عالم هستی مقامی بی‌بدیل یافته بود، عمر پربرکت خویش را صرف تعظیم امر خالق و شفقت با خلق نمود و با بذل علم و دانش بی‌پایاب خویش، جان‌های آگاه و جویای حقیقت را از دریای معارف الهی سیراب کرد.

فقدان آن آفتاب تابان عرفان و فلسفه و پیشوای اهل زهد و ورع برای جامعه علمی به خصوص حوزه‌های علمیه جهان اسلام به معنای واقعی کلمه جبران‌ناشدنی و خسارت‌بار است.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را خدمت ولی‌الله‌الاعظم قطب عالم امکان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای (دامت برکاته)، مراجع معزّز و گرانقدر، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و شاگردان و دوستداران ایشان، ملت مؤمن ایران اسلامی و بیت معظّم و مکرّم آن علّامه ذوالفنون تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای ایشان علوّ درجات و حشر با اولیا الله را مسئلت می‌کنم.»

خلوص و معنویت علامه حسن زاده آملی موجب علاقه‌مندی جوانان مؤمن به ایشان بود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه هم با انتشار پیامی درگذشت علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفت و نوشت: «ارتحال ملکوتی عالم ربانی، عارف وارسته نستوه و فیلسوف فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله علیه) موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.

آن عالم فرزانه و معلم اخلاق یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان و فیلسوفان اسلامی و خزانه علوم مختلف و عرفان و اخلاق در دوران معاصر بودند و عمر پربرکت خویش را صرف نشر و ترویج مبانی قرآن کریم و سیره نبوی و معارف‌اهل بیت عصمت و طهارت (ع) کردند.

خلوص و معنویت ایشان موجب نفوذ کلام مشفقانه و ناصحانه و محبوبیت و علاقه‌مندی ملت شریف و جوانان مؤمن به ایشان بود و آثار و تالیفات این عالم برجسته، علامه ذوالفنون و علامه دهر همواره چراغ روشنی برای هدایت حق جویان و محققان علوم مختلف خواهد بود.

اینجانب ضایعه ارتحال آن عالم فرزانه را به محضر نورانی امام زمان (عجل الله)، مقام معظم رهبری، علما و مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقمندان

ایشان و آحاد مردم شریف و مؤمن مازندران و خطه سرافراز آمل به خصوص بیت معزز و مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و در آستانه اربعین حسینی برای آن عالم جلیل‌القدر علو درجات و همجواری با امامان و صلحاء و علما و مقربین درگاه الهی و شهدای کربلا مسئلت می‌کنم.»

وی پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه خواهد بود

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پی ارتحال آیت الله حسن‌زاده آملی در پیامی نوشت: شهره و آوازه آن استاد برجسته اخلاق و پارسای پرهیزگار و صیقل یافته در الهام الهی که آثار و تالیفات شگفت‌انگیز و ممتاز فلسفی، فقهی، روایی، عرفانی، ریاضی، تفسیری، ادبی و.... او تجلی‌گاه جامعیت علمی و معنوی ایشان و به تصدیق عالمان برجسته آئینه مهارت، تتبع و تبحر او در علم و بردباری و تحمل در عمل است، پرچم برافراشته‌ای است که برای همیشه راهگشای حوزه‌های علمیه و طالبان علم و دانش و سالکان الی الله خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و اندوه بی پایان را به پیشگاه حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا فدا) و نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مراجع عظام، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان ایشان به ویژه خاندان مکرم و بازماندگان ارجمند آن فقیه فقید تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند کریم و نعیم برای روح مطهر و متعالی آن عارف مخلص، رحمت و مغفرت و برای آحاد داغ‌دیدگان مکرم صبر و شکیبایی و تسلا مسالت می‌جویم.

این مرد الهی قلوب انسان‌ها را به سوی نفحات روحانی الهی هدایت می‌کرد

علی لاریجانی، مشاور رهبر معظم انقلاب هم در پیام تسلیت خود نوشت: رحلت عارف روشن‌ضمیر و حکیم وارسته، جامع معقول و منقول، علامه آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی (قدس الله نفسه الزکیه)، داغی سوزان بر دل‌هایمان برجا گذاشت. این مرد الهی که بحر معارف الهیه از علوم حصولی و شهودهای حضوری بود، با هستی و قلم و بیان عطرآگین و جذاب خویش قلوب انسان‌ها را در دنیای مدرن اما غفلت‌زده معاصر، به سوی نفحات روحانی الهی هدایت می‌کرد.

جوانان می‌توانند با مطالعه «الهی‌نامه» از محتوای جذاب آن بهره بگیرند و دانشجویان و طلاب با خواندن «دروس معرفت نفس» از برهان دقیق او مستفیض شوند.

خبر تکمیل می‌شود…

نظر شما