شناسهٔ خبر: 49784047 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اختصاص ۸۱ میلیارد اعتبار برای اجرای سامانه‌های آبیاری در همدان

شهره اکبری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اختصاص ۸۱ میلیارد اعتبار در سال جاری برای اجرای سامانه‌های آبیاری در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

امیر لاهوتیان  اظهار کرد:با اختصاص این میزان اعتبار برای اجرای آبیاری سامانه‌های موضعی به ازاء هر هکتار حداکثر ۳۰ میلیون تومان ، سامانه‌های بارانی حداکثر ۲۳ میلیون تومان و  برای اجرای سامانه‌های کم فشار به ازاء هر هکتار حداکثر ۱۲ میلیون تومان یارانه پرداخت خواهد شد که البته  قرار است این مبلغ  افزایش یابد.

وی در ادامه افزود:در استان همدان در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری وجود دارد که تاکنون ۱۶۰ هزار هکتار آن به این سامانه‌ها مجهز شده‌اند .

لاهوتیان تصریح کرد:از ۱۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری  به تفکیک   نوع سیستم ، ۱۳۵ هزار هکتار سامانه‌های بارانی ، ۱۵هزار هکتار سامانه کم فشار و ۱۰ هزار هکتار سامانه‌های موضعی  بوده که با اجرای این سطح  سالیانه  حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده ضمن اینکه این میزان حجم صرفه جویی معادل ۲۰ برابر حجم سد اکباتان است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به فعالیت ۵ کارخانه تولید کننده لوله و اتصالات و ۵ کارخانه لوازم بارانی و قطره‌ای در استان همدان زیر نظر اداره کل آبیاری تحت فشار و موسسه استاندارد  یاد آور شد: این کارخانه های در حال فعالیت جزء تولید کنندگان برتر کشور بوده و محصولات آن‌ها به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

لاهوتیان با بیان اینکه در حال حاضر در استان همدان در بخش دولتی ۱۶ نفر کارشناس در ستاد استان و شهرستان‌ها در  زمینه سامانه های نوین آبیاری  فعالیت دارند ،ادامه داد:در بخش خصوصی نیز  ۱۵ شرکت مشاور طراح و ناظر و ۷۰ شرکت مجری با بیش از ۴۰۰ نفر نیروی کارشناس فنی زیر نظر انجمن صنفی شرکت‌های آبیاری و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در حال فعالیت‌ هستند که تعداد زیادی از آن ها دارای سابقه بیش از بیست سال بوده  و سابقه درخشانی در اجرا و طراحی سامانه‌های نوین در سایر استان‌ها دارند.

وی  با اشاره  به اینکه در استان همدان از سال ۱۳۷۱ اجرای سامانه‌های نوین آبیاری آغاز شد اما  از سال ۷۵  توسعه این روش‌ها در اولویت فعالیت‌های وزارتخانه قرار گرفت و ردیف بودجه جداگانه‌ای برای آن در نظر گرفته شد ،خاطر نشان کرد:در ابتدا این بودجه به صورت وام‌هایی با سود پایین بود از طریق بانک‌ها پرداخت می‌شد اما در حال حاضر این بودجه  به صورت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان و متقاضیان پرداخت می‌شود.

لاهوتیان گفت:مسئولین و کارشناسان فعال در بخش کشاورزی استان همدان از همان ابتدا به صورت جدی توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را در اولویت کار خود قرار دادند و کارشناسان بخش خصوصی نیز به کمک آن‌ها آمدند که در ابتدا مقاومت کشاورزان در برابر روش‌های جدید مشکلاتی را ایجاد کرد اما به مرور و با انجام هزاران ساعت فعالیت‌های ترویجی و کارشناسی استان همدان به عنوان یکی از استان‌های برتر از نظر کمی و کیفی مطرح شد.

وی اضافه کرد:سال‌های متمادی استان همدان با اجرای بیش از ۸۰۰۰ هکتار سامانه های  نوین آبیاری استان برتر در سطح کشور بود و کارشناسان فعال در این بخش نیز در تبیین قوانین و بخشنامه‌ها و مقررات و ارتقا مسائل فنی در کشور مطرح بودند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی همدان لاهوتیان در پایان با تقدیر از زحمات مدیران و کارشناسان و کشاورزان در توسعه سامانه‌های آبیاری استان همدان، اظهار کرد: زحمات این عزیزان موجب صرفه‌جویی قابل توجه آب  در این بخش شده که  امیدواریم در آینده با اجرای سامانه‌های اتوماسیون در بخش باغداری و اجرای آبیاری قطره ای در کل باغات استان  بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به مقدار قابل قبولی برسد و آب و خاک به عنوان منابع ملی برای آیندگان حفظ شود.

انتهای پیام


 

نظر شما