شناسهٔ خبر: 49782019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

امیرعبداللهیان در واکنش به درخواست امریکا برای بازگشت به توافق هسته ای:

آماده گفت‌وگوهای نتیجه محور هستیم

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ موضوع برجام همچنان یکی از اصلی‌ترین موضوعات رایزنی وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی اش را به خود اختصاص داده است. حسین امیرعبداللهیان که برای حضور در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در دیدارها و گفت‌و‌گوهایی که با رسانه‌های مختلف جهان انجام داده است، بر لزوم تأمین منافع ایران در ازای ازسرگیری مذاکرات وین تأکید کرده است. او در گفت‌و‌گویی با رسانه امریکایی «ان بی‌سی» اعلام کرده که ایران بزودی به میز مذاکرات بازمی‌گردد. موضعی که موجب شد مقام‌های امریکایی درباره جزئیات و زمان دقیق این بازگشت پرس و جو کنند.
«ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری هفتگی خود درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر اینکه مذاکرات وین بزودی از سرگرفته می‌شود، پرسیده است که مقام‌های ایرانی باید مشخص کنند که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چه زمانی است. وی در ادامه مدعی شد: «ما به نوبه خود آماده بازگشت به وین و به نتیجه رساندن مذاکرات‌مان هستیم؛ مذاکراتی که باید بسرعت پیش از بسته شدن پنجره فرصت بازگشت به برجام به نتیجه برسد.»
«جویی هود» معاون وزیر خارجه امریکا هم در گفت‌و‌گویی تأکید کرده است:«به محض اینکه ایرانی‌ها آمادگی خود را اعلام کردند، آماده بازگشت به مذاکرات در وین هستیم و همان‌طور که «بلینکن» شفاف اعلام کرده این آمادگی تا ابد نخواهد بود به همین دلیل از ایرانی‌ها می‌خواهیم سریعتر اقدام کنند.»
این موضع گیری‌ها با واکنش وزیر امور خارجه ایران رو به رو شد. او به خبرگزاری صدا و سیما گفت:«امریکایی‌ها دوست دارند بگویند بزودی یعنی چه، چند ساعت و چند هفته. اما بزودی یعنی به محض اینکه بررسی‌های ما کامل شود این اقدام را انجام خواهیم داد.» امیرعبداللهیان این را هم خطاب به طرف‌های اروپایی برجام گفت که «فراموش نکنید برخی از شما درباره SPV و اینستکس گفتید ظرف چند ماه آینده و بزودی این اتفاق رخ می‌دهد. تفاوت بزودی ایرانی با بزودی غربی خیلی زیاد است. بزودی از نظر ما یعنی در اولین فرصتی که بررسی‌‌هایمان تکمیل شود.» وزیر خارجه افزود:«ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم، اما مذاکره‌ای جدی و تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران.»
دعوت وزیر خارجه ایران به پاریس
بخش مهمی از گفت گوی وزیر خارجه ایران با «ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در سازمان ملل هم به موضوع برجام اختصاص یافت. وزیر امور خارجه در ملاقاتش با همتای فرانسوی خود که جمعه شب صورت گرفت، در پاسخ به ابراز نگرانی همتای فرانسوی درباره برجام با بیان اینکه آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، تصریح کرد: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.
به‌گزارش ایسنا، وزیر خارجه فرانسه در این نشست با بیان اینکه پاریس نگران تأخیر در ادامه مذاکرات هسته‌ای بوده و علاقه‌مند است که این گفت‌وگوها هرچه زودتر از سرگرفته شود، گفت: فرانسه همچنین خواستار همکاری کامل بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
«لودریان» با یادآوری دعوت دولت این کشور در نشست بغداد از امیرعبداللهیان برای سفر به پاریس، بار دیگر این دعوت را تجدید کرد و افزود: دولت فرانسه در انتظار سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور است.
در ادامه این نشست، امیر عبداللهیان گفت‌وگوهای صورت‌ گرفته در بغداد را خوب توصیف کرد و با بیان اینکه فرانسه را علاقه‌مند به گسترش روابط با ایران می‌داند، تصریح کرد که دو تماس تلفنی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیس‌جمهوری جدید ایران، نشان‌دهنده اهمیتی است که دو طرف برای روابط دوجانبه قائل هستند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تشکر از دعوت طرف فرانسوی، متقابلاً وزیر خارجه فرانسه را به تهران دعوت کرد و گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای علاقه‌مند است.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت کنونی، دولتی عملگراست و مذاکره را به‌عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و بسرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است. وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال با ابراز تأسف از عدم اقدام جدی و عملی امریکا و سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود، گفت: در بازگشت به مذاکرات، نتایج عملی و ملموس برای مردم ایران، از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است. رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه دولت کنونی امریکا هیچ قدم جدی و عملی‌ برای بازگشت به تعهدات خود برنداشته و برعکس، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران اعمال کرده، گفت: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.
 امیرعبداللهیان پیش از این نیز با وزرای خارجه آلمان و انگلیس دو عضو دیگر برجام دیدار کرده بود. مقام‌های ایران و کشورهای 1+4 همراه با حضور غیرمستقیم امریکا تاکنون با هدف احیای برجام شش دور مذاکره در شهر وین را انجام داده‌اند. اگرچه پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما همچنان برخی اختلافات کماکان باقی مانده است.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز که به‌همراه وزیر امور خارجه در نیویورک حضور دارد، در همین زمینه در توئیتی نوشت: تنها ایران، به نمایندگی از ایران سخن می‌گوید. وی افزود:‌ «مأموریت ما حضور در گفت‌وگوی صرفاً نتیجه محور است. مذاکره برای مذاکره به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، همین‌طور این تصور غلط که «تروریسم اقتصادی» نتیجه بخش است.» سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: «زمان آن فرارسیده است که آن طرفی که یکجانبه برجام را ترک کرد، از خواب برخاسته و چشمان خود را به روی واقعیت بگشاید.»
 اولویت بخشی به همسایگان و کشورهای آسیایی
امیرعبداللهیان در ادامه دیدارها و جلسات خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمعه شب گذشته در جمع گروهی از محققان، دانشگاهیان و نمایندگان ارشد اندیشکده‌های امریکا حاضر شده و ضمن تشریح سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، به پرسش‌های آنان در خصوص موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی و آینده توافق هسته‌ای پاسخ گفت. وزیر امور خارجه در این نشست بر عزم دولت جدید جمهوری اسلامی برای اتخاذ یک سیاست خارجی مبتنی بر اولویت‌ بخشی به همسایگان و کشورهای آسیایی تأکید کرده و دیدگاه‌های ایران در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله وضعیت افغانستان، سوریه، یمن، بحرین و دیگر مناطق را شرح داد. امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد که هرچند دولت جدید به توسعه روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی اولویت داده است، اما در عین حال توازن را در سیاست خارجی خود حفظ خواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با‌ وجود بدعهدی‌های امریکا در موضوع برجام که از زمان دولت اوباما تاکنون ادامه داشته و همچنین بی‌عملی اروپا، بر اساس اصول خود به دیپلماسی پایبند بوده و آماده گفت‌وگوهایی نتیجه‌محور است که منافع و حقوق مردم ایران را تأمین کند.
ادامه دیدارهای دوجانبه در نیویورک
وزیر امور خارجه همچنین با دیگر همتایان خارجی خود در حاشیه مجمع عمومی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان در دیدار با خانم «نالدی پاندور» وزیر همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای‌جنوبی، «آگوستو سانتوس سیلوا» وزیر خارجه پرتغال و «آن لینده» وزیر خارجه سوئد درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه گفت‌و‌گو کرد. علاوه بر این وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار «گیر پدرسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با انتقاد و محکوم کردن تحریم‌های امریکا علیه سوریه، تصریح کرد که انتظار می‌رود سازمان ملل متحد در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه که مردم سوریه را هدف قرار داده، نقشی فعال‌تر ایفا کند. وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد که اشغالگری، حضور و دخالت نیروهای برخی کشورها بدون خواست و نظر دولت و مردم سوریه، به طولانی‌تر شدن بحران دامن زده است. امیرعبداللهیان در این دیدار بار دیگر بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی و خواست مردم سوریه تأکید کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما