شناسهٔ خبر: 49773246 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر بهداشت:

رونمایی از طرح تحول آموزش پزشکی در آغاز سال تحصیلی جدید/ بیش از ٩٠ درصد دانشجویان علوم پزشکی واکسینه شدند

عین اللهی گفت: بیش از ٩٠ درصد استادان و دانشجویان علوم پزشکی واکسینه شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ١۴٠٠-١۴٠١ که در علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تسلیت ایام عزاداری اربعین اظهار کرد: جسم ما در ایران است و روحمان با زائران به کربلا اعزام شده است. امیدواریم با از بین رفتن ویروس منحوس کرونا زمینه حضور زائران در کربلا فراهم شود.

او ادامه داد: ایران یعنی تاریخ و هویت؛ همین آمریکا که بسیاری از جهان به آن می‌بالند تاریخی ندارد. هویت یعنی ما می‌توانیم؛ وقتی در نقاط مختلف کشور نگاه می‌کنید تاریخ و شکوه را می‌بینیم؛ دانشمندان بسیاری، چون زکریا و رازی در ایران تربیت شدند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در دوران کرونا مدافعان سلامت درخشیدند، ما بیش از ٢٠٠ شهید تقدیم کردیم و در اوج تخریب‌ها علیه ایران که دشمنان راه انداخته بودند ایران و مدافعان سلامت درخشیدند.

عین اللهی با بیان اینکه در یک ماه اخیر در واکسیناسیون صحنه‌های زیبایی دیدیم، گفت: هفته گذشته با ٨ میلیون و ٢٠٠ هزار دوز واکسن با ایثارگری و فداکاری جوانان درخشیدیم، این در حالی است برخی کشور‌های همسایه این میزان جمعیت دارند، دانشگاه ایران مفتخر به نام کشور است و ما باید به این نام افتخار کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ما سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنیم و امیدواریم این سال جهش برای علم و دانش باشد، در دوران کرونا نقاط ضعفی ایجاد شد و برخی تهدید‌ها به فرصت و قوت تبدیل شد، گسترش آموزش مجازی از نقاط قوت دوران کرونا بود.

باید به سمت آموزش حضوری برویم

او افزود:همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها بیش از ٩٠ درصد استادان و دانشجویان علوم پزشکی واکسینه شده اند. بسته به رشته، کلاس‌ها می‌تواند حضوری یا ترکیبی از حضوری و مجازی باشد البته ما باید به سمت آموزش حضوری برویم. همچنان باید ضبط و انتشار دروس اساتید برجسته برای دسترسی دانشجویان در نقاط محروم را ادامه دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول آموزش پزشکی رونمایی و ابلاغ شد، گفت: در این طرح روش آموزش باید تغییر کند. روخوانی از جزوه، آفت‌ آموزش است؛ باید امکان مشارکت فراگیران فراهم شود و  روش‌های یادگیری فعال مورد توجه قرار گیرد، کلاس‌ها جزوه خوانی نباشد و پرسش و پاسخ مورد توجه قرار گیرد. استادان جدید باید دوره‌های آموزش ببیند، استاد باید روش آموزش را آموخته باشد.

پژوهش تنها ملاک نیست

عین اللهی بیان کرد: حتما قرار نیست یک متخصص یا جراح خوب استاد خوبی باشد، استاد زمانی ارتقا پیدا می‌کند که معلم خوبی باشد. در آیین نامه ارتقا جدید، آموزش محور مهم است و پژوهش تنها ملاک نیست و هر چه رتبه استاد بالاتر می‌رود باید مشارکت بیشتری در کلاس داشته باشد و ما آموزش را یک موضوع اساسی در طرح تحول آموزش پزشکی می‌دانیم.

او ادامه داد: در حوزه پژوهش فقط اچ ایندکس و ارائه مقاله مهم نیست و باید پژوهش با ثبت پتنت و ارائه محصولی باشد که به درد مردم بخورد و پژوهش باید منطبق با نیاز کشور باشد. مسائل فرهنگی باید در طرح تحول آموزش پزشکی مورد توجه قرار گیرد، ما تاریخچه فرهنگی بسیاری داریم و باید جهش در مسائل فرهنگی اتفاق بیفتد و در بحث ارتقا باید فعالیت‌های فرهنگی دیده شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: آموزش‌ها در طرح تحول باید جامعه نگر باشد و مشکلات ما را حل کند و در آموزش مداوم ما در کرونا دچار مشکل بسیاری شدیم و باید سریع‌تر آموزش به صورت حضوری و با جمعیت کم برقرار شود و آموزش‌های کوتاه مدت مدنظر قرار گیرد.

او ادامه داد: گسترش شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری در حوزه پژوهش باید دیده شود. افزون بر این‌ها فضای پر شور برای حضور دانشجویان فراهم کنیم، ما ٢۵٠ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم که اگر این دانشجویان فعال شوند، می‌توانند آینده کشور را بسازند دانشجو عنصر فعال در کشور است.

عین اللهی با بیان اینکه مرگ و خودکشی دستیاران پزشکی قابل قبول نیست، یادآوری کرد: در اولین قدم، بودجه معوقات مدافعان سلامت را تخصیص دادیم.

انتهای پیام/

نظر شما