شناسهٔ خبر: 49755399 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دفاع دموکرات‌ها از بودجه یک میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی

مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا، یک میلیارد دلار برای کمک به سیستم دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین تصویب کرد اما یک نماینده دموکرات به مخالفت با این طرح برخواست.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرنس۲۴، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته لایحه‌ای یک میلیارد دلاری را برای کمک به سیستم دفاع موشکی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین تصویب کرد.

با این تصمیم دموکرات‌ها، انتقاد جمهوری‌خواهان مبنی بر تزلزل این حزب در حمایت از اسرائیل را باطل کردند.

این لایحه که بعد از رد شدن در بودجه، به شکل جداگانه و مستقل ارائه شد با ۴۲۰ رأی موافق، در برابر ۹ رای مخالف، به تصویب رسید.

رزا دلورو نماینده دموکرات، گفت: «این لایحه تعهد دو حزبی و آهنین کنگره را به دوست و متحد ما، اسرائیل، نشان می‌دهد.»

دموکرات‌ها با اکثریتی قاطعانه از این اقدام حمایت کردند با این حال تعدادی از دموکرات‌های ترقی خواه دامنه کمک‌های آمریکا به متحد دیرینه خود را به چالش کشیدند.

آمریکا در طول یک دهه گذشته از توسعه سیستم گنبد آهنین اسرائیل حمایت مالی کرده و حدود ۱.۶ میلیارد دلار برای ایجاد و نگهداری آن اختصاص داده است.

این سیستم برای رهگیری و انهدام موشک‌های کوتاه برد شلیک شده به سمت اسرائیل طراحی شده است.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به خاطر حمایت همه جانبه از اسرائیل و تعهد به امنیت آن تشکر کرد.

دموکرات‌ها به شدت در برابر تلاش‌های جمهوری خواهان برای نشان دادن آنها به عنوان حزبی ضد اسرائیلی ایستادند و اعلام کردند تنها تعداد اندکی از اعضای این حزب هستند که از این امر حمایت نمی‌کنند.

دموکرات‌ها حمایت خود از اسرائیل را نه یک شیوه حزبی بلکه یک روش آمریکایی در دفاع از دولت دموکراتیک اسرائیل دانستند. 

رشیده طلیب، نماینده دموکرات میشیگان و فرزند مهاجرینی از فلسطین، تنها نماینده مجلس بود که علیه این لایحه صحبت کرد و گفت که کنگره باید در مورد نیاز فلسطینی‌ها به امنیت در برابر حملات اسرائیل نیز صحبت کند.

او گفت که این هزینه ای «پوچ و غیرقابل توجیه» در بودجه گنبد آهنین است. طلیب با آپارتاید خواندن رژیم صهیونیستی مورد انتقاد شدید دیگر نمایندگان قرار گرفت و به او برچسب ضدیت با یهود زده شد.

انتقاد طلیب همچنین راه را برای جمهوری خواهان باز کرد تا او را مورد بازخواست قرار دهند و صدای این گروه را در برابر خواست آمریکا کم توان بدانند. این لایحه باید قبل از امضا شدن به تصویب مجلس سنا برسد.

نظر شما