شناسهٔ خبر: 4973550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

افتتاح خط آهن اینچه برون باعث گسترش صنعت گلستان می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به تأثیرات خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان گفت: افتتاح این خط آهن، صنعت و معدن استان گلستان را به شکل گسترده ای رشد خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا ؛ « حسینقلی قوانلو» با بیان اینکه این خط آهن تا 12.5 میلیون تن ظرفیت جابجایی بار دارد، تصریح کرد: مرزهای زمینی امکان جابجایی بیش از یک میلیون تن بار را ندارد .
وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت جاده ها و هزینه های حمل و نقل جاده ای، افتتاح این کریدور ریلی تأثیر بسزایی در افزایش حجم انتقال بار خواهد داشت.
قوانلو  افزود: کشور قزاقستان سرشار از معادن غنی و ارزشمند است و با توجه به اینکه ما به دنبال تأسیس کارخانه فولاد با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن در منطقه اترک گلستان هستیم، این کارخانه حداقل به 5 میلیون تن ماده معدنی نیازمند است و به همین منظور راهی جز استفاده از کریدور ریلی نداریم.
قوانلو با اشاره به دیگر تأثیرات افتتاح این کریدور ریلی خاطرنشان کرد: با این افتتاح به دنبال طرح منطقه آزاد تجاری اینچه برون نیز هستیم که گزارشات اولیه آن به شورای مناطق آزاد ارسال شده و در سفر ریاست جمهوری نیز پیگیری خواهد شد.
رئیس  سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از امضای تفاهم نامه میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) و یک شرکت بزرگ معدنی قزاقستان در سطح رؤسای جمهوری دو کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.
وی افزود: به موجب این تفاهم نامه ، دو کشور ایران و قزاقستان در زمینه معدنی همکاریهای 50 – 50 انجام خواهند داد به گونه ای که معادن سنگ آهن در قزاقستان جهت تولید کنسانتره مجهز و کارخانه فولاد در استان گلستان ایجاد خواهد شد.
قوانلو با اشاره به تفاهم نامه هایی که با کشور ترکمنستان صورت خواهد گرفت نیز گفت: یکی از مسائل تجاری با ترکمنستان، عدم امکان تردد بیش از 130 کامیون از مرز است که با توجه به رایزنی های سازمان توسعه تجارت خارجی و وزارت امور خارجه به دنبال افزایش این رقم تا 200 کامیون هستیم.
وی افزود: تلاش می کنیم مسائل مربوط به صدور روادید و تسهیل آن را نیز در این آیین دنبال کنیم.

 

نظر شما