شناسهٔ خبر: 49727707 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

چرا بورس با عرضه‌های اولیه اخیر رنگ عوض کرد

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: شرایطی که نقدینگی کافی برای جذب عرضه‌های اولیه وجود نداشت، شرکت‌های بزرگی با ارقام خیلی بالا در بازار سرمایه عرضه شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، علیرضا کدیور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس در مورد دلایل افت بورس در دو سه هفته اخیر به سه عامل اشاره و اظهار کرد: اولین عامل، بحث عرضه‌های اولیه سهام به میزان خیلی زیاد است.

وی افزود: در شرایطی که نقدینگی کافی برای جذب عرضه‌های اولیه وجود نداشت، شرکت‌های بزرگی با ارقام خیلی بالا در بازار سرمایه عرضه شدند.

کدیور به دومین عامل نیز اشاره و اظهار کرد: عامل دوم وضعیت بازار و عرضه اوراق بدهی دولت است؛ دولت برای تأمین کسری بودجه اوراقی را در بازار عرضه می‌کند که این هم به نقدینگی در بازار فشار آورده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس معتقد است مورد سومی که باعث شرایط فعلی بازار سرمایه شده به روی کار آمدن کابینه جدید دولت و بلاتکلیفی و شایعات مربوط به ماندن یا تغییر مدیران در سمت‌های مختلف برمی‌گردد.

کدیور در مورد نقش عرضه‌های اولیه در ریزش شاخص‌های بورس اظهار کرد: اگر این عرضه‌های اولیه به‌صورت عمدی انجام شده تا بازار دچار ریزش شود که باید گفت این یک سیاست اشتباه است چراکه مکانیزم های بازار باید به‌صورت درون‌زا به نحوی عمل کنند که خود بازار رشد و یا ریزش کند و لذا دست‌کاری ریزش‌ها با عوامل بیرونی سیاست درستی نیست.

انتهای پیام/

نظر شما