شناسهٔ خبر: 49726768 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

پایان زورآزمایی آبی‌ها به سود فرهاد

بمان، بساز و ببر

صاحب‌خبر -

آریا طاری

نقش هواداران استقلال در پایان کشمکش‌های مدیریتی باشگاه، انکارنشدنی به نظر می‌رسد. آنها خواهان پایان دوران مددی و ابقای فرهاد بودند و به هر دو هدف مهم‌شان هم رسیدند. حالا باری از روی دوش استقلال برداشته شده و انتظار می‌رود که تیم در مسیر متفاوتی قرار بگیرد. این بازی، یک برنده داشته و آن برنده هم فرهاد مجیدی است اما از حالا به بعد، انتظارها از این مربی هم بیشتر از همیشه خواهد شد. حالا دیگر همه توقع دارند که او تیم را به بهترین فرم ممکن برساند و با استقلال، در فوتبال ایران دست به یک قدرت‌نمایی بزرگ بزند.

دوران حضور احمد مددی در استقلال را تا حدودی باید تمام شده دانست. او البته در چند مقطع مختلف، خبر استعفا را تکذیب کرده اما ظاهرا بالاخره هیات مدیره باشگاه جدایی او را پذیرفته و این جدایی از سوی وزارت هم مورد تایید قرار گرفته است. حتی نام جانشین او هم مطرح شده و ظاهرا آجورلو مدیرعامل بعدی باشگاه استقلال خواهد بود. پایان این ماجرای جنجالی، به سود فرهاد مجیدی رقم خورده است. مردی که دیگر نمی‌توانست در استقلال با مدیری مثل مددی کار کند. شاید این، شروع یک دوران هیجان‌انگیز در تیم فرهاد مجیدی باشد. دورانی که در آن، متن جای حواشی را خواهد گرفت.

اینکه فرهاد مجیدی با هر دو گروه قبلی مدیریتی استقلال به مشکل خورده، مساله چندان عجیبی نیست. چراکه سعادتمند و مددی، اصلا گزینه‌های مناسبی برای کار در باشگاهی مثل استقلال نبودند. سعادتمند راه و روش خودش را برای اداره استقلال داشت. او به جای آن‌که در ساختمان باشگاه با بازیکنان قرارداد ببندد، این کار را در یک هتل معروف انجام می‌داد. همین ماجرا به تنهایی کافی است تا متوجه نسبت او با فوتبال مدرن بشویم. سعادتمند برای حفظ چند ستاره، ارقام سرسام‌آوری به آنها پیشنهاد داد. ماجرای باورنکردنی افزایش رقم قرارداد بازیکنان به شکل قابل توجهی درست در همین دوره اتفاق افتاد و استقلال را با مشکلات بزرگی روبه‌رو کرد. درست مثل قرارداد با کارگزار که در جزئیات اصلا به سود باشگاه نبود. درست وقتی فرهاد و تیمش به حمایت کادر مدیریتی نیاز داشتند، سعادتمند در ایتالیا برای دیدن استراماچونی سرگردان بود. اوج شاهکارهای او هم وقتی اتفاق افتاد که به دروغ از دیدار با استراماچونی صحبت کرد اما خیلی زود مشخص شد که این ملاقات هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده است. اهمال در پرداخت مطالبات شفر هم در دوران همین مدیر، استقلال را با یک بحران نقل و انتقالاتی روبه‌رو کرد. عدم مدیریت سعادتمند در استقلال، آن حواشی عجیب و غریب اردوی دوحه را رقم زد و کاری کرد که درگیری‌های فیزیکی زیادی در اردوی استقلال اتفاق بیفتد. جالب اینکه در نهایت هم برخورد چندانی با این چهره‌های خاطی صورت نگرفت. در دوران مددی هم شرایط اصلا بهتر نشد. این مدیرعامل بیشتر از هر کار دیگری، سرگرم شلوغ کردن اطرافش با مدیران مختلف بود. مدیرانی که اصلا صلاحیت کار کردن در چنین باشگاهی و قرار گرفتن در چنین جایگاهی را نداشتند. در این دوران هم مشکلاتی مثل «زمین تمرین» هرگز به صورت جدی رفع نشدند تا استقلال حتی برای رفع ساده‌ترین نیازهای یک تیم فوتبال با دردسر روبه‌رو باشد. باشگاه در این دوران هم به درآمد خاصی نرسید و مدیران مجموعه به جای تمرکز روی چنین مسائلی، دائما مشغول انتقاد از کادر فنی و کشاندن اختلاف‌شان با فرهاد به رسانه‌ها بودند. در این دوره به خصوص هر بازیکنی که از مدیران باشگاه انتقاد می‌کرد، با جریمه‌های بسیار سنگین روبه‌رو می‌شد. مددی و دوستانش حتی چند نفر را در فهرست سیاه باشگاه قرار دادند و حاضر به تمدید قرارداد با آنها نشدند. وسط این دعواهای عجیب رسانه‌ای، فرصتی برای پیشرفت استقلال وجود نداشت. با وجود رضایت «98» درصدی مدیران از عملکردشان هم، شرایط تیم اصلا مطلوب نبود.

این هواداران استقلال بودند که در نهایت دست به یک «انتخاب» بزرگ زدند. آنها صدای‌شان را به گوش وزارت ورزش رساندند و تاکید کردند که بین فرهاد مجیدی و احمد مددی، اولی را برای تیم‌شان می‌خواهند. راه این دو نفر از هم جدا شده بود و سرانجام، فرهاد فاتح این مچ‌اندازی شد. حالا همه توقع دارند که مجیدی، یک فصل جذاب برای آبی‌ها رقم بزند. او دوباره مورد اعتماد طرفدارها قرار گرفته و حالا صاحب جایگاهی در تیم شده که حتی قدرت سوق دادن مدیران باشگاه به سوی استعفا را هم دارد. حالا همه انتظار دارند مجیدی این صداها را خوب بشنود، از همه حواشی و درگیری‌ها فاصله بگیرد و با همه تمرکز، استقلال را برای رسیدن به موفقیت ارنج کند. شاید او به همه مهره‌های دلخواهش در این تابستان نرسیده باشد اما نشستن گابریل پین روی نیمکت و بازگشت احتمالی رشید مظاهری وفرشید اسماعیلی، شرایط را به سود این مربی تغییر می‌دهد. بدون هیچ شکی، این سخت‌ترین فصل مربیگری فرهاد مجیدی در باشگاه استقلال خواهد بود. او یک جنگ بزرگ را با مدیران سابق باشگاه برده و حالا انتظار می‌رود برنده بودن را در زمین فوتبال هم امتحان کند.

 

 

نظر شما