شناسهٔ خبر: 49724954 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

«ایران» از آغاز سال تحصیلی جدید در سراسر کشور گزارش می‌دهد

جشن شکوفه‌ها با حضور یک میلیون و 600هزار کلاس اولی

صاحب‌خبر -
هدی هاشمی
خبرنگار
فردا جشن شکوفه هاست. درهای مدارس ابتدایی کشور به روی یک میلیون و 600 هزار کلاس اولی باز شده تا آنها از نزدیک با محیط مدرسه، معلم و همکلاسی‌ها آشنا شوند. این رسم هر ساله کلاس اولی‌ها است که چند روز قبل از دیگر دانش‌آموزان، دست در دست مادرانشان با چهره‌های سرشار از شادی یا بی‌قراری راهی کلاس درس شوند تا اولین روز مدرسه رفتن را تجربه کنند. امسال دومین سال تحصیلی است که مدیران مدارس زیر سایه کرونا جشن شکوفه‌ها را برگزار می‌کنند. آن‌طور که مسئولان آموزشی کشور می‌گویند به‌خاطر شرایط کرونایی این اختیار به مدیران داده شده که جشن شکوفه‌ها را با تعداد محدودی از دانش‌آموزان کلاس اولی برگزار کنند. این اختیار البته برای خانواده‌ها هم است. برخی از خانواده‌ها نگران سلامت فرزندانشان در این شرایط کرونایی هستند. برای همین هیچ اجباری برای حضور دانش‌آموزان کلاس اولی در این جشن وجود ندارد. با این همه معلمان ابتدایی و مسئولان تعلیم و تربیت بر این باورند با توجه به این که دانش‌آموزان این پایه سال گذشته به‌خاطر آموزش‌های مجازی دوره پیش دبستانی را بخوبی یاد نگرفتند، بنابراین امسال باید کلاس اولی‌ها یک در هفته سرکلاس درس باشند؛ البته در سال گذشته مجازی هم کلاس اولی‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند، آنها که تجربه‌ای از حضور در مدرسه ندارند، در بدو ورود به دوران تحصیل با پدیده آموزش مجازی مواجه شدند؛ موضوعی که رضوانه حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به «ایران» می‌گوید: «بحث یادگیری سواد پایه برای دانش‌آموزان کلاس اولی حکم زیربنای همه یادگیری‌ها را دارد از آنجایی که کلاس اولی‌ها باید تجربه کلاس درس را داشته باشند و یادگیری سواد پایه در ارتباط چهره به چهره با معلم است بنابراین امسال تأکید کرده‌ایم که کلاس اولی‌ها حداقل هفته‌ای یک بار در ساعتی مشخص به مدرسه بروند. متأسفانه براساس نتایج ارزشیابی میزان یادگیری دانش‌آموزان کلاس اولی نسبت به دو سال قبل 10 درصد کاهش داشته است و همچنین ارزشیابی‌های ما نشان می‌دهد که دانش‌آموزان نیازمند تلاش هم بیشتر شده‌اند. بنابراین از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم که برای این حضور همکاری لازم را داشته باشند.»
 مدیران تصمیم بگیرند
یک ماهی است که موضوع آموزش حضوری یا مجازی بحث داغ مسئولان کشور و خانواده‌ها شده است. بسیاری از خانواده‌ها مخالف بازگشایی مدارس هستند و می‌گویند تا ایمنی کامل در کشور به وجود نیاید فرزندان شان را به مدرسه نمی‌فرستند و بسیاری از خانواده‌ها هم  موافق بازگشایی حضوری‌اند و از این مدل آموزش مجازی خسته و می‌گویند، کلافه شده‌اند. علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این روزها دغدغه همه مسئولان نظام و بسیاری از خانواده‌ها، آغاز سال تحصیلی است، می‌گوید: شعار ما در آغاز سال تحصیلی، «استمرار آموزش»، «ارتقای کیفیت» و «تضمین سلامت» است، در بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش‌آموزان خط قرمز ماست برای اینکه بتوانیم سلامت دانش‌آموزان را تأمین کنیم اختیار و تصمیم‌گیری نحوه بازگشایی را به مدرسه، شورای مدرسه و منطقه سپرده‌ایم. تا هر منطقه با وجود شرایطی که دارد تصمیم به چگونگی بازگشایی مدارس بگیرد.
دانش‌آموزان چند ساعت در روز در «شاد» می‌مانند؟
 وزارت آموزش و پرورش در ابلاغیه‌ای به استان‌ها، میزان و نحوه زمانبندی جهت حضور درشبکه شاد و تماشای مدرسه تلویزیونی را مشخص کرده است. در این بخشنامه آمده است: «سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به‌صورت غیرحضوری و با اتکای ویژه به شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران آغاز خواهد شد.
مشروح این گزارش را فردا در روزنامه  ایران  بخوانید.


نظر شما