شناسهٔ خبر: 49718348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت اتحادیه اروپا ازدیدار بورل با وزیر خارجه ایران/برجام محور مذاکره

لندن – ایرنا – سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به دیدار جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نیویورک اشاره کرد و نوشت که برجام محور عمده مذاکرات دو طرف بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: نماینده ارشد اتحادیه (جوسپ بورل) درباره ضرورت همکاری کامل (ایران) با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده تاکید و نگرانی خود را نسبت به فرآیند کلی برنامه هسته ای ایران ابراز کرد.  

این در حالی است که ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

بورل در این دیدار که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام باردیگر اهمیت ازسرگیری مذاکرات وین را در خصوص احیای کامل این توافق مورد تاکید قرار داد. بر اساس این گزارش، امیرعبداللهیان هم نسبت به تمایل ایران برای ازسرگیری سریع مذاکرات اطمینان داد.

گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

به گزارش بیانیه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، بورل و امیرعبداللهیان درباره همکاری‌های دوجانبه میان اتحادیه اروپا و ایران در زمینه تغییرات اقلیمی، تجارت، امنیت و مهاجرت گفت‌وگو کردند.

در خصوص افغانستان، وزیر امور خارجه کشورمان به شمار بالای پناهجویان افغان در ایران اشاره کرد. بورل نیز تمایل اتحادیه اروپا را برای تعامل فعال با شرکای منطقه‌ای در زمینه چالش‌های جاری ابراز کرد. در همین پیوند دو طرف در زمینه همکاری برای جلوگیری از تهدید علیه ثبات در منطقه توافق کردند.

نظر شما