شناسهٔ خبر: 49711361 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تاکید رئیس قوه قضاییه بر حمایت از حقوق متهمان و محکومان

سخنگوی قوه قضاییه: جلب و دستگیری افراد حتماً​ جز در موارد خاص، پس از احضار آن‌ها صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای ذبیح الله خداییان در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکید رئیس دستگاه قضا بر حمایت از حقوق متهمان و محکومان شامل چه مصادیقی است؟ افزود: رئیس قوه قضاییه با شناخت عمیقی که از دستگاه قضایی و فرایند‌های رسیدگی دارد، راهکار‌هایی کاربردی مطرح می‌کند که در عمل باید اجرا شود و در جلسات متعدد بر آن تاکید دارد و اجرای آن را ضروری می‌داند.
وی گفت: یکی دیگر از تاکید‌ها این است که جلب و دستگیری افراد حتماً بجز در موارد خاص پس از احضار آن‌ها صورت گیرد یعنی این طور نباشد به صرف گزارش ضابط، دستور جلب و دستگیری افراد صادر شود بلکه افرادی که اتهامی متوجه شان است باید ابتدا احضار شوند و در جریان اتهامشان قرار گیرند.
سخنگوی قوه افوزد: نکته دیگر مورد تاکید رئیس قوه این است که احضار افراد مستند به دلیل و مدرک باشد و تا زمانی که دلایل و قرائن علیه افراد وجود ندارد از احضار آن‌ها خودداری شود چرا که حتی احضار الکترونیکی یا کاغذی جنبه حیثیتی دارد و روی روح و روان خانواده‌ها اثر می‌گذارد.
آقای خداییان گفت: در همین مرحله اگر کسی احضار، جلب یا دستگیر شد؛ بلافاصله تفهیم اتهام شود و شخص در جریان قرار گیرد و اگر چنانچه تفهیم اتهام صورت گرفت و قاضی قرار تامین صادر کرد از قرار تامین‌هایی استفاده شود که امکان آزادی شخص وجود داشته باشد.
وی افزود: مراحل به گونه‌ای باید باشد که اگر کسی قرار تامین کیفری از نوع وکالت، کفالت و وثیقه را داشت؛ بتواند وکیل معرفی می‌کند و فرصت داشته باشد قبل از اعزام به زندان زمینه آزادی خود را فراهم کند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: حتی اگر کسی قرار بازداشت موقت برایش صادر شد امکان دسترسی به خانواده و وکیلش را داشته باشد.
آقای خداییان افزود: رئیس قوه قضاییه همچنین تاکید دارد که در تحت نظر قرار دادن افراد، احتیاط لازم صورت گیرد.

نظر شما