شناسهٔ خبر: 49700875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

روایت وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان‌ها

اشاره: کرونا پس از 18 ماه همچنان در حال قربانی گرفتن است. روز گذشته با فوت 379 هم‌وطن دیگر تعداد جان‌باختگان کرونا در مرز 118 هزار نفر قرار گرفت. هرچند روند واکسیناسیون به خوبی و با سرعت در حال انجام است، اما همچنان عده‌ای نسبت به واکسیناسیون دانش آموزان و افراد کمتر از 12 سال ابراز نگرانی می‌کنند. این در حالی است که روز گذشته وزیر بهداشت از رکورد زنی تزریق واکسن در یک هفته خبر داد و گفت: رکورد واکسینه کردن 8 میلیون نفر در هفته زده شد. همچنین 50 درصد جمعیت واکسینه شده‌اند و از این پس لاک داون هوشمند اجرا خواهد شد. البته وزیر بهداشت که از بیمارستان‌های 9 استان بازدید کرده است وضعیت بیمارستان‌ها را فاجعه‌آمیز خواند و هشدار داد و گفت: بیشتر مرگ‌های کرونایی در شب اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که خدمات‌رسانی به بیماران کم می‌شود.

صاحب‌خبر -

بیش از ۵۰ درصد مردم واکسینه شدند
وزیر بهداشت، دکتر بهرام عین اللهی در جلسه کمیته کشوری علمی کووید ۱۹، گفت:
تا امروز بیش از ۵۰ درصد مردم را واکسینه شده‌اند. در حوزه واکسیناسیون به حدود ۴۵ میلیون رسیده‌ایم و تا دو سه هفته دیگر شاید به ۷۰ درصد هم برسیم. بنابراین دیگر لازم نیست که دستورالعمل‌هایی که قبلاً داشتیم را اجرا کنیم، بلکه باید آن‌ها را به‌روز کنیم. مثلاً لاک‌داون هوشمند را ایجاد کنیم.

هجمه به واکسیناسیون از سوی عده‌ای جاهل و مغرض
عین اللهی ادامه داد: جالب است که تا یک تا دو ماه قبل همه سایت‌ها و عناصر بیگانه می‌گفتند این چه مملکتی است که کسی واکسن تزریق نکرده و اکنون می‌گویند چرا واکسن می‌زنید. بنابراین در بحث واکسیناسیون اصرار داریم که همه صحبت کنند. امروز در هجمه وحشتناکی از عدم واکسیناسیون قرار گرفتیم که یک عده جاهل‌اند و عده‌ای هم مغرض‌اند که خودشان می‌دانند واکسن خوب است، اما به دلایلی علیه آن صحبت می‌کنند.

فاجعه در بیمارستان‌ها
وی افزود: من ۹ استان را رفتم و تمام آی‌سی‌یوهای آن را دیده‌ام. اوضاع بسیار خراب است. پروتکل‌هایی که زحمت‌کشیده می‌شود و داده می‌شود، اجرا نمی‌شود. مهم‌ترین مسئله برای بیمار کرونا نگهداری و اکسیژن او است. بیشتر مرگ‌ها هم در عصر و شب یعنی در مواقعی که پرسنل درست رسیدگی نمی‌کنند، اتفاق می‌افتد. انتظار دارم که این گزارش‌ها داده شود و کار شود. عین اللهی با اشاره به لزوم نظارت و سفر اعضای کمیته علمی به میدان‌های عملی، گفت: من وقتی به مشهد رفتم، واقعاً فاجعه بود. وقتی به بیمارستان امام رضا رفتم، واقعاً گریه‌ام گرفت. بیش از ۸۰ درصد از بیماران اینتوبه بودند. هیچ مرکزی در آی‌سی‌یوهای کشور به جز مراکز مرکزی، هموپرفیوژن و پلاسما فرزیس را انجام نمی‌دهند و می‌گویند اعتقاد نداریم. برای اینکه کارش سخت است و کسی دنبالش نمی‌روند. این مجموعه نباید فقط نظری باشد، بلکه باید عملیاتی باشد و تقسیم کار باشد. وزیر بهداشت گفت: در بحث توان‌بخشی و فیزیوتراپی هم باید کار جدی انجام دهیم. اوضاع در توان‌بخشی بسیار خراب است و بیماری که دچار مشکل ریوی می‌شود، بعد به یک معلول بدل می‌شود. درحالی‌که اگر درست توان‌بخشی کند، می‌تواند به جامعه برگردد. باید در این زمینه هم دستورالعمل داشته باشیم.

مشکلات روان‌پزشکی کرونا 
بیشتر از خود کرونا
عین اللهی ادامه داد: درباره مشکلات روان‌پزشکی هم چه قبل از بیماری، چه در حین بیماری و چه بعد از بیماری، مهم است. اکنون مشکلات روان‌پزشکی کرونا از خود کرونا بیشتر است. اکنون وقتی به افراد واکسن می‌زنیم، انگار آب روی آتش است. یعنی این قدر از نظر روانی برای مردم مفید و مؤثر است.
وی افزود: مطالب باید علمی به مردم داده شود و منجر به آشفتگی و سردرگمی مردم نشود. امروز آنچه متأسفانه در بین مردم از دست داده‌ایم، اعتماد است. من به عنوان وزیر مردم به حرفم اعتماد ندارند. زیرا فرد دیگری مخالف آن را می‌گوید. باید اعتماد را به مردم بازگردانیم و بدانند که صحبت‌ها از یک مجموعه علمی و کارآمد بیرون آمده است.

چقدر واکسن باید تزریق کرد تا کرونا کنترل شود؟
یک اپیدمیولوژیست بابیان اینکه برای کنترل کرونا با واریانت های جدید حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت در جامعه نیاز است، گفت: آنچه می‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد این است که احتمال بروز پیک مجدد بیماری تا زمانی که واکسیناسیون فراوانی نداشته باشیم، وجود دارد. دکتر مسعود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان واکسنی که باید تزریق شود تا بتوان گفت که بیماری کرونا در کشور کنترل شده است، گفت: در ابتدا برای واریانت چینی بحث ۷۰ درصد مصونیت مطرح‌شده بود، اما با این واریانس‌های جدید به خصوص واریانت دلتا که اکنون در دنیا غالب شده است، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت می‌خواهیم. حال ازآنجایی‌که واکسن‌ها به صورت ۱۰۰ درصد مصونیت ایجاد نمی‌کنند، بنابراین مقداری زود است که بخواهیم درباره بازگشت به شرایط عادی قضاوت کنیم. البته ابتلای افراد هم مصونیت ایجاد می‌کند. بنابراین افراد مبتلایی که بعد از بهبودی، واکسن دریافت کنند، مصونیتشان قوی‌تر می‌شود. با این حال باید بپذیریم که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد مصونیت، به این معناست که همه جامعه باید مبتلا شده باشند یا اینکه همه جامعه باید واکسن بسیار مؤثری دریافت کرده باشند. یونسیان همچنین گفت: به‌عنوان‌مثال در فرانسه بیش از ۸۰ درصد از افراد بالای ۷۰ سال واکسینه شده‌اند و هرچه سن پایین‌تر می‌آید، درصد واکسیناسیون کاهش پیدا می‌کند. با این وجود در افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله که در رده جوانان هستند، در این کشور ۵۰ درصد افراد واکسینه شده‌اند. بنابراین یک دامنه وجود دارد و ما در کشور هنوز با این میزان فاصله زیادی داریم.

تزریق دز بوستر
وی درباره وضعیت تزریق دز بوستر و میزان اثرگذاری آن، گفت: سازمان جهانی بهداشت به صورت شفاف موضع خود را در برابر دز بوستر اعلام کرده است. تأکید می‌کنم که سازمان جهانی بهداشت بزرگ‌ترین و معتبرترین مرجع بین‌المللی اطلاعات بهداشتی است که هیچ‌گونه تعارض منافعی ندارد؛ این سازمان اعلام کرده که فقط در افرادی که نقص دستگاه ایمنی دارند و شواهد نشان داده این افراد با دریافت دو دز واکسن ممکن است ایمنی کافی برایشان ایجاد نشود و دز سومی را نیاز داشته باشند، تزریق شود. بر این اساس در حال حاضر در سایر موارد نیاز به تزریق دز بوستر یا یادآور وجود ندارد.

۳۷۹ فوتی دیگر کرونا
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه در همین بازه زمانی ۳۷۹ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از روز دوشنبه تا روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۸۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۹۶ نفر رسید. متأسفانه روز گذشته، ۳۷۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱۷ هزار و ۹۰۵ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۴ میلیون ۸۱۹ هزار و ۲۲۳ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۱ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام‌شده است. در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما